Köpråd : Volvo 850 T5 vs Saab 9-3/9-5/9000

Memme I'am AWESOME..
11 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Går i planerna på nytt bilköp, och kollar efter någon av dessa bilarna.

Har haft 2 stycken Saab 9-3, och 1 9000.

Men har aldrig haft en 850 T5 dock,

Har kollat lite på dessa i försäkringar/säkerhet/ekonomi

Saab 9-3 :

+
Aldrig haft några större problem med dessa, och då har jag kört över 2500 med 2 st utan att byta ngt.
-
Försäkringen ligger på 11 000/året
Bensinen, 1liter typ.
Dåliga lådor?

Saab 9-5/9000:

+
Snygga i svarta/mörkblå.
Skönt med 5 dörras.
-
Suger om man har slarvat med servicarna, å vevhuset?
Försäkringen
lådor

volvo 850 T5

+
Grymt snygga,
bättre lådor/kopplingar
Drömbilen
Billigare försäkring imitt namn än saabarna, konstig nog.

-
Kamremar
Många ägare på dom
Höga priser på dom(folk värderar dom för högt)
Packboxen



Kan tillägga att jag har mellan 0-25000 att handla för, vad kan ni säga och rekomendera om dessa bilarna? Kommer själv att stå på bilen, så BMW kan vi lixom utesluta.

Inlägg redigerat:Annonsering är fortfarande inte tillåtet i forumet/ Hamilton

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
11 juli 2010 · 888 Inlägg

Hade kört på en 9000 jubileum eller aero för dom pengarna. Hade aldrig köpt en 850 turbo då dom har klena motorer, drar mycket soppa till vad man får för prestanda m,m.

Memme I'am AWESOME..
11 juli 2010 · 2 783 Inlägg

aa, kollat lite på Aeron me. Men dom ligger 2000 mer i försäkring än 850n :S..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
TurbOla Reservdansk
11 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Mitt råd är att du åker och kollar på en 850 och provar den.
Gärna hos en bilhandlare, då är det lättast att få provköra den.

Dock kan det vara svårt att hitta en bra 850 T5 i vettigt skick för de pengarna.
Men att de är slöa jämfört med Saab vet jag inte, syrrans 9-5 2,0t känns bara lite piggare än farsans 850 GLT - och det skiljer ändå 3 år till Saabens fördel.
Trots turbo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Turbomatte Lackerare/Rekondare
11 juli 2010 · 834 Inlägg
Rille0
11 juli 2010 · 2 021 Inlägg

TurbOla skrev:
Mitt råd är att du åker och kollar på en 850 och provar den.
Gärna hos en bilhandlare, då är det lättast att få provköra den.

Dock kan det vara svårt att hitta en bra 850 T5 i vettigt skick för de pengarna.
Men att de är slöa jämfört med Saab vet jag inte, syrrans 9-5 2,0t känns bara lite piggare än farsans 850 GLT - och det skiljer ändå 3 år till Saabens fördel.
Trots turbo.

9-5 2,0t har bara 150hk, tycker det är bra och vara "lite piggare" än en 850 glt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Memme I'am AWESOME..
11 juli 2010 · 2 783 Inlägg

TurBOla, hur kommer det sig att folk värderar sina 850 T5 så jäkla högt? T om en 94a, som dom vill ha över 30 000 ? hmm.. Ganska mycket överpris.

Men de jag tänkte, både Sedanen och Kombin. Men jag är mest inne på Sedanen då dom väger lite mindre.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
11 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Tittar faktiskt även på 206 Gti bilarna, då det finns en hel del som inte har gått så långt :S tongue haha

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
HenkeTIC
11 juli 2010 · 888 Inlägg

TurbOla skrev:
Mitt råd är att du åker och kollar på en 850 och provar den.
Gärna hos en bilhandlare, då är det lättast att få provköra den.

Dock kan det vara svårt att hitta en bra 850 T5 i vettigt skick för de pengarna.
Men att de är slöa jämfört med Saab vet jag inte, syrrans 9-5 2,0t känns bara lite piggare än farsans 850 GLT - och det skiljer ändå 3 år till Saabens fördel.
Trots turbo.

Är du allvarlig? saab: 150hk och 1600kg mot volvo: 170hk och 1500kg och saaben är ända snabbare... och sen när f*n har årsmodellerna något att göra med prestandan?

trippelturbo Trucker
11 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Gått igenom inläggen o tycker att HenkeTIC säger mkt av det jag tänker smile

Till TS: Försäkringen är väl inte så jävla dyr om man inte är 20bast o bor i sthlm, vill säga.. Min ligger på gryga 6k /år vilket jag tycker är helt acceptabelt! Är ju Aero motor wink

Fart missbrukare
IceEyes Varningar: För många..
11 juli 2010 · 2 552 Inlägg

Jag kanske är lite partisk, men av de du räknar upp låter 9000 som ett väldigt bra val, förutsatt att du väljer nyare sådan (95 och framåt).   

Gärna en Aero med suveräna fartresurser, bekväma stolar (Smaksak) hög komfort, kamkedja och stora utrymmen som sina främsta fördelar. Lägg också till att väghållningen är bättre än i exempelvis 9-3 Aero. De manuella växellådorna tillhör som sagt inte de mest tillförlitliga. Automatlådorna håller bättre och är att föredra.

Lycka till med köpet smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
jimbon
11 juli 2010 · 711 Inlägg

T5,må vara törstiga men värt det när man hör motorljudet på den..

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_85 … =5&w=3

Spiike
11 juli 2010 · 1 196 Inlägg

jag pröjsade 23 tusen för min 850, helt orginal va den gå, lägger att pruta också, sen gäller det att kolla varje dag, och inte köpa första bästa, mitt val stog mellan 850 turbo och en 9000 aero, men har alltid älskat volvo så

Memme I'am AWESOME..
11 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Iceeyes - aa har kollat på 96-97 bilarna då, med skinn! annars är de inte accepterat tongue, och så ska de helst vara en 2.0T, som är trimmad helst så blir de billigt å bra! big_smile
Jimbo - aa den har jag kollat på, även skickat iväg ett mail till firman. men känns lite som sönderkörd mabye? Den är verken bes eller så, + att företaget har varit ägare på bilen sedan 10-04-20 ? hmm tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
svinto23
11 juli 2010 · 132 Inlägg

ja det är aldrig lätt att välja bil men ett tips som jag kan ge dig är att åk å provkör både volvo å saabar test dem det finns både för å nackdelar oavsett vilken bil du väljer, sen ang vxllådor sämre eller bättre i en volvo eller i en saab?? ja inte vet jag men jag har  lyckats med att både knäcka en volvo låda å en saab låda, så för mig är det ett dött lopp... sedan att volvo bilarna är dyrare å ju bara därför att "alla" tycker att sin bil är bättre än de som finns på blocket,, å de som du hittar är ju inte sålda,,  så kan det vara så att priset är något för högt... (OBS) detta gäller även saabarna!!! så oavsätt vad vi skriver så sak just du bli nöjd å inte vi som just gillar ett visst bilmärke!!! wink

Pendulum
11 juli 2010 · 1 298 Inlägg

För under 25 hade jag i ditt fall satsat på en 9000 A50(jubileum) eller Aero om du hittar någon fin till rätt pris. Riktigt rymlig bil och med den skottsäkra trionic5-motorn. För över 25 skulle jag istället kika på en välskött 9-3 Aero 01-02 eller en en dito 850/855 T5.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Nomenia ÖstersundsGatbilar
11 juli 2010 · 1 570 Inlägg

HenkeTIC skrev:

TurbOla skrev:
Mitt råd är att du åker och kollar på en 850 och provar den.
Gärna hos en bilhandlare, då är det lättast att få provköra den.

Dock kan det vara svårt att hitta en bra 850 T5 i vettigt skick för de pengarna.
Men att de är slöa jämfört med Saab vet jag inte, syrrans 9-5 2,0t känns bara lite piggare än farsans 850 GLT - och det skiljer ändå 3 år till Saabens fördel.
Trots turbo.

Är du allvarlig? saab: 150hk och 1600kg mot volvo: 170hk och 1500kg och saaben är ända snabbare... och sen när f*n har årsmodellerna något att göra med prestandan?

1680kg på saaben tongue   sen så spelar de faktist ingen roll om de är volvo eller saab.. inte heller ''lådorna'' på saab som är klena utan de är stödlagret eller va fan de heter. har själv en 9-5 2.0t  riktigt bra bil. går att åka fort med dom med + att de är bra komfort i dom. ja tycker helt enkelt att du ska välja efter plånboken eller ditt eget tycke smile

Senast redigerat av Nomenia (11 juli 2010)

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Tommy_P
12 juli 2010 · 396 Inlägg

vet inte hur är är med s**barna, men att hitta en 850 t5 i bra skick är inte lätt alls speciellt under 25 000.
köp isåfall den absolut gubbigaste och med minst mil på.
inte någon pimpad tribalbil

Memme I'am AWESOME..
12 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Har faktiskt kollat efter A50 (ända snygga av 9000) bilarna. Men alla dom har gått så jävla långt dock. Har blivit erbjuden en på saaborumet men han sa att vi kan diskutera priset annars utgår han från 30. Å bor i Varmland. en JÄVLA bit att köra dock. Och ang trionic5 motorn är så jävla bäst har själv haft den i alla mina saabar. Har ut och in på blocket utan att bli riktigt kär. Har fått upp ögonen för 3-4 bilar bara. hmm


http://www.blocket.se/vi/28355953.htm     <-- Denna, men nackdelen är miltalet stämmer inte, + han har varit bara ägare sedan 1/7-10.. Inte bra! Får den för 21.

http://www.blocket.se/landskrona/Peugeo … _9&w=2 <--- Tjejkörd, och ligger i samma stad som mig, dricker inte mycket eller , men mkt elfel?

http://www.blocket.se/halland/Saab_9_5_ … _9&w=2 <-- den sista är den som ligger riktigt bra än!

Fast de som suger är väl att mina pengar kommer innan tors nästa vecka. Faxa iväg papper imoron!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Rquired Allmänt envis
12 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Vill du ner i Golf-klassen finns det roligare och pålitligare val än 206, men så länge du inte kör en massa stadskörning tror jag du gör rätt i att stanna kvar vid större bilar.

Saab 9-5 är mycket mer och modernare bil än volvo 850 och mitt val av de två, men nog kan du hitta en "gubbkörd" 9-5 för 30.000:-? Dömer kanske ut någon på förhand, men bilen i annonsen luktar lite väl mycket hårdkörning. Jag hade föredragit att köpa en originalvagn och utgått från den inför eventuell effektökning.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang