Köpråd: Audi A4 1.8T STCC -04 eller Bmw 330i 02-03

von_blad
5 juli 2010 · 461 Inlägg

Tias88 skrev:
Min 325Ci dricker cirka 0,96 blandad körning. Jag kan inte ens drömma om att nå 0.7 om jag så kör helt perfekt rakt fram... Men jag tycker 0.96 är jävligt billigt ändå. Volvon drack ju en god bit över 1 liter.

Farthållaren i 70-90 Uddevalla-Varekil (jobbet)... tongue

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rquired Allmänt envis
6 juli 2010 · 12 512 Inlägg

von_blad skrev:

Tias88 skrev:
Min 325Ci dricker cirka 0,96 blandad körning. Jag kan inte ens drömma om att nå 0.7 om jag så kör helt perfekt rakt fram... Men jag tycker 0.96 är jävligt billigt ändå. Volvon drack ju en god bit över 1 liter.

Farthållaren i 70-90 Uddevalla-Varekil (jobbet)... tongue

Landsväg Halmstad-Varberg och E6 resten av vägen till Göteborg (Med farthållaren på 130km/h) blev 0.73L/milen i en 330i. Så 0.7L/milen bör gå med din bil, ännu lägre än så ren landsvägskörning smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jensc
7 juli 2010 · 90 Inlägg

Ja de är ju inget att klaga över. Jag kommer också köra ganska mycket pendlar mil så medelförbrukningen för mig kommer nog inte vara allt för hög för mig heller. Men visst kommer man inte kunna hålla sig från att gasa lite, speciellt i början smile

nikotino ///R-Rated
9 juli 2010 · 518 Inlägg

Även jag har vart sugen på en sudi a4 stcc, dock ej kombi. Jag ville ha en fin allround bil hellst cupé och då blev det en 330ci. Och nu i efterhand är jag väldigt nöjd, till och med så nöjd att jag idag kör min tredje i (ordningen) 330. Jag kan bekräfta Von Blad vad gäller bränsleförbrukningen, även kvalitén. Men allt är relativt, jag syftar på bilens historia och tidigare skötsel vad gäller service etc. Dessutom verkar det som om du behöver en lite större bil, personligen så tycker jag att min coupé funkar att använda sig utav om man skall resa iväg och ha med sig packning etc då man kan fälla baksätena och få lite extra utrymme. Men kanske inte går att jämföra med en kombi, men tål iallafall att jämföras med sedanen.
Vad gäller rwd så har finns ju idag bra anti sladd sytem som gör det lite enklare/säkrare på vägarna framför allt på vintern. Fördelarna med bmw är oxå att du slippe kamremsbyten, turboras, drivknutsbyten etc. Lycka till!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Grosshandlaren
9 juli 2010 · 327 Inlägg

Bmw alla dagar i veckan, en audi med 1.8T motor...herre du kommer ruttna på den direkt.

tobee
11 juli 2010 · 735 Inlägg

Jag har ägt 330ci och just nu håller jag på att leta efter min andra eftersom jag fick hjärnsläpp och sålde den för ett par år sen. De flesta som har en 330 blir kära. Den perfekta kompromissen. Jag har ägt ett par audibilar nu, varav en med 1.8T och en med quattro och jag har aldrig känt någon större saknad efter att jag sålt dem, kanske just fyrhjulsdriften då när snön faller som värst. Men 4wd finns ju till 330 också... Och som jag ser det en roligare 4wd som alltid lägger ut bakvagnen lagom mycket även med halvgas. Quattro upplever jag som bättre på isbanan men tråkigare i vardagstrafik även på snö. Och vart kör man oftast?

Har du sneglat något åt 330xi? Det dyker upp fina sedanbilar med m-sport 2 paket lite då och då. Köper du en sån behöver du inte oroa dig för att åka fast smile

Senast redigerat av tobee (11 juli 2010)

tobee
11 juli 2010 · 735 Inlägg

nikotino skrev:
Även jag har vart sugen på en sudi a4 stcc, dock ej kombi. Jag ville ha en fin allround bil hellst cupé och då blev det en 330ci. Och nu i efterhand är jag väldigt nöjd, till och med så nöjd att jag idag kör min tredje i (ordningen) 330. Jag kan bekräfta Von Blad vad gäller bränsleförbrukningen, även kvalitén. Men allt är relativt, jag syftar på bilens historia och tidigare skötsel vad gäller service etc. Dessutom verkar det som om du behöver en lite större bil, personligen så tycker jag att min coupé funkar att använda sig utav om man skall resa iväg och ha med sig packning etc då man kan fälla baksätena och få lite extra utrymme. Men kanske inte går att jämföra med en kombi, men tål iallafall att jämföras med sedanen.
Vad gäller rwd så har finns ju idag bra anti sladd sytem som gör det lite enklare/säkrare på vägarna framför allt på vintern. Fördelarna med bmw är oxå att du slippe kamremsbyten, turboras, drivknutsbyten etc. Lycka till!

Mmm. kamremsservicen går på runt 18 000 på quattron vill jag minnas. En inspektion II på 330 går loss på 6000. En viss skillnad!

nikotino ///R-Rated
11 juli 2010 · 518 Inlägg

tobee skrev:

nikotino skrev:
Även jag har vart sugen på en sudi a4 stcc, dock ej kombi. Jag ville ha en fin allround bil hellst cupé och då blev det en 330ci. Och nu i efterhand är jag väldigt nöjd, till och med så nöjd att jag idag kör min tredje i (ordningen) 330. Jag kan bekräfta Von Blad vad gäller bränsleförbrukningen, även kvalitén. Men allt är relativt, jag syftar på bilens historia och tidigare skötsel vad gäller service etc. Dessutom verkar det som om du behöver en lite större bil, personligen så tycker jag att min coupé funkar att använda sig utav om man skall resa iväg och ha med sig packning etc då man kan fälla baksätena och få lite extra utrymme. Men kanske inte går att jämföra med en kombi, men tål iallafall att jämföras med sedanen.
Vad gäller rwd så har finns ju idag bra anti sladd sytem som gör det lite enklare/säkrare på vägarna framför allt på vintern. Fördelarna med bmw är oxå att du slippe kamremsbyten, turboras, drivknutsbyten etc. Lycka till!

Mmm. kamremsservicen går på runt 18 000 på quattron vill jag minnas. En inspektion II på 330 går loss på 6000. En viss skillnad!

Ja det är löjliga priser...

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Jensc
11 juli 2010 · 90 Inlägg

nikotino skrev:

tobee skrev:

nikotino skrev:
Även jag har vart sugen på en sudi a4 stcc, dock ej kombi. Jag ville ha en fin allround bil hellst cupé och då blev det en 330ci. Och nu i efterhand är jag väldigt nöjd, till och med så nöjd att jag idag kör min tredje i (ordningen) 330. Jag kan bekräfta Von Blad vad gäller bränsleförbrukningen, även kvalitén. Men allt är relativt, jag syftar på bilens historia och tidigare skötsel vad gäller service etc. Dessutom verkar det som om du behöver en lite större bil, personligen så tycker jag att min coupé funkar att använda sig utav om man skall resa iväg och ha med sig packning etc då man kan fälla baksätena och få lite extra utrymme. Men kanske inte går att jämföra med en kombi, men tål iallafall att jämföras med sedanen.
Vad gäller rwd så har finns ju idag bra anti sladd sytem som gör det lite enklare/säkrare på vägarna framför allt på vintern. Fördelarna med bmw är oxå att du slippe kamremsbyten, turboras, drivknutsbyten etc. Lycka till!

Mmm. kamremsservicen går på runt 18 000 på quattron vill jag minnas. En inspektion II på 330 går loss på 6000. En viss skillnad!

Ja det är löjliga priser...

Jo de var ju inget positivt för Audin precis. Men har iaf i stort sett bestämt mig för bmw. Sitter och kollar varje dag på blocket känns de som. Men finns inte någon inne nu som är intressant men de kommer väll får man hoppas! smile

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
30 juli 2010 · 901 Inlägg

Jensc skrev:

gps18 skrev:
mellan audi o bmw audi är självklart val
både i köregenskaper o hållbarhet
men tänk om saab (speciellt nya 9-5 eller 9-5aero-större,bättre,snabbare,bränslesnålare,....) eller volvo INNAN du lägger pengar till tyskar!

Jo de är ju sant. Men de känns som att för de jag har tänkt lägga ut, max 120k så får jag mer för pengarna om jag väljer Audi eller bmw. Och så är man väll ung och dum än för varken Saab eller Volvo lockar speciellt mycket just nu.

Du behöver inte ens lägga så mkt pengar!
Kolla bara på blocket "lätt"trimmade saabar med mer kraft,säkrare,bränslesnålare,mer hållbara i nästa alla nivåer,lägre skatt/försäkring, snabbare o stiligare.....
Jag äger en 9000 steg3(270hk-440nm)o kör om lätt en hel del dyrare tyskar.
Kontakta mig gärna för ytterligare information.

Senast redigerat av gps18 (30 juli 2010)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
30 juli 2010 · 901 Inlägg

von_blad skrev:

Tias88 skrev:
Min 325Ci dricker cirka 0,96 blandad körning. Jag kan inte ens drömma om att nå 0.7 om jag så kör helt perfekt rakt fram... Men jag tycker 0.96 är jävligt billigt ändå. Volvon drack ju en god bit över 1 liter.

Farthållaren i 70-90 Uddevalla-Varekil (jobbet)... tongue

Jag kör en saab 9000cde 2,3t 1996 (maptun steg3 270hk-440nm)o har blandad 0,8.....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
bombare
11 september 2010 · 282 Inlägg

Kan någon förklara vad STCC står för? Har googlat och sökt på forumet utan någon större framgång sad

caromania Forummoderator
11 september 2010 · 9 296 Inlägg

Swedish Touring Car Championship

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bombare
12 september 2010 · 282 Inlägg

caromania skrev:
Swedish Touring Car Championship

Det låter ju mer som någon tävling eller nått. Jag syftade på Audis modeller som heter STCC... Ska visst finnas 200st av dom. Alltså Audi B5 facelift runt år 2000

caromania Forummoderator
12 september 2010 · 9 296 Inlägg

bombare skrev:

caromania skrev:
Swedish Touring Car Championship

Det låter ju mer som någon tävling eller nått. Jag syftade på Audis modeller som heter STCC... Ska visst finnas 200st av dom. Alltså Audi B5 facelift runt år 2000

Som man frågar får man svar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
12 september 2010 · 12 512 Inlägg

bombare skrev:

caromania skrev:
Swedish Touring Car Championship

Det låter ju mer som någon tävling eller nått. Jag syftade på Audis modeller som heter STCC... Ska visst finnas 200st av dom. Alltså Audi B5 facelift runt år 2000

Visst är det en tävling, Audi deltog i STCC med A4 och därav kom troligtvis en liten specialversion. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
12 september 2010 · 391 Inlägg

Om jag inte minns fel van mattias Ekström STCC 1999 för Audi? Därav en specialmodell på A4 b5 sedan!

Sen fans även STCC "paketet" till A4 B6 mellan 03 och 04! Då var det Invädnigt och utvändigt S-Lline, 190hk 1.8Ts motorn, Speciell STCC front (riktigt snygg) och lite andra godsaker i utrustningsväg!

Four rings to rule them all!
PerfectionR Japanese Engineering
12 september 2010 · 690 Inlägg

Audin är riktigt praktisk och bra körglädje, Men BMWn har mycket komfort och är riktigt rolig då den har bakhjulsdrift.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
tobee
13 september 2010 · 735 Inlägg

Finns även STCC Edition till E46an på årsmodell -04. --Fullt M-sportpaket, M135 fälg, spoiler bak, kolfiberlister samt sportstolar i Alcantaratyg --

bombare
13 september 2010 · 282 Inlägg

Okej. Tackar för alla svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang