Kopplingsbyte Opel Vectra -93?

myteam
23 juni 2010 · 2 Inlägg

Hej alla

Jag har en Opel Vectra modell A från 1993 med två liters motorn och den är hel skum nu. När jag krypkör, och startar så "hoppar" bilen en massa. Det rycker som bara den och man kan tro att bilen är en groda hoppar fram.

Är det kopplingen som är körd? Vad kan man göra förutom att byta koppling?
Om jag (min bror) nu måste byta koppling, kan man göra det själv på OKQ8 eller nått sånt? Är det svårt för en som mest "mekat" med Volvo innan?


Många frågor, men hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig. roll

/Yvonne

Opelmadness German cars, quality and beyond
23 juni 2010 · 8 197 Inlägg

Kopplingsbyte är väldigt enkelt på dessa om det är en vanlig tvåliter 8 ventilersmotor. ce20ne. (2.0i)
Bort med vänster framhjul, innerskärm och man ser änden på växellådan. Sedan under motorn är det som ett "lock" man skruvar bort och ser kopplingen.
Ta loss ett clips på sidan av växellådan från vänster hjulhus, dra ut axeln det sitter på tills kopplingen kommer ner ur luckan under motorn. Skjut i den nya kopplingen, tryck tillbaks axeln, sätt dit ett nytt clips och skruva ihop resten. smile

MVH Thomas.
Har bytt koppling i min Vectra A 2.0i som jag hade.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
DanneJ
23 juni 2010 · 642 Inlägg

Om bilen rycker och hoppar kan det även vara så att du har något läckage på lamellen, kolla upp det först är mitt tips för om du får olja på den nya lamellen sen kommer den bete sig likadant.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
matte_turbo92
2 januari 2011 · 3 Inlägg

Hejsan jag har en opel vectra 90 och jag undrar vart man kan köpa en lagom billig koppling, och hur lång tid kan det ta att byta detta kan man göra det ute i kylan nu ?
Jag har en 2,0 GL, hur ska jag göra behöver råd




Mvh Mattis

Audi A4 "Shadow" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang