Volvo 850 -94 Abs lampa som lyser titt som tätt

gregner
24 juni 2010 · 30 Inlägg

Ja som rubriken lyder så Tänder sig min Abs lampa varje gång man satt på bilen, men kör du en sväng och sedan stänger av bilen och sedan sätter på den igen så slocknar lampan. Först så hände detta ytterst sällan, men nu på senare tid har de börjat hända varje gång.
När lampan tänds så slutar Abs:en att fungera men så fort den slocknar så funkar absen igen.

Något snille som har en aning om vad det kan vara för fel?

Mvh gregner

wistfors Performance meck
24 juni 2010 · 342 Inlägg

Vanligt fel om det bara funkar ibland är att det bildas för mycket skit/rost på hjul kransen eller sitter för mycket skit på givaren.
Demontera broms skivan på båda sidor och undersök gör enklast rent med stålborste.
Hittar du inget så kan man mäta upp givarna vid respektive hjul men enklast att testa och göra rent först.
MVH viktor

Frosted
24 juni 2010 · 1 878 Inlägg

Antingen är det ABS boxen med sprucka lödningar, Skit i ABS Kransen eller så är någon ABS-Givare skrot.

Edit: Även sprucken ABS krans kan ge detta felet.

Senast redigerat av Frozen1985 (24 juni 2010)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
gregner
24 juni 2010 · 30 Inlägg

får kika närmare på detta... men tack för hjälpen! smile

falmo
24 juni 2010 · 473 Inlägg

om duu har möjlighet att kolla felkoder så får du fram var felet ligger innan du byter halva systemet

hablam
25 juni 2010 · 136 Inlägg

falmo skrev:
om duu har möjlighet att kolla felkoder så får du fram var felet ligger innan du byter halva systemet

felkoder ger ju inte alltid rätt svar men den KAN göra det. jag hade börjat med att kolla givarna ifall det är massa rost på dom eller ifall ABS kransen är skadad.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
gregner
27 juni 2010 · 30 Inlägg

De kan kanske ha med att göra att mitt hjullager är kass å jag aldrig får tummen ur å byta de för att de har blivit värre med lampan sedan jag upptäckte att hjullagret vart kass.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang