Oljud ur kupéfläkt Volvo 960! Snabb hjälp sökes

grena
13 juli 2010 · 173 Inlägg

Har en Volvo 960 -92 med AC.
Var sommarens varmaste dag idag. Stod på tomgång, och mitt i allt så började det låta utav helvete bakom handskfacket, ett brummande ljud som överröstade motorn, och gjorde så att hela instrumentbrädan vibrerade.

Ljudet tror jag som sagt kommer någonstants bakom/under handskfacket, och kan tänkta mig att det är något med fläktarna som är fel. Det slutar genast man stänger av bilen, och börjar några sekunder efter man startar. Håller man handen emot kåpan under handskfacket så minskar ljudet/vibrationerna.
Fläktarna blåser dock fortfarande som de ska tror jag, men det är uppenbarligen något som är fel, vågar knappt köra bilen med det oljudet. Vad kan felet vara?

ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

Slutar det om du stänger av fläkten? Isf har kupefläkten havererat eller så har du fått ner löv eller nått annat skit i fläkten. Inget farligt att åka med. Bara skruva ner fläkten och kolla, den ska snurra lätt.

ServiceTekniker Volvo/Renault
grena
14 juli 2010 · 173 Inlägg

jag kan inte stänga av fläktarna helt, lägesjusteraren har fastnat på "aut". Det brummande ljudet är dock lika högt oberoende av om jag har på ACn eller inte, hur jag ställer "hjulen" till blåsen på brädan, och vilken temperatur jag väljer.
Det är alltså frågan om ett riktigt högt ljud, när det plötsligt började låta blev jag först vättskrämd och stängde genast av bilen, innan jag förstod varifrån ljudet kom. jag ska imorgon lossa kåpan och ta bort handskfacket och se vad jag hittar bakom.

ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

Låter ändå som fläkten, plocka bort panelen under handskfacket så borde du komma åt fläkten. Har för mig att den sitter längst in i hörnet. skruvad med tre skruv nerifrån och upp.

ServiceTekniker Volvo/Renault
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang