Vad har man en kondensator till ?

faktajuck
10 juli 2010 · 70 Inlägg

tja jag skulle vilja ha ett bra och utförligt svar på min fråga vad har man en kondensator till ? jag har har alltid trott att de e mella steg - bas för att ge basen mer tryck har jag fel? samt så skulle jag vilja veta om mitt ljud behöver en, jag har en mds 12'' i sluten låda låter skit bra när man spelar rnb, techno, bas test osv. men jag tycker inte den hänger med i min musikstil, hårdrock/metal. skulle en kondensator hjälpa? eller vad ska man hellst ha för utrustning när man vill spela hårdrock/metal?

Extranick
10 juli 2010 · 23 Inlägg

faktajuck skrev:
eller vad ska man hellst ha för utrustning när man vill spela hårdrock/metal?

Kondensator är Bling-Bling och kan vara coolt i en installation.
Till en början är ett bra batteri det som behövs.(men det ser ju inte lika bra ut som en konding) wink

BRA!!! framsystem(kit+slutsteg) är det som först och främst behövs för hårdrock.

Mvh

Janneutanb
11 juli 2010 · 7 272 Inlägg

Dom användes mer förr när batterierna inte var lika bra, eller åtminstonde lika billiga.

_DamnIt R1 driver!
11 juli 2010 · 5 128 Inlägg

Plus, det kopplas mellan batteri och steg, inte mellan steg och bas!

Lonefox Bad music kills good sound
11 juli 2010 · 7 241 Inlägg

Angående att den inte hänger med till hårdrock kan bero på för djup avstämning.
Prova att misnka lådan med en liter i taget. Enkelt gjort med klossar i lådan.

Sedan funderar jag på vart du delar av basen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 juli 2010 · 8 744 Inlägg

En kondensator som monteras mellan steg och bas fungerar som ett högpassfilter (om den kopplas i serie). Det du tänker på är en som kopplas mellan batteri och steg för att ge lite extra ström vid kraftiga baspulser, men ett modernt bilbatteri och bra kablar med bra anslutningar klarar av det jobbet lika bra. Kondensator kan man köpa till sen när allt annat är fixat och man har pengar som bränner i fickan. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
faktajuck
12 juli 2010 · 70 Inlägg

lådan är cirka 75x75x75 mellan tummen och pekfingret eller vad man säger, jag ska prova det med klossar. vad menar du med delar av ?

Lonefox skrev:
Angående att den inte hänger med till hårdrock kan bero på för djup avstämning.
Prova att misnka lådan med en liter i taget. Enkelt gjort med klossar i lådan.

Sedan funderar jag på vart du delar av basen....

faktajuck
12 juli 2010 · 70 Inlägg

okej alltså typ sjysta 5,25 i dörrarna med slutsteg?

Extranick skrev:

faktajuck skrev:
eller vad ska man hellst ha för utrustning när man vill spela hårdrock/metal?

Kondensator är Bling-Bling och kan vara coolt i en installation.
Till en början är ett bra batteri det som behövs.(men det ser ju inte lika bra ut som en konding) wink

BRA!!! framsystem(kit+slutsteg) är det som först och främst behövs för hårdrock.

Mvh

Extranick
12 juli 2010 · 23 Inlägg

RÄTT 5.25or så ok, men gärna 6.5 av DET fabrikatet.
Sedan ett BRA slutsteg, inte bäst på Youtube, eller VÄRST på ngt forum, utan ngt som passar ovan som handsken.
Har du ngn ca-peng på kit i fram + slutsteg?

Fö kan jag inte säga ngt om din MDS-bas.
Sätt fart på ett bra framsystem, sedan tunar man in basen med dom möjligheter som finns, kanske det blir bra, kanske inte, utgå därifrån, återkom om det behövs efter det.

Mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 juli 2010 · 8 744 Inlägg

faktajuck: Det Lonefox menar är, vad kör du för delningsfrekvenser till basen? Du låter den väl inte spela allt?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
faktajuck
13 juli 2010 · 70 Inlägg

jaha okej nae de gör jag inte tongue så mkt kan jag iaf tongue jag vet inte exakt det finns delningsfilter i min stereo alltså subwoofer utgång som jag använder

ChriZtoffer skrev:
faktajuck: Det Lonefox menar är, vad kör du för delningsfrekvenser till basen? Du låter den väl inte spela allt?

faktajuck
13 juli 2010 · 70 Inlägg

okej nja just nu är det jäkligt tajt men ca 1500 max skulle jag kunna lägga på fram högtalare, jag har ganska bra högtalare redan nu som är kopplade direkt till stereon kan de bli bättre om jag köper ett steg och kopplar in dom i ?

Extranick skrev:
RÄTT 5.25or så ok, men gärna 6.5 av DET fabrikatet.
Sedan ett BRA slutsteg, inte bäst på Youtube, eller VÄRST på ngt forum, utan ngt som passar ovan som handsken.
Har du ngn ca-peng på kit i fram + slutsteg?

Fö kan jag inte säga ngt om din MDS-bas.
Sätt fart på ett bra framsystem, sedan tunar man in basen med dom möjligheter som finns, kanske det blir bra, kanske inte, utgå därifrån, återkom om det behövs efter det.

Mvh

Lonefox Bad music kills good sound
13 juli 2010 · 7 241 Inlägg

faktajuck skrev:
lådan är cirka 75x75x75 mellan tummen och pekfingret eller vad man säger, jag ska prova det med klossar. vad menar du med delar av ?

Lonefox skrev:
Angående att den inte hänger med till hårdrock kan bero på för djup avstämning.
Prova att misnka lådan med en liter i taget. Enkelt gjort med klossar i lådan.

Sedan funderar jag på vart du delar av basen....

Öh är det 75x75x75cm så är lådan på 421 liter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nästan 422 om man skall vara noga (7.5x7.5x7.5=421,875)
Ett under att basen fortfarande mår bra.

Kolla upp EXAKT vilken bas du har. Modellnummer så kan man få fram parametrarna. Efter det låter jag Dröniettab göra sin magi och räkna ut en låda wink
(Jag har slutat räkna åt andra då jag mest utgår efter MIN smak)

Sedan kan det även vara så att du delar basen för lågt vilket gör att du inte får ngt driv i basen vid rock.
Dock så bör du skaffa dig ett framsystem som möter upp basen bra då väldigt mkt energi finns från midbas och uppåt. Detta skall vara stabilt och stumt monterat. Att dämpa dörrarna är en klar fördel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Om du har ett bra framsystem så tycker jag att du ska satsa på ett vettigt slutsteg till det och dämpmatta att sätta på ytorna runt där högtalarna är monterade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
faktajuck
13 juli 2010 · 70 Inlägg

Lonefox skrev:

faktajuck skrev:
lådan är cirka 75x75x75 mellan tummen och pekfingret eller vad man säger, jag ska prova det med klossar. vad menar du med delar av ?

Lonefox skrev:
Angående att den inte hänger med till hårdrock kan bero på för djup avstämning.
Prova att misnka lådan med en liter i taget. Enkelt gjort med klossar i lådan.

Sedan funderar jag på vart du delar av basen....

Öh är det 75x75x75cm så är lådan på 421 liter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nästan 422 om man skall vara noga (7.5x7.5x7.5=421,875)
Ett under att basen fortfarande mår bra.

Kolla upp EXAKT vilken bas du har. Modellnummer så kan man få fram parametrarna. Efter det låter jag Dröniettab göra sin magi och räkna ut en låda wink
(Jag har slutat räkna åt andra då jag mest utgår efter MIN smak)

Sedan kan det även vara så att du delar basen för lågt vilket gör att du inte får ngt driv i basen vid rock.
Dock så bör du skaffa dig ett framsystem som möter upp basen bra då väldigt mkt energi finns från midbas och uppåt. Detta skall vara stabilt och stumt monterat. Att dämpa dörrarna är en klar fördel.

okej de låter ju väldans mkt men måttet är bara antaget jag har inte mätt alls, jag tänkte för att kanske spara lite pengar, att bygga framsystemet mer stbilt och dämpat och prova innan jag köper nya grejer kan de bli bättre då utan att köpa slutsteg ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Ja en bra montering hjälper alltid, bra monterader originalhögtalare drivna av huvudenheten kan låta bra mycket bättre än dåligt monterade dyra eftermarkandshögtalare med slutsteg!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
volvotomten
13 juli 2010 · 274 Inlägg

konding e till för att ge en stabil strömtillförsel till steget  inte som nåt högpass filter mm.
kopplas mellan batteri o steget.

genom att ström dippar ( har sina högpunkter , men även lågpunkter)
så hjälper kondingen te i ge en så stabil ström som möjligt .
men så mycket runt omkring som inverkar.

evilaudio
13 juli 2010 · 16 195 Inlägg

volvotomten skrev:
konding e till för att ge en stabil strömtillförsel till steget  inte som nåt högpass filter mm.
kopplas mellan batteri o steget.

genom att ström dippar ( har sina högpunkter , men även lågpunkter)
så hjälper kondingen te i ge en så stabil ström som möjligt .
men så mycket runt omkring som inverkar.

en liten konding kan använads som delningsfilter till diskanter..tonguetongue


dock måste den ha rätt µF för att delningen ska bli rätt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Du menar alltså att man inte kan använda en kondensator för att bygga ett enkelt högpass delningsfilter? Då ska du nog sluta skriva här. Större kondensatorer används visserligen till att ge en stabilare strömförsörjning till effektkrävande applikationer men med bra batteri/er och rejält kablage så behövs sällan en kondensator i dagens läge.

EA: Man kan även göra simpla högpassfilter till koaxialer och liknande om man inte är så kräsen. wink Kör så i en kompis båt för att skona koaxialerna något, ger visserligen bara 6dB/oktav i delning men det är alltid något.

Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
faktajuck
13 juli 2010 · 70 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja en bra montering hjälper alltid, bra monterader originalhögtalare drivna av huvudenheten kan låta bra mycket bättre än dåligt monterade dyra eftermarkandshögtalare med slutsteg!

men när jag ska sätta dämp material i dörrarna sätter jag det i dörrsidorna, plåten eller båda?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang