Saab 9000 dump problem

Crille88
4 juli 2010 · 1 353 Inlägg

ja det är nog där du har ditt problem, om du inte har den blekaste aning om va du laddar så finns de ingen som kan hjälpa dig, så införskaffa dig en eller låna av en kompis.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
M_icke_
4 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Hamster skrev:
det jag försöker mena är att när jag kommer upp på 1.3 1.4 bar så hoppar hela bilen till så man slår i skallen i rutan liksom,  detta hände efter jag bytt turbo på bilen inte någon större eller mindre den kom ifrån en saab 9000 aero automat kanske fel skysterad ?

Hamster skrev:
hehe, jag har inte hunnit var tvungen att fixa crossen ska sälja den men kanske ikväll, och jag har ett litet problem.... hur fan ska jag kolla laddtrycket när jag inte har en mätare yikes?

Ööhm..?

Det jag frågar mig eftersom detta har hänt efter att du bytt turbo är:
Har du kopplat magnetventilens slangar rätt?
Är dom 100% hela?
Kan du röra på wastegatestången?
Vad är det för motor orginal? 2,3t/170 eller 2,3T/200?
Sitter det 3"avgassystem+downpipe och sportkat?

Har du kopplat MW(magnetventil) fel så öppnar inte WG(wastegaten) vilket resulterar i att TV(tryckvakten) slår ifrån tändningen och du skallar ratten.
Har du en 2,3T/200 så är tryckvaken ställd på att automatiskt slå ifrån vid 1,1bar.
Med en annan programvara i boxen kan man ställa om tändning och soppablandningen och därmed öka laddtrycket innan TV slår ifrån(chippa/mappa bilen).

Finns många som bonnatrimmar 9000 vilket innebär att man gör ett litet hål på slangen mellan MW och WG. Detta leder till att WG öpnar aningen senare och man kan lyckas höja laddet till precis innan TV slår ifrån. (från 0,9 till 1,1bar) Däremot kan motorn och turbon ta skada av detta, kanske drf du behövde byta turbo?

Om den är trimmad kan du inte alltid se så länge du inte har laddtrycksmätare då din box kan vara "hemma mappad". Däremot kan man enbart få ut runt 230-235hk på en orginalmotor utan att byta downpipen. Så är det 3" avgassystem från turbon och bak så är det stor chans att du har 250hk, annars har du antagligen inga 250hk.
Är det en 170hk och du har MW så är den uppenbarligen eftermonterad och bilen antagligen trimmad, enda gången MW fanns som standard på LTT var årsmodell -96 som var utrustad med värmeplattor i insuget.

Att det är TV som slår ifrån är jag ganska säker på då du har exakt samma symptom som jag har haft på 2 av mina 9000, den ena hade hål på slangen till WG och den andra hade en kärvad WG.

Senast redigerat av M_icke_ (4 juli 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ludwiglionell
4 juli 2010 · 588 Inlägg

kolla killar jag är en  14 årig lite pöjk som har fan bytt tubro på den där gamla rishögen SJÄLV farsan och jag drar min cross  skärra med den bilen visst jag har massor av planer hur jag ska styla/trimma och RENOVERA den där bilen jag kommer inte lägga ut mera än nödvendigt med pengar för det är farsans tredje bil som han inte bryr sig om bara den funkar  och det är jag som håller i ordning och meckar med så fan idiont förklara inte mig och tyck jag är dummihuvudet, inget jävla hål i wastergaten slangarsa ellr någonting jag tror det är wastergate inställningen på turbon som måste skysteras!!!!!!

_DamnIt R1 driver!
4 juli 2010 · 5 128 Inlägg

Folk är inte elaka mot dig, dom försöker få klarspråk i vad det är du menar!

Plus, är det något alls med WGn så är det antingen som den krävar, eller att den inte pallar laddtrycket. För resten sköter styrboxar m.m.

snoddas
4 juli 2010 · 1 142 Inlägg

orkar inte läsa alla svar men mittersta slangen på magnetventilen. drar ja ur den får ja ett ladd på 1.55bar innan laddtrycksspärren slår i. de kan inte vara så att den slangen är pajj då?

ludwiglionell
4 juli 2010 · 588 Inlägg

nä jag kollade de faktist idag och kollade hur hela systemet fungerar i den där och allt så nytt ut och så, först ska jag kolla WGns sen om inget blir bättre ska jag kolla upp det ni snackar om

M_icke_
4 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Hamster skrev:
kolla killar jag är en  14 årig lite pöjk som har fan bytt tubro på den där gamla rishögen SJÄLV farsan och jag drar min cross  skärra med den bilen visst jag har massor av planer hur jag ska styla/trimma och RENOVERA den där bilen jag kommer inte lägga ut mera än nödvendigt med pengar för det är farsans tredje bil som han inte bryr sig om bara den funkar  och det är jag som håller i ordning och meckar med så fan idiont förklara inte mig och tyck jag är dummihuvudet, inget jävla hål i wastergaten slangarsa ellr någonting jag tror det är wastergate inställningen på turbon som måste skysteras!!!!!!

Eftersom jag inte har en aning om hur mycket du kan så får jag ju förklara, kan dessutom vara andra som har samma problem och läser i denna tråden!
På min första 9000 hade förra ägaren skurit ett jack i slangen till WG så att bilen överladdade utan att det syntes ngnting.
Det  jag har tipsat om kostar inte dej ett skit att kolla!
Jag har dessutom svårt att tro att det är WGstaget som är felinställt så länge du inte redan varit på det och pillat. Det är orginaliställt för att öppna till ett visst läge och stänga till ett visst läge. Vill du inte ha hjälp så behöver du inte fråga om det heller!

Ingen här har på något sätt idiotförklarat dig mer än vad du själv nyss gjorde..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ludwiglionell
4 juli 2010 · 588 Inlägg

men asså kolla vi köpte en turbo från en saab 9000 aero som växellådan hade rasat på den och så var samma artikelnummer på dem så dom bör passa sedan monterade jag ihop den medans pappa jobbade på tomten som vanligt, sen hadde vi glömt att skystera WGn och så dumpar han som vanligt men om man kör för hårt med honom så börjar den och ja hur kan man förklara hela bilen hoppar till sedan om man släpper gasen så lungnar han ner sig, det är svårt och förklara för inte jag som kör men jag sitter brevido ch fattar vad som händer, sen kommer farsan på att vi inte har skysterat den för varje bil har sin egen inställning

M_icke_
4 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Hamster skrev:
men asså kolla vi köpte en turbo från en saab 9000 aero som växellådan hade rasat på den och så var samma artikelnummer på dem så dom bör passa sedan monterade jag ihop den medans pappa jobbade på tomten som vanligt, sen hadde vi glömt att skystera WGn och så dumpar han som vanligt men om man kör för hårt med honom så börjar den och ja hur kan man förklara hela bilen hoppar till sedan om man släpper gasen så lungnar han ner sig, det är svårt och förklara för inte jag som kör men jag sitter brevido ch fattar vad som händer, sen kommer farsan på att vi inte har skysterat den för varje bil har sin egen inställning

Nej varje turbo har sin egen inställning! Du byter ju hela turbon med WG och allt, då är det redan inställt och börjar du pilla på den så kommer du pajja inställningarna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
jonTe
5 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Hamster skrev:
jag tror det är wastergate inställningen på turbon som måste skysteras!!!!!!

Om du nu tror det så skaffa en graderad mätare, mät och eventuellt justera?

För att vi skall kunna hjälpa dig så måste du vilja bli hjälpt.
Du kan börja med att svara på de frågor som folk ställt så ger det oss möjligheten att bättre kunna vägleda dig.

MVH Jonas
..............
ludwiglionell
5 juli 2010 · 588 Inlägg

ok men hur ska jag veta  hur mkt jag ska skystera på den om det visar T.e.x 1.1 bar på mätaren ?

M_icke_
5 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Hamster skrev:
ok men hur ska jag veta  hur mkt jag ska skystera på den om det visar T.e.x 1.1 bar på mätaren ?

Satte du dit en begagnad turbo med WG utan att pilla på inställningarna kommer du bara förstöra om du försöker pilla på det. Känn på staven så att WG inte har kärvat, har den inte det så kan din MW vara kass, kanske kom in olja i den när den gamla turbon rasade?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Janneutanb
5 juli 2010 · 7 272 Inlägg

M_icke_ skrev:

Hamster skrev:
ok men hur ska jag veta  hur mkt jag ska skystera på den om det visar T.e.x 1.1 bar på mätaren ?

Satte du dit en begagnad turbo med WG utan att pilla på inställningarna kommer du bara förstöra om du försöker pilla på det. Känn på staven så att WG inte har kärvat, har den inte det så kan din MW vara kass, kanske kom in olja i den när den gamla turbon rasade?

Tidigare ägaren kan ha kört med felaktigt GLT.
Kolla så att du kan röra wastegatestången, det ska gå tungt men det ska gå.
Sen kopplar du ur elen till MV'n och så kikar du på din laddtrycksmätare så att den står på 0.4-0.45.
Laddar den bara lite mer så skruvar du så att stången blir längre.
Skenar laddet fortfarande upp mot 1.4 + så är det mest troligt något annat.

Senast redigerat av Brains (5 juli 2010)

ludwiglionell
5 juli 2010 · 588 Inlägg

ok  det ska jag göra tack snälla för en bra förklaring smile

hangman
6 juli 2010 · 2 174 Inlägg

laddtrycksspärren är det som slår i iaf kan jag sätta något bra på smile

M_icke_
6 juli 2010 · 3 466 Inlägg

hangman skrev:
laddtrycksspärren är det som slår i iaf kan jag sätta något bra på smile

Jag kan sätta emot. Det är däremot Tryckvakten som slår av tändningen när trycket blir för högt i insuget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ZonaX Svetsare
6 juli 2010 · 3 150 Inlägg

M_icke_ skrev:

hangman skrev:
laddtrycksspärren är det som slår i iaf kan jag sätta något bra på smile

Jag kan sätta emot. Det är däremot Tryckvakten som slår av tändningen när trycket blir för högt i insuget.

Blev samma på min men bara ibland  hmm   När den inte spikade så slog tryckvakten in (pannan i instrumentbrädan).  Lustigt som fan.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
wadde Tryck och pys-åka
7 juli 2010 · 884 Inlägg

skaffa dig en billig från biltema bara.
Symptomen låter som härligt fultrimm smile Trionic styrsystemet på domdär vill ha full koll på wastegate och turbotryck själv.. och har nån satt en liten pysventil så kommer detdär laddstoppet som ett brev på posten.
Bor du i närheten av stockholm kan jag hjälpa dig kika på det.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
ludwiglionell
7 juli 2010 · 588 Inlägg

ja jag har ju bytt tändstift nu te nya och  såg inget ytligt fel på dom gamla, kan ju vara dom oxå som spökar, men så har ju självklart grenrörs packningen gått av, och det puttrar som en gammal epa traktor big_smile så det fixade jag  och då gick pinnbultarna av så måste borra och gänga nya och åka te saab och köpa nya -.- mendet händer på fredag tilsamans när jag ska te skroten och hitta ny front och lite smått och gått och samt te biltema och köpa hjulbultar för dom andra har rostat fast !! blir ju fan bara mera och mera meck med den dära men det gillar jag bara big_smile

ludwiglionell
8 juli 2010 · 588 Inlägg

och ja wadde jag bor i sthlm men är på g att fixa det nu om inte  får du gärna komma över och kolla big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang