Ryker svart och går ojämnt på tomgång/ Volvo 855 t5

the_boss2
6 juli 2010 · 8 Inlägg

Tjena!
Har nyligen bytt trubo på min bil inkl intercoolern.
Allt gick jätte bra när jag startade och så men när jag skulle ställa in min externa dumpventil så gick lmm sönder för mig,
Bytte den nästkommande dag o allt gick bra i några sek o sen började bilen svart ryka och avgaserna luktade oförbränd bensin och den gick ojämt på tommgången.
Kollade alla felkoder och fick up felkod  1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång i Sockel A7, nollade den och startade bilen igen utan framgång, men felkoden kom inte tillbaka och har inga felkoder alls, Men svart rykandet och den ojämna tommgången kvarstår.
vad kan felet vara?

Marlboroman
6 juli 2010 · 8 233 Inlägg

Ställrt in dumpen rätt? Köpt en vettig ventil eller nåt billigt kraffs som läker / inte stänger ordentligt? Lambdasonden  elelr lmm kan ju vara kass. Kassa tänddelar kanske elelr en kass katalysator.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
the_boss2
6 juli 2010 · 8 Inlägg

katten är ny, lmm nyss bytt, men motorn har börjat skena på varvet när motorn kommit up i arbets temperatur, mellan 500-1500  varv till och sedan dö efter 1-2 min,  har köpt en jbr a25 men går inte o ställa in den okej för motorn känns orkeslös vid torr varvning. kan det vara tommgångs motorn eller tempgivaren det är fel på?.

Marlboroman
6 juli 2010 · 8 233 Inlägg

the_boss2 skrev:
katten är ny, lmm nyss bytt, men motorn har börjat skena på varvet när motorn kommit up i arbets temperatur, mellan 500-1500  varv till och sedan dö efter 1-2 min,  har köpt en jbr a25 men går inte o ställa in den okej för motorn känns orkeslös vid torr varvning. kan det vara tommgångs motorn eller tempgivaren det är fel på?.

Tippar på att felet ligger i att dumpen inte är korrekt justerad. Ventilen ska ju bara precis orka hålla tätt på tomgång och öppna även om man bara höjer varvtalet lite grann över tomgång. Koden du hade på tempgivaren brukar vara att termoostaten behöver bytas ifall tempmätaren funkar. Du kan ju prova att göra ren ohsmörja upp både tomgångsmotor och spjäll. Kanske inte drä felet ligger, men det skadar aldrig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
the_boss2
6 juli 2010 · 8 Inlägg

Ne precis. jag får ta o göra det, du ska ha stort tack för hjälpen.

the_boss2
7 juli 2010 · 8 Inlägg

nu är dumpen inställd men det fortsätter och ryka svart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang