Ac,n funkar inte på saab 900 2,0t 96a

volvo_bobban
27 juni 2010 · 111 Inlägg

Jag har varit och provtryckt systemet men det finns något lekage någon stanns men vart? vad brukar gå sönder eller läcka på dom här bilarna?

Full Gas Spar Tid
Bagarn
27 juni 2010 · 689 Inlägg

Om du har varit och provtryckt så ska ju personen/firman i fråga ha hittat felet?!

volvo_bobban
27 juni 2010 · 111 Inlägg

det va ju det att han håller på med inne klimat osv det är en privat person som kunde fylla på köldmedium

Full Gas Spar Tid
Dirq
27 juni 2010 · 305 Inlägg

Det är ju standard att acn pajjar på dom bilarna.
Det rostar sönder har jag för mig om så byta de flesta rören brukar man bli rekomenderad.
7500:- skulle det kosta på våran.

Men som sagt var vad är det för firma som bara säger jag den läcker men inte vissar och kan säga vart o varför?

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
volvo_bobban
27 juni 2010 · 111 Inlägg

Dirq skrev:
Det är ju standard att acn pajjar på dom bilarna.
Det rostar sönder har jag för mig om så byta de flesta rören brukar man bli rekomenderad.
7500:- skulle det kosta på våran.

Men som sagt var vad är det för firma som bara säger jag den läcker men inte vissar och kan säga vart o varför?

han håller bara på med innomhus ac system men ska prova att byta 1st slang fram och sen torkfiltret

Full Gas Spar Tid
VW_67
28 juni 2010 · 446 Inlägg

att bara byta delar på måfå är dyrt och onödigt, torkfilter ska dock alltid bytas om systemet öppnats eller blivit tomt.

även om personen i fråga bara håller på med stationära anläggningar så bör han ha en "sniffare" som hittar läckor i systemet.  AC ska provtryckas med kvävgas, en bra sniffare indikerar både på det och kylmedie.

alltså: trycksätt systemet och "sniffa" runt alla anslutningar och skarvar. också vanligt att kondensorn läcker då den sitter väldigt utsatt till..

men om ni inte har tillgång till en sån apparat kan ni använda er av såpvatten och pensla på alla ställen där det kan tänkas läcka, titta efter bubblor.. tongue


ett ganska vanligt ställe där det kan läcka är annars runt axeln i kompressorn, detta kan man sällan sniffa sig till tyvärr...

_DamnIt R1 driver!
28 juni 2010 · 5 128 Inlägg

På min bil va det röret som går under bilen som rostat sönder. Plus, en som testar brukar dra i spår M (har jag för mig det heter), och kollar med uvljus så ser dom läckan.. Att bara leta upp läckan kan inte va så dyrt. Jag fick erbjudande om tror det va 1500 för felsökning, röret, byta och påfyllning! (dock svart)

VW_67
29 juni 2010 · 446 Inlägg

spårmedel är det absolut bästa och enklaste sättet att hitta en läcka. men det måste fyllas i med oljan samtidigt som man fyller AC'n, sen måste den vara igång ett tag för att medlet ska nå hela systemet.
med UV-ljus och gula glasögon syns läckan som en självlysande fläck tongue

hittar man inte läckan på annat sätt så brukar det vara sista utvägen att fylla anläggningen med kylmedie+spårmedel och köra den en stund, sen leta reda på läckan och tömma AC'n igen..

maserati
29 juni 2010 · 2 Inlägg

om du drar bort värmeskyddet på slangarna från kompressorn så kan du se om det är korrision i presskopplingarna, eller efter läckage i synglaset till torkfiltret bakom grillen.
Lite tips

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang