Koppling slirar på volvo 740

skalman_740
26 juni 2010 · 46 Inlägg

hej, det är så att jag har bytt motor och växellåda i min 740 -87 nu. Motorn som satt i var en b230f med en fyrväxlad låda med OD, motorn vi satte i är också en b230f fast den var med en femväxlad låda, vi har plockat av den lådan och satte dit en fyrväxlad med OD men vi tog urtrampningslagret från den femväxlade, och vi bytte inte koppling, och nu så slirar bilen nästan konstant, jag har skruvat på vajern åt båda hållen och kollat hur det blev, inget hjälpte, när min storebror hörde att kopplingslamelen inte bytades och sa direkt att han trodde det var det som var felet, någon som vet ifall det är det eller har tips på vad jag kan göra?

Mitt nästa alternativ är plocka av lådan igen när farsan har semester och kolla ifall något kan ha hamnat fel, isåfall, något speciellt jag ska kolla då också?

dont take your life for granted for one day it all might be over
fille90
28 juni 2010 · 76 Inlägg

bara byta koppling:(

BMW 535d (2005)
Bensinskallen P o r s c h e
28 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Yupp, bara byta somsagt. Det enda man kan göra är att testa att släppa efter vajern lite men får man inget resultat då är det bara att riva. Har du tur så är urtrampningslagren olika på lådorna så att det nu ligger på och gör så kopplingen inte sluter riktigt.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
skalman_740
28 juni 2010 · 46 Inlägg

hur ser man om urtrampningslagren är olika, är inte sådär jättebra på att mecka, och inte jag som bytt detta, men vad förväntar man sig för 800 kr, iallfall, är det växellådan det hänger på vilkel lammel man ska ha, eftersom är inte helt säker på att det är en f som satts i nu för det var just däröver avrivet, för är det bara växellådan måste man ju bara kunna gå till närmsta verkstad få tag på rätt lammel och urtrampningslager? för växellådan är ju en fyvärxlad med OD och det är vad jag förstått bara m46 som är det

dont take your life for granted for one day it all might be over
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang