vilket steg ska man köpa?

sound freak
20 juni 2006 · 17 Inlägg

Undrar vad man ska ha för steg, jag ska ha DLS B5 som framsystem tänkte jag sen en
Infinity Reference 1240W 12" bas


Är lite inne på ett Dls CA51 Slutsteg Classic 5 kanaler .. ska satsa på ett bra framsystem och bas men kan vara bra att ha 2 extra kanaler ( framtida planer ). ska ligga runt den prisklassen upp till 3 000kr för steget.

mvh
Matte

// Bättre med en bas i bilen än tio i skogen \\
Xoff Volvo tönt... =)
20 juni 2006 · 2 344 Inlägg

ett bra framsystem? då får du ju inga kanaler över! 2 till skrikare 2 till mid å 1 till subba...

smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 juni 2006 · 2 353 Inlägg

Xoff skrev:
ett bra framsystem? då får du ju inga kanaler över! 2 till skrikare 2 till mid å 1 till subba...

smile

LOL.

Fast man kan ju köpa ett bra framsystem, som har ett bra passivt filter mellan elementen. Då får han ju 2 kanaler över.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
sound freak
21 juni 2006 · 17 Inlägg

Ja det var det ja hade tänkt mej att andvända ett passivt filter. Men det får bli det steget, kanske bryggar kanalerna till framsystemet.

// Bättre med en bas i bilen än tio i skogen \\
GrebyAxel
21 juni 2006 · 524 Inlägg

Jag känner en som har ett jbl 755.6 steg till salu om de kan lämpa sej

gurenius
21 juni 2006 · 1 631 Inlägg

CA51 är ett prisvärt steg. Utan att veta nånting om din bas så verkar den vara rätt så effekttålig (om den nu tål över 1000 Watt). Det betyder oftast att den också är tungdriven. Det lämpar sig inte så bra på en femkanalare som tyvärr alltid är lite klen i baskanalen.

Antingen så väljer du en mer lättdriven bas eller så funderar du ett annat steg. Kanske en fyrkanalare och ett monoblock istället? Eller så provar du och blir hur nöjd som helst....! :-)


PS: En fyrkanalare kan du brygga två av kanalerna till en bas på. Det är oftast det mest prisvärda sättet att "komma igång" på. När du sen vill uppgradera så köper du ett monoblock till basen och får två kanaler över till framsystemet (aktiv drift, lämpat för tidskomp) eller baksystem.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Drönirettab
21 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Jag får det till att känsligheten är lite drygt 86dB vid 1W.

sound freak
21 juni 2006 · 17 Inlägg

Ja det stämmer , basen är inte / ska inte vara så svårdriven.

// Bättre med en bas i bilen än tio i skogen \\
Sharky
21 juni 2006 · 10 287 Inlägg

?? 86dB/1W/1m är tungdrivet i min värld.

/Göran

sound freak skrev:
Ja det stämmer , basen är inte / ska inte vara så svårdriven.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MOVIEMENT
21 juni 2006 · 592 Inlägg

86db vid 1w är väldigt tungdrivet, så det ska vara ganska mycket effekt för att denna bas ska spela ordenligt tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR
sound freak
21 juni 2006 · 17 Inlägg

Sorry , vet inte vad ja tänkte på då ja skrev lättdriven! skrev då ja läste om en annan bas.  Basen ja köpt istället blev en pioneer TS-W306DVC 12", men med är lika svårdriven  ( 89 db ) , men tror ni inte att dls steget kommer spela den bra då man får lasta den ner till 2 ohm?

// Bättre med en bas i bilen än tio i skogen \\
linkan lindgren
21 juni 2006 · 494 Inlägg

sound freak skrev:
Sorry , vet inte vad ja tänkte på då ja skrev lättdriven! skrev då ja läste om en annan bas.  Basen ja köpt istället blev en pioneer TS-W306DVC 12", men med är lika svårdriven  ( 89 db ) , men tror ni inte att dls steget kommer spela den bra då man får lasta den ner till 2 ohm?

borde funka

jag är hård som sten
Drönirettab
22 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Om man ignorerar fabrikanternas uppgifter om känsligheten lite grann och gör en egen beräkning med en handräkningsformel så verkar det som att en känslighet på 86-87dB inte är speciellt ovanligt för dagens subbor. Dock håller jag med om att det är lite tungdrivet.

MOVIEMENT
22 juni 2006 · 592 Inlägg

Hur räknar man ut känsligheten? Jag kollade på infinity 1250W 12an och såg att känsligheten på den var 93db/2,83V/1m, det är väl inte samma som känsligheten räknat i 1w/1m?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Drönirettab
22 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Log((Fs upphöjt till 3) x Vas/Qes x (9,64 upphöjt till-10)) x 10 + 112

Vas ska anges i liter.

Svaret ska nu bli antal dB vid 1W/1m. Denna formel finns i en bok som heter "The LOUDSPEAKER DESIGN COOKBOOK" och är skriven av Vance Dickason.
Vet inte riktigt om jag har angivit formeln rätt, formelräkning var inte min starkaste sida i skolan.

Jag har jämfört med mitt lådberäkningsprogram hur det beräknade värdet blir och det skiljer oftast högst 0,5dB.

Senast redigerat av Drönirettab (22 juni 2006)

MOVIEMENT
23 juni 2006 · 592 Inlägg

Det var svårare än jag trodde tongue Vilket lådberäkningsprogram använder du?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Drönirettab
23 juni 2006 · 21 761 Inlägg

BassBox Pro 6.03.

Jag vet ju inte om jag har skrivit ner formeln riktigt heller, har svårt med parenteser och sådant.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2006)

Sharky
23 juni 2006 · 10 287 Inlägg

P = U^2 / R

När man anger spänning som Infinity så måste man veta om det är 4 eller 8 ohms talspole.

/Göran

Slaktarin skrev:
Hur räknar man ut känsligheten? Jag kollade på infinity 1250W 12an och såg att känsligheten på den var 93db/2,83V/1m, det är väl inte samma som känsligheten räknat i 1w/1m?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
23 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Det är bla därför som jag vill räkna ut själv, ibland står det fantasivärden och ibland står det angivet vid 2,83V. Då litar jag hellre på en egen uträkning. Iof är den inte heller exakt eftersom det också beror på hur elementets egen frekvensåtergivning är, den är ju inte rak ända ner till 0 Hz.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang