Volvobilar bra eller dåliga?

LAE
20 juni 2006 · 121 Inlägg

Det klagas ibland på Volvo, vissa kallar alla som kör Volvo bönder mm. Trots allt sveriges mest sålda bil. Om något säljer bra kan det väl inte vara dåligt, bra produkt = stor försäljning, dålig produkt = låg försäljning. Nu hjälper väl det också till att det är ett inhemsk märke, har stort försäljningsnät, är lätt att få tag i service och reservdelar.
De flesta bilfabrikanter gör idag bra bilar, det är ett måste för att överleva. Titta på Tyskland, när öst och väst gick ihop vilken framtid hade Trabant, en dålig produkt har ingen framtid i en fungerande marknadsekonomi.
Ni som direkt dömmer ut Volvo som en dålig bil på vilka grunder? Visst kan det väl finnas ett och annat "måndagsexemplar" av Volvo som krånglar mycket, vilket det finns av alla märken.
Många gånger beror krånglet med en bil på vad som finns mellan pedalerna och ratten.
Jag vill gå så långt att fråga, finns det dåliga bilar i dag? Jag kallar inte VW, Audi, BMW, Ford, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Saab mm dåliga bilar eller klassar dess ägare i ett visst fack bara för att jag själv kör Volvo.

Opel Vivaro (2007)
Sharky
20 juni 2006 · 10 287 Inlägg

"Dåliga" är en definitionsfråga och rent generellt så upplever man något som dåligt när man förväntar sig något och får något som är betydligt sämre eller om man präglas av ett rykte eller av grupptryck. Det finns mer eller mindre allvarliga problem med i stort sett alla bilar idag, sedan om någon av dom stora märkena är "dåligare" än någon annan kan man ju diskutera.

Tex köper du en ny Ford Mustang och passningen i dörrarna är sådär så gnäller du knappast över det för den som köper sådana bilar tittar inte på sånt, men köper du en ny Jaguar för 700.000 kr så skriker du dig blå om dörrpassningen är dålig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
krYp^ Volvo-driver
20 juni 2006 · 91 Inlägg

Många volvo-bilar har det blivit genom åren, nöjd med varenda en! Det är allt jag kan säga. Plus att, titta på volvos senaste modeller, och inte tala om V70 AWD R , S60 AWD R. Asså vilka bilar! Man kan ju inget annat än att Älska volvo.

*Personlig åsikt.

Volvo till folket!

Volvo till folket!
LAE
20 juni 2006 · 121 Inlägg

Sharky skrev:
"Dåliga" är en definitionsfråga och rent generellt så upplever man något som dåligt när man förväntar sig något och får något som är betydligt sämre eller om man präglas av ett rykte eller av grupptryck. Det finns mer eller mindre allvarliga problem med i stort sett alla bilar idag, sedan om någon av dom stora märkena är "dåligare" än någon annan kan man ju diskutera.

Tex köper du en ny Ford Mustang och passningen i dörrarna är sådär så gnäller du knappast över det för den som köper sådana bilar tittar inte på sånt, men köper du en ny Jaguar för 700.000 kr så skriker du dig blå om dörrpassningen är dålig.

/Göran

Jag håller med om att "dåliga" är svårt att definera. När ordet dålig används utan sakargument bara för att bilen är tillverkad av en viss bilfabrikant är det fel att använda ordet dålig, fördommar har vi nog av i samhället.
Problemet med dagens bilar är att tekniken börjar bli för avancerad, inte mycket man kan göra själv, dyra service- och reparatonskostnader. Framhjulsdrift, fyrhjulsdrift, högre effektuttag, tvärstälda motorer, trånga motorrum, programvaru-uppdateringar är sånt som försvårar och fördyrar och kan leda till mer krångel.
Samtidigt vill de flesta bilägare ha en bil som är snabb, har det mesta i utrustningsväg, som är "stor" invändig men "liten" utvändig. Vi bilägare har mer eller mindre efterfrågat det här eller bilfabrikanterna har skapat behovet, något vi får leva med. Framtiden ter sig mer och mer kostsam för bilägarna ökade kosnader för service, försäkring, bränsle, bilskatt mm.

Opel Vivaro (2007)
falloutboy
20 juni 2006 · 1 723 Inlägg

jag skulle vilja säga att de är bra pga driftsäkerhet. enkelt att hitta reservdelar, du kan gå in på närmsta OK mack och de har vad du behöver (nästan). jag har inte upplevt min gamla volvo som dålig. inte heller de mina föräldrar haft, eller som kompisar haft. de har gått att lita på så att säga.

Senast redigerat av falloutboy (20 juni 2006)

Karlzzon The One Evolution
20 juni 2006 · 1 627 Inlägg

enda jag har emot volvo är att dom är för vanliga i sverige stylar man en 740 så har redan 10 andra precis den stylingen annars kvaliten och hållbarheten är det ju inget fel på

Fäll ner pungen och landa
Gloremir hmmmm
20 juni 2006 · 1 094 Inlägg

jag kan ju hålla med om stylade 740 är vanligt... men styling till dom nyare volvo bilarna finns det gott om... som min v40 t.ex, har inte sett nån annan ha ett lika dant kit till den änsålänge.. men det komerm väll...

volvo är helt klart driftsäkra... har haft både 740 och v40 nu och har aldrig haft problem med dom förutom slitage delar (dock inte på v40:in)

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Alpine85
20 juni 2006 · 20 Inlägg

Baserat på egna och några polares erfarenheter så kan jag säga att äldre Volvobilar är extremt överskattade.

Min 740 som jag har nu har krånglat non stop sen jag köpte den. Detsamma är det för två av mina vänner som har en 940 resp. 240

Nä tacka vet ja de nyare modellerna, S70, V70, S60 m.m, där snackar vi rediga bilar

ghost_boy83 CREW
20 juni 2006 · 2 594 Inlägg

alla som klagar på volvo har inte haft eller kört en tror jag,jag hade en 740 när jag tog körkort sen dess har jag alltid haft volvo och det är pga att dom är driftsäkra,billiga reservdelar samt stora utrymmern skön komfort,mm mm enda nackdelen som jag kan se är att volvo är lite törstiga på soppa

GrebyAxel
20 juni 2006 · 524 Inlägg

Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

Sharky
20 juni 2006 · 10 287 Inlägg

Det visar sig ofta att bilens ursprungspris inte återspeglar sig på reservdelspriser. Fick höra igår att kupefläkt till min Audi A8 kostar en tredjedel av kupefläkten till Passat. Så det är inte alls säkert att billiga bilar innebär billiga(-re) reservdelar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ghost_boy83 CREW
20 juni 2006 · 2 594 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

det beror ju på vilken modell 240 modellen kange inte hade så bra komfort men v70 och uppåt har riktigt goa stolar

LAE
20 juni 2006 · 121 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

Jag har läst att vissa motorjournalister anser att Volvo (av senare modellerna) har de bästa framstolarna av alla bilar.
I vår familj har vi även en VW Golf 98:a som jag kör ibland, att jämföra framstolarna i Golfen med Volvon (V70-04) är som att jämföra en skön kontorsstol (Volvon) med en obekväm köksstol (Golfen).
Jag vill knappast köra någon längre körning med Golfen, ibland kan bli en semesterresa på 80 mil över dagen men inte med Golfen.
Sen kan väl annat också påverka komforten och naturligtvis vilken Volvomodell man jämför med.
Det låter som att Greby Axel bara gripit sitt påstående ur luften utan någon större jämförande test, ordvalet i inlägget säger ju också sitt.

Opel Vivaro (2007)
KarlNilsson Örebroare i exil
20 juni 2006 · 970 Inlägg

Mina egna erfarenheter av Volvo är både ris och ros. Min första bil var en 740 GL -92a med endast 13000 mil på mätaren, 2 ägare osv. Ett perfekt objekt, trodde jag i alla fall. Vet inte hur många tusenlappar jag fick kasta ut på den för att få den driftsäker. När jag väl lagat alla möjliga och omöjliga fel på bilen, så gick den hur fint som helst fram till att jag sålde den. Så jag hade väl oturen att få en bil som hade behov av mycket omsorg då. Vad gäller reservdelspriser så kan jag bara säga att reservdelar till Volvo (740) är hutlöst dyra om man tittar på vad man får för pengarna. Räknade lite och kom fram till att min brors bmw 325 E46 kombi var bra mycket billigare i drift än min gamla 740. Då främst vad gällande reservdelar.

Senast redigerat av 740GL (20 juni 2006)

Hej FRA!
Germax
20 juni 2006 · 12 086 Inlägg

Definiera bra?

De är driftsäkra bilar, går sällan sönder och när de väl gör de är de skitlätta och billiga att laga (740 dylika) .
De är kanske inte världens roligaste bilar alltid men där får ju smaken avgöra.
Nya volvobilar är väl som vilken ordentlig bil som hällst.

Fredrik.Gustavsson
20 juni 2006 · 2 123 Inlägg

Jag kan hålla med om att det är Bond klassat med volvo men dock bara det äldre.
Så som 100,200,300,400,700,900 serierna.
Personligen så gillar jag inte någon av dom modellerna och tycker dom är lite av svenska folkets "Raggar billar". Men i själva verket är det ingen raggar bil med det utan har bara fått den stämpeln för att våra svenska raggare kör sånna. En lyckad raggare kör ju Amerikanskt och inte Volvo. Men det är ju bara mina åsikter.
Sen tycker jag själv att efter volvo 850 är det inge fel på volvo bilarna över huvud taget.

Forss
20 juni 2006 · 12 Inlägg

Som ni säger så är det svårt att definiera hurvida de är bra eller inte.

Lite underhållskostnader får man ju alltid räkna med
och man kan ha både tur och otur med sitt exemplar.

Jag själv är inne på min tredje Volvo.
Först var det en Volvo 850
Därefter vart det en S60 T5 som jag hade i 1,5 år
Nu har jag köpt en S60R AWD

Har inte haft något annat än slitagedelar att byta på mina bilar.

Min S60R AWD är jag mycket nöjd med.
Har den som bruksbil så det var viktigt att
den var skön att köra och att den går hyfsat.

Enklast för att bilda en uppfattning är väl att provköra
lite olika. Men det är nog rätt stor skillnad från billigaste
modell med minimal motor och minimal utrustning
till de fullutrustade med lite starkare motorer.

Bondklassning eller inte.. Se till att vara nöjd själv bara :-)

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 juni 2006 · 545 Inlägg

Ja vet då bara att bakluckan på den nya c70:n e d inga fel påwink

Två ord räcker, SAAB knäcker
mrcelica
20 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Visst är Volvo bra bruksbilar,  speciellt de äldre...

Men att 240/740 tilltalar ungdomar är obegripligt, stora klumpiga törstiga med komfort som en skördetröska !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
WasteGate
20 juni 2006 · 397 Inlägg

740GL skrev:
Mina egna erfarenheter av Volvo är både ris och ros. Min första bil var en 740 GL -92a med endast 13000 mil på mätaren, 2 ägare osv. Ett perfekt objekt, trodde jag i alla fall. Vet inte hur många tusenlappar jag fick kasta ut på den för att få den driftsäker. När jag väl lagat alla möjliga och omöjliga fel på bilen, så gick den hur fint som helst fram till att jag sålde den. Så jag hade väl oturen att få en bil som hade behov av mycket omsorg då. Vad gäller reservdelspriser så kan jag bara säga att reservdelar till Volvo (740) är hutlöst dyra om man tittar på vad man får för pengarna. Räknade lite och kom fram till att min brors bmw 325 E46 kombi var bra mycket billigare i drift än min gamla 740. Då främst vad gällande reservdelar.

Skojjar du eller med resdelarna?
vad var det`för delar du jämförde?

Kopplingsbyte och jobb för en volvo 940 turbo går på 5 kakor, vad kostar det för en BMW 325?

/V O L V O !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang