Konstigt fel på min Saab 900 2,0t SE coupè -97

lottoo
24 juni 2010 · 30 Inlägg

idag så var jag ute och åkte med bilen, och i en uppförsbacke med grus så gasade jag på, och då så började bilen låta mer dovt och mullra och CHECK ENGINE lampan lyste, jag kollade oljan och det va på MIN så jag fyllde på den olja jag hade i bilen, ca 2 dl, och då försvann meddelandet. men nu när jag åkt runt lite mer så började lampan lysa igen och oljan hade åkt till MIN igen. jag kollade vad det var som gjorde att bilen mullrade, och det är troligtvis flexröret som har blivit pajj. men är det någon som har en aning om vad problemet kan vara?yikes och det läcker inte ut olja någonstans heller som man kan se !

Senast redigerat av lottoo (24 juni 2010)

lottoo
24 juni 2010 · 30 Inlägg

skulle vara väldigt tacksam för ett svar smile

HenkeTIC
24 juni 2010 · 888 Inlägg

Kollat felkoder?

hedley Saaboholic
24 juni 2010 · 3 129 Inlägg

börja med att kolla felkoder och att byta flexröret.
Kan ju mkt väl vart så att det lilla du hällde i gjorde att den la sig precis över min har det då varit för lite olja så försvinner det ju alltid ut lite i systemet och in i filtret osv vilket kan resultera i att du tror att bilen dragit olja.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
falmo
24 juni 2010 · 473 Inlägg

Skulle mkt väl kunna flexiröret efter som motorlampan tänds om fel förbränning uppstår kan även vara katten som krånglar för om innanmätet är loss so låter den mkt mer och det kan flytta på sig när du kör och bli helt normal vid vissa tillfällen du märker om du knackar på katten om det skramlar i den . fast det förklarar inte varför oljan försvinner . är du säker på att din bil inte läcker olja. det är rätt vanligt att packboxen i fram brukar ge sig. även oringen vid oljestickan är ett vanlig läckage ställe.

lottoo
24 juni 2010 · 30 Inlägg

tack för svaren ! har åkt nu och fyllde i olja, och den drog inge olja alls, och CHECK ENGINE lampan lyser bara lite då och då, kan det vara flexröret då som gått sönder eftersom att den låter så mycket och att lampan lyser?

falmo
24 juni 2010 · 473 Inlägg

be en polare hålla för avgasröret i bak med en trasa eller liknande så det blir tätt . då ser du ju om det läcker i flexröret eller någon annan stanst .om inte knacka på katten skramlar den så är den slut och bör bytas

lottoo
25 juni 2010 · 30 Inlägg

okej, ska prova det ! men det låter från början på flexröret, som om det vore en packning eller nått som har gått sönder

lottoo
25 juni 2010 · 30 Inlägg

är det skadligt för bilen om man kör med den fast lambdan ger felaktiga värden ?

lottoo
25 juni 2010 · 30 Inlägg

kan det skada motorn ?

Pim_Pim
26 juni 2010 ·

Inte bra och köra längre sträcker när den lyser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang