Volvobilar bra eller dåliga?

epapower
20 juni 2006 · 593 Inlägg

att volvo är en bra lr dålig bil finns inget direkt bra svar på.. som tidigare nämnt så finns det ju sk, "måndagsexemplar", som det finns av alla bilar.. men volvo över lag har alltid gjort bra bilar, som både är krocksäkra o lättmekade..

Och MR CELICA!!, hur kan du säga att 240/740 har komfort som en skördetröska???? när dessa bilar kom under 70/80 talet så va de bland de bättre man kunde åka i... du kan ju inte jämföra komforten i en gammal 240/740 med exempelvis din celica från -97, lr??

för komforten i en celica -97 är ju som en trampbil om du jämför med nya volvo xc90 lr liknande,, lr hur??

Earons Servicetekniker
20 juni 2006 · 300 Inlägg

epapower skrev:
att volvo är en bra lr dålig bil finns inget direkt bra svar på.. som tidigare nämnt så finns det ju sk, "måndagsexemplar", som det finns av alla bilar.. men volvo över lag har alltid gjort bra bilar, som både är krocksäkra o lättmekade..

Och MR CELICA!!, hur kan du säga att 240/740 har komfort som en skördetröska???? när dessa bilar kom under 70/80 talet så va de bland de bättre man kunde åka i... du kan ju inte jämföra komforten i en gammal 240/740 med exempelvis din celica från -97, lr??

för komforten i en celica -97 är ju som en trampbil om du jämför med nya volvo xc90 lr liknande,, lr hur??

Eller så är komforten i celicorna mkt bra. Speciellt dom senare generationerna.


//Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Tega Yrkesförare
20 juni 2006 · 1 073 Inlägg

Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till ett bilmärke.
Jag vet personer som aldrig skulle erkänna Volvo som en bra bil trots "bevis" eller hur man ska uttrycka det.
Jag har ägt en hel del bilar, även andra märken som BMW, Peugeot.

Men jag tycker personligen att min nuvarande bil slår alla andra bilar jag haft, både i komfort och drift. Men det e min personliga åsikt. Min nästa bil blir nog till 99,9% Volvo...

Senast redigerat av Tega (20 juni 2006)

mrcelica
20 juni 2006 · 1 639 Inlägg

epapower skrev:
att volvo är en bra lr dålig bil finns inget direkt bra svar på.. som tidigare nämnt så finns det ju sk, "måndagsexemplar", som det finns av alla bilar.. men volvo över lag har alltid gjort bra bilar, som både är krocksäkra o lättmekade..

Och MR CELICA!!, hur kan du säga att 240/740 har komfort som en skördetröska???? när dessa bilar kom under 70/80 talet så va de bland de bättre man kunde åka i... du kan ju inte jämföra komforten i en gammal 240/740 med exempelvis din celica från -97, lr??

för komforten i en celica -97 är ju som en trampbil om du jämför med nya volvo xc90 lr liknande,, lr hur??

Jadu jag uppskattar den sorts väghållning och komfort som är i min bil som jag kan åka i åttor runt en xc90 med...

Visst okej då komfroten är väll ok, jag tänkte mer på väghållningen
Jag lovar dig att flertalet bilar som kom samtidigt som 2/740 har bättre väghållning. Att ratta en 244 från 82 är ju ungefär lika givande som att åka just skördetröska, kör du lite för fort i en rondell så kantrar ju hela kolossen... smile

Vidhåller dock att det är bra bilar för sin ålder att åka från a till b i om man bortser från de höga driftskostnaderna. Har haft både 240 och 740 så jag vet precis.

Senast redigerat av mrcelica (20 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
horsekiller
20 juni 2006 · 747 Inlägg

LAE skrev:
Det klagas ibland på Volvo, vissa kallar alla som kör Volvo bönder mm. Trots allt sveriges mest sålda bil. Om något säljer bra kan det väl inte vara dåligt, bra produkt = stor försäljning, dålig produkt = låg försäljning. Nu hjälper väl det också till att det är ett inhemsk märke, har stort försäljningsnät, är lätt att få tag i service och reservdelar.
De flesta bilfabrikanter gör idag bra bilar, det är ett måste för att överleva. Titta på Tyskland, när öst och väst gick ihop vilken framtid hade Trabant, en dålig produkt har ingen framtid i en fungerande marknadsekonomi.
Ni som direkt dömmer ut Volvo som en dålig bil på vilka grunder? Visst kan det väl finnas ett och annat "måndagsexemplar" av Volvo som krånglar mycket, vilket det finns av alla märken.
Många gånger beror krånglet med en bil på vad som finns mellan pedalerna och ratten.
Jag vill gå så långt att fråga, finns det dåliga bilar i dag? Jag kallar inte VW, Audi, BMW, Ford, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Saab mm dåliga bilar eller klassar dess ägare i ett visst fack bara för att jag själv kör Volvo.

Jag kan bara hålla med om detta.. Ingen ska hopp på Volvo och säga att det är en dålig bil...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
VW_Jens
20 juni 2006 · 608 Inlägg

ett kort och enkelt svar på frågan din e : bra!
finns inget att klaga på förutom det att dom inte tillverkar bakhjulsdrivna bilar mer hmm

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
LAE
21 juni 2006 · 121 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
enda jag har emot volvo är att dom är för vanliga i sverige stylar man en 740 så har redan 10 andra precis den stylingen annars kvaliten och hållbarheten är det ju inget fel på

Det blir väl alltid så om ett visst bilmärke dominerar i ett land. Jag kan tänka mig att i Tyskland kan många vara trötta på alla stylade Audi, VW och BMW och att se en stylad Volvo är ovanligt, Volvo är trots allt ett liten biltillverkare sett globalt.
Titta på alla stylingssatser som finns, det finns hur mycket som helst till tyska bilar, nu på senare år har det börjat dyka upp stylingdelar till Volvo, mycket framtaget av svenska tillverkare.

Opel Vivaro (2007)
totte81
21 juni 2006 · 69 Inlägg

jag har haft en konstig uppfattning om att volvo inte är några roliga bilar samt att det är en "gubb" bil men vad är det som sker jo jag går och köper mig en volvo och är hur nöjd som helst!

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 juni 2006 · 4 737 Inlägg

Tycker volvo är helt okej. Min farsan 745 har nu gått över 45 000 mil. Men går fortfarande som en klocka. Startar lätt och så. Och en fröjd att köra^^

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
xBjorlingx
21 juni 2006 · 433 Inlägg

Personligen tycker jag att Volvo är bland de bättre bilarna på marknaden. Visst, äldre Volvos är inte allt för vackra helt orginal. Men säg någon bil som är det? Enda jag ångrar med Volvo är att jag inte fortsatte ha en..hehe, men det kommer inom en snar framtid!

GrebyAxel
21 juni 2006 · 524 Inlägg

LAE skrev:

GrebyAxel skrev:
Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

Jag har läst att vissa motorjournalister anser att Volvo (av senare modellerna) har de bästa framstolarna av alla bilar.
I vår familj har vi även en VW Golf 98:a som jag kör ibland, att jämföra framstolarna i Golfen med Volvon (V70-04) är som att jämföra en skön kontorsstol (Volvon) med en obekväm köksstol (Golfen).
Jag vill knappast köra någon längre körning med Golfen, ibland kan bli en semesterresa på 80 mil över dagen men inte med Golfen.
Sen kan väl annat också påverka komforten och naturligtvis vilken Volvomodell man jämför med.
Det låter som att Greby Axel bara gripit sitt påstående ur luften utan någon större jämförande test, ordvalet i inlägget säger ju också sitt.

Ja, nyare bilara ja,,, men ta en volvo fram till s70/v70, innan dess va de ju ingen komfort i dom.
Jämför en amerikansk bil från 85-95 me en volvo från 85-95,,,, de e inte många bilar som e sämre än volvo där.

xBjorlingx
21 juni 2006 · 433 Inlägg

GrebyAxel skrev:

LAE skrev:

GrebyAxel skrev:
Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

Jag har läst att vissa motorjournalister anser att Volvo (av senare modellerna) har de bästa framstolarna av alla bilar.
I vår familj har vi även en VW Golf 98:a som jag kör ibland, att jämföra framstolarna i Golfen med Volvon (V70-04) är som att jämföra en skön kontorsstol (Volvon) med en obekväm köksstol (Golfen).
Jag vill knappast köra någon längre körning med Golfen, ibland kan bli en semesterresa på 80 mil över dagen men inte med Golfen.
Sen kan väl annat också påverka komforten och naturligtvis vilken Volvomodell man jämför med.
Det låter som att Greby Axel bara gripit sitt påstående ur luften utan någon större jämförande test, ordvalet i inlägget säger ju också sitt.

Ja, nyare bilara ja,,, men ta en volvo fram till s70/v70, innan dess va de ju ingen komfort i dom.
Jämför en amerikansk bil från 85-95 me en volvo från 85-95,,,, de e inte många bilar som e sämre än volvo där.

Komfort tycker jag att Volvo är bra på! Har ryggproblem och har haft det i många år. Enda bilarna jag kan åka långt i utan att få ont i ryggen och behöva lägga mig på backen och sträcka ut mig, är just Volvo! Och då har jag aldrig haft nyare Volvo än 940! Morsans bilar genom åren (tyskar, japsar mm.) har varit rena döden..

Att köra min Clio till t.ex. Göteborg vilket jag gör ibland är en resa på ca. 33mil och då måste jag pausa 3-4 ggr för att man sitter alldeles för dåligt mm.

Men har ingen större erfarenhet av amerikanare, kan hända att det är bättre komfort i dem, men Volvo är absolut inte obekväma att åka/köra!

That´s it!

Senast redigerat av xBjorlingx (21 juni 2006)

mrcelica
21 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Efter 50 mil i mina sköna sportstolar vill man bara åka 50 till och 50 till och 50 till....
740'n jag hade en gång i tiden var som att sitta på en parkbänk i en böljande sjö...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
VW_Jens
21 juni 2006 · 608 Inlägg

GrebyAxel skrev:

LAE skrev:

GrebyAxel skrev:
Volvo kanske har de mesta men komfort har dom fan inte...

Jag har läst att vissa motorjournalister anser att Volvo (av senare modellerna) har de bästa framstolarna av alla bilar.
I vår familj har vi även en VW Golf 98:a som jag kör ibland, att jämföra framstolarna i Golfen med Volvon (V70-04) är som att jämföra en skön kontorsstol (Volvon) med en obekväm köksstol (Golfen).
Jag vill knappast köra någon längre körning med Golfen, ibland kan bli en semesterresa på 80 mil över dagen men inte med Golfen.
Sen kan väl annat också påverka komforten och naturligtvis vilken Volvomodell man jämför med.
Det låter som att Greby Axel bara gripit sitt påstående ur luften utan någon större jämförande test, ordvalet i inlägget säger ju också sitt.

Ja, nyare bilara ja,,, men ta en volvo fram till s70/v70, innan dess va de ju ingen komfort i dom.
Jämför en amerikansk bil från 85-95 me en volvo från 85-95,,,, de e inte många bilar som e sämre än volvo där.

inte är det någo fel på komforten i volvon som e nyare än 85 och inte e de så tokigt i dom gamla heller! finns nog mång bilar som e sämre än volvo i komforten!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Berra85
21 juni 2006 · 62 Inlägg

Hur orkar ni bara? Folk har olika smak. Respektera varandras åsikter istället.

epapower
21 juni 2006 · 593 Inlägg

jovisst, klart man ska repektera att folk har olika smak,

men att trycka ner volvo o hävda att de gamla volvona är skit, då har man gått för långt... för varför kör då den större delen av sveriges befolking volvobilar, MKT 240/740/940,,

ja inte är det för de är skördetröskor med säten som parkbänkar... lr?????

Berra85
23 juni 2006 · 62 Inlägg

Nej jag håller med. Men det är inte mycket att bry sig om sådana trögbollar. Dem vet inte vad dem snackar om.

Berra

Malmoe SSS -12
23 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Berra85 skrev:
Nej jag håller med. Men det är inte mycket att bry sig om sådana trögbollar. Dem vet inte vad dem snackar om.

Berra

Rätt kul där faktist... Respektera varandras åsikter, sen nästa inlägg blir dem trögbollar! tongue

Seriöst så finner jag inget problem i komforten, vi har 1 st 245 -91 och 1 st V70 -01, komforten är ju helt klart bättre i V70:n men 245:an hänger på ganska bra, bara att ljudnivån är långt bort ifrån vad den ska vara!

Volvo är sköna att sitta i, båda köra och åka... Men precis som alla andra ämnen, så finns där alltid någon som är bättre!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Drönirettab
23 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, folk menar olika saker när man pratar om komfort förstås. Jag kör en gammal 240-86 och om man menar ljudnivå+hur mjukt bilen går över tex vägskarvar så är det absolut inte bra komfort jämfört med en del andra bilar i samma årgång, däremot så tycker jag att stolarna är ganska bra.

Även när det gäller komforten i sätena så har man olika värderingar. xBjorlingx har ju ryggproblem och då behövs(antar jag) en stol med bra svankstöd och kanske lite stummare stoppning. En annan person tycker kanske att samma stol är hård och jobbig att sitta i, det ska hellre vara en mjuk stol som man nästan kan sjunka ner i.

VW_Jens
23 juni 2006 · 608 Inlägg

epapower skrev:
jovisst, klart man ska repektera att folk har olika smak,

men att trycka ner volvo o hävda att de gamla volvona är skit, då har man gått för långt... för varför kör då den större delen av sveriges befolking volvobilar, MKT 240/740/940,,

ja inte är det för de är skördetröskor med säten som parkbänkar... lr?????

just de! och det är väl så att 740 och 240 är dom två vanligaste bilarna på svenska vägar än idag! så allt för dåliga kan dom ju int va wink

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang