Blir helt yr i bollen.. Värmeplattor = magnetventil ?

TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

Jag är ganska så sugen på att trimma bilen lite nu.. (har kört med bara 170hk i en vecka nu, redan trött på det big_smile)

Men jag har läst lite överallt att om bilen har värmeplattor så har den en magnetventil orginal?

Bilen är en Saab 9000 2.3T "A50 Jubileum -98.. Och den har säkringen för "Heat Plate"?



Sen hade jag ju tänkt att chippa den (väldigt snart hoppas jag xD) men jag undrar vilka är liksom bra/dåliga och billiga ? smile

HenkeTIC
3 juli 2010 · 888 Inlägg

Värmepattan sitter mellan insuget och toppen. har du magnetventil? ska sitta brevid den övre kylarslangen på kylaren.

TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

Inte en aning yikes men det jag undrar ? om den har värmeplattor, har den mangetventil då ? tongue

Crille88
3 juli 2010 · 1 353 Inlägg

gå ut o kolla då. som henketic säger så lyft på huven, så kikar då på högersidan av kylaren, där ska den sitta. går 3 slangar och en el-kontakt..
http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
jonTe
3 juli 2010 · 5 710 Inlägg

TernFis skrev:
Inte en aning yikes men det jag undrar ? om den har värmeplattor, har den mangetventil då ? tongue

Ja.

MVH Jonas
..............
TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

http://img693.imageshack.us/img693/1463/dscf3775t.jpg

Jippiiii! smile tack för hjälpen! smile

Senast redigerat av TernFis (3 juli 2010)

Crille88
3 juli 2010 · 1 353 Inlägg

så lite så, åk o chippa den nu så de blir lite fart i grejorna wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
HenkeTIC
3 juli 2010 · 888 Inlägg

Innan du chippar ska du ta bort dina värmeplattor. Du behöver insugspackning och kortare bultar.

Mvh Henke

TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

hehe! smile

Men en ltt med magnetventil blir väl typ en ft? tongue eller något mer som stryper ? smile

vadå ta bort yikes måste man göra det för att chippa eller det är för att den ska gå bättre ? smile

kwansa Hmm, vet inte?
3 juli 2010 · 1 775 Inlägg

TernFis skrev:
hehe! smile

Men en ltt med magnetventil blir väl typ en ft? tongue eller något mer som stryper ? smile

vadå ta bort yikes måste man göra det för att chippa eller det är för att den ska gå bättre ? smile

Värmeplattorna sitter i hålen i insuget och stoppar flödet, om man har dem kvar efter chippning kanske inte rätt effekt uppnås.

Du har magnetventil på bilen eftersom dem stryper, styrboxen kompenserar upp laddtrycket för att bibehålla den angivna effekten.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

Aha ok..

Mer hur jobbigt är det att ta bort de ? och kan jag ta bort de nu och inte märka någon skillnad på motorn eller? eller den blir "trimmad" ? tongue

kwansa Hmm, vet inte?
3 juli 2010 · 1 775 Inlägg

TernFis skrev:
Aha ok..

Mer hur jobbigt är det att ta bort de ? och kan jag ta bort de nu och inte märka någon skillnad på motorn eller? eller den blir "trimmad" ? tongue

Det är inte jätte roligt att ta bort dem tongue

Du lär inte märka någon större skillnad med bilen orginal cool

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

Haha ok! xD då låter jag nån bilnisse göra det istället xD

Men laddar inte turbon extra mycket för att kompensera det mindre hålet p.g.a. värmeplattan så om man tar av plattan så laddar den lite mer än med? tongue

Bilar är en jobbig vetenskap! big_smile

HenkeTIC
3 juli 2010 · 888 Inlägg

eftersom du har magnetventil så laddar din bil 0,2bar mer än original för att komma upp i 170hk. Så ja din bil kommer gå bättre bara genom att ta bort värmeplattorna.

TernFis
3 juli 2010 · 246 Inlägg

Men du vet inte hur många hk det ger att ta bort den ?

Och 0,2 är väl jävligt mycket ? eller ? ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang