Fixa AC själv med Biltema metoden - Vart köper man grejorna?

Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

Tjena.

Tänkte fixa min AC med biltema metoden, eller om nån i Östergötland har grejorna som krävs och är villig att hjälpa till?

Började med att jag skulle riva isär AC:n för den funkade inte. Fläkten gick igång, men kom ingen kyla.
Och när jag tog bort de visade sig det att de var tryckkvar i systemet. Så skruvade tillbaka allt och lät de va.
Men nu funkar inte fläkten, för lågt tryck antagligen.

Men sen såg jag att nån fixa AC:n med grejor från bl.a biltema.
Men vart ska man köpa allt detta? Ge gärna art.nr på biltema. Snabbkopplingarna helst vill jag veta vart man kan köpa.

Mvh Filip

unsolved
14 juli 2010 · 31 Inlägg

Vad är det för bil/årsmodell/klimatanläggning eller endast ac? (såg nu att det verkar vara saab 900)

Swedol har mycket olika kopplingar, börja där. Biltema har verktyg för AC iallafall. Går det att läsa ut felkoder månne?

RonnieH Ford är min grej!
14 juli 2010 · 582 Inlägg

Det där ska man inte pilla med om man inte är utbildad!!! Det kan bli vad för tok som helst! kylskador på händer o PAG olja i ögonen eller luft i systemet som expanderar till över 30 kilo när kompressorn börjar gå, fungerar inte allt som det ska då, skulle inte jag vilja vara i närheten. Lämna in den o ta reparationen på försäkringen, så det blir rätt. Brukar kunna fixas med vagnskade-försäkringen o ofta en självrisk på 2500 - 3000:- typ... Annars i lösa delar o "tömma/fylla" gas brukar dra iväg på en 10 000:-. Det är troligtvis hål på kondensorn o du hade pilla ut gasen som va kvar så då måste du ha ett torkfilter oxå annars blir det fukt i systemet o då skär kompessorn (svindyr!). Systemet ska vakum sugas minst en halvtimme i med AC-anläggning om det har vart exponerat i 20-30 min. annars ska det vakumsugas 2-3 tim. obs med ett nytt Torkfilter. Det blir för dyrt o palta själv kan jag lova!

Just ja, det är höga straff om man blir påkommen med gasläckage enligt miljöbalken. Läckande AC = Böter/Fängelse i värsta fall. big_smile Kul va.

Senast redigerat av norpan (14 juli 2010)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

unsolved skrev:
Vad är det för bil/årsmodell/klimatanläggning eller endast ac? (såg nu att det verkar vara saab 900)

Swedol har mycket olika kopplingar, börja där. Biltema har verktyg för AC iallafall. Går det att läsa ut felkoder månne?

Saab 900 1992. Nya gasen,r134 i den.
Endast AC. Har du nån nummer eller med specifikt vad jag ska ha för koppling?
Felkoder ska gå att kunna läsa ut, tror jag.

Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

norpan skrev:
Det där ska man inte pilla med om man inte är utbildad!!! Det kan bli vad för tok som helst! kylskador på händer o PAG olja i ögonen eller luft i systemet som expanderar till över 30 kilo när kompressorn börjar gå, fungerar inte allt som det ska då, skulle inte jag vilja vara i närheten. Lämna in den o ta reparationen på försäkringen, så det blir rätt. Brukar kunna fixas med vagnskade-försäkringen o ofta en självrisk på 2500 - 3000:- typ... Annars i lösa delar o "tömma/fylla" gas brukar dra iväg på en 10 000:-. Det är troligtvis hål på kondensorn o du hade pilla ut gasen som va kvar så då måste du ha ett torkfilter oxå annars blir det fukt i systemet o då skär kompessorn (svindyr!). Systemet ska vakum sugas minst en halvtimme i med AC-anläggning om det har vart exponerat i 20-30 min. annars ska det vakumsugas 2-3 tim. obs med ett nytt Torkfilter. Det blir för dyrt o palta själv kan jag lova!

Just ja, det är höga straff om man blir påkommen med gasläckage enligt miljöbalken. Läckande AC = Böter/Fängelse i värsta fall. big_smile Kul va.

Farsan vet en som håller på med sånt där, men vad kostar det då?
Jag har ingen lust att lägga några större pengar på det. Därför tänkte jag prova biltema metoden.
Funkar det inte, river jag ur skiten helt enkelt. Därför tänkte jag ändå prova innan jag river bort det.

Vad kostar torkfilter, och vad köper man det? Speedparts.se hade det inte.

Camitz
14 juli 2010 · 646 Inlägg

Tjoo

Saker finns att beställa via saab åteförsäljare, mekonomen, adcenter, eller avantia som är Sveriges återförsäljare av ac delar!

Du kan beställa via ebay och även hitta nya torkfilter via tradera.

Som ovan skrev bör man kanske inte pilla med sakerna själv om man inte är insatt men du skreva tt fläkten gick igån, startade kompresson till att börja med? Gjorde den inte det så är troligen gasen slut/ ev för lite för att kompressorn skall orka starta. Det kan även vara tryckvakter som är kassa vilket gör att fläkten går på heltryck men ändå kommer inte kyla.


Börja med att felsöka enkelt startar kompressor? Om den gör det, känn på rören som går in till kupen om det e något som blir kallt? Blir det kallt så har du troligen tillräckligt med gas och då ligger problemet troligen på någon tryckvakt.
Startar inte kompressorn så har du troligen en läcka och systemet måste läcksökas alt trycktestas för att hitta läckan och sedan byta delarna och för att sedan fylla igen.


Senaste alt är mest troligt och det mest smarta är att lämna in bilen till lämplig verkstad som utför detta och på det konstaterat vad som är fel och därefter tömd på det ev köldmedium som är kvar och därefter så kan du beställa delarna via nätet billigt och byta det.

Att laga är inte som helst svårigheter men att hitta problemet är det som är krångligt.

kenth66
14 juli 2010 · 1 212 Inlägg

tycker att du skall ta till dig norpan`s inlägg. man måste vara certifierad för att hålla på
med AC`n.//varje gram av kylmedel registreras// kör du med så kallade biltema- metoden så fungerar det en dag, med dyra kostnader som följd.
att ta bort allt ger en värde minskning av bilen. det är värt att lämna in bilen för genomgång och tryckprovning/påfyllning.
ring runt till olika bilverkstäder..alltid någon som är billigast.

mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
granadadr
14 juli 2010 · 7 305 Inlägg

en sak är ju iaf säker,, gasen är ju slut, då ts har rivit systemet,, som sagt lämna in till nån som kan,, jag har felsökt lite lagomt i mitt system, men jag har en bra lärare smile som jag rådfrågade INNAN jag gjorde nått,, fylla gas, är bara att lämna bort,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

Camitz skrev:
Tjoo

Saker finns att beställa via saab åteförsäljare, mekonomen, adcenter, eller avantia som är Sveriges återförsäljare av ac delar!

Du kan beställa via ebay och även hitta nya torkfilter via tradera.

Som ovan skrev bör man kanske inte pilla med sakerna själv om man inte är insatt men du skreva tt fläkten gick igån, startade kompresson till att börja med? Gjorde den inte det så är troligen gasen slut/ ev för lite för att kompressorn skall orka starta. Det kan även vara tryckvakter som är kassa vilket gör att fläkten går på heltryck men ändå kommer inte kyla.


Börja med att felsöka enkelt startar kompressor? Om den gör det, känn på rören som går in till kupen om det e något som blir kallt? Blir det kallt så har du troligen tillräckligt med gas och då ligger problemet troligen på någon tryckvakt.
Startar inte kompressorn så har du troligen en läcka och systemet måste läcksökas alt trycktestas för att hitta läckan och sedan byta delarna och för att sedan fylla igen.


Senaste alt är mest troligt och det mest smarta är att lämna in bilen till lämplig verkstad som utför detta och på det konstaterat vad som är fel och därefter tömd på det ev köldmedium som är kvar och därefter så kan du beställa delarna via nätet billigt och byta det.

Att laga är inte som helst svårigheter men att hitta problemet är det som är krångligt.

http://www.imagehost.se/images/fj3pgm4z.jpg


Så där ser motorrummet ut på OG900. Det lila in ringade är kompressorn. Den drivs via en rem på vevaxeln. Och så fort motorn är igång, går kompressorn. Så den är typ "igång" eller vad man ska säga hela tin. Sen trycker man på AC knappen, då börjar den andra fläkten gå, annars är det inte. Och just nu går inte fläkten, och därför har jag för lågt tryck antar jag.

Ska kolla på torkfilter där.


kenth66 skrev:
tycker att du skall ta till dig norpan`s inlägg. man måste vara certifierad för att hålla på
med AC`n.//varje gram av kylmedel registreras// kör du med så kallade biltema- metoden så fungerar det en dag, med dyra kostnader som följd.
att ta bort allt ger en värde minskning av bilen. det är värt att lämna in bilen för genomgång och tryckprovning/påfyllning.
ring runt till olika bilverkstäder..alltid någon som är billigast.

mvh kenth

Hur länge håller det om man låter en verkstad utföra jobbet då?
Och vilken bilverkstad som helst kan det? Inte bara AC specialister?





granadadr skrev:
en sak är ju iaf säker,, gasen är ju slut, då ts har rivit systemet,, som sagt lämna in till nån som kan,, jag har felsökt lite lagomt i mitt system, men jag har en bra lärare smile som jag rådfrågade INNAN jag gjorde nått,, fylla gas, är bara att lämna bort,

Finns det något enkelt och smidigt att kolla som brukar läcka?
Men jag tror inte mitt läcker, för då skulle jag inte haft tryck kvar?
Utan bara att ingen har fyllt på sen bilen var ny 1992. 18 år kan väl inte köldmediumet räcka?

Senast redigerat av Glader9991 (14 juli 2010)

Camitz
14 juli 2010 · 646 Inlägg

Bullet--- skrev:

norpan skrev:
Det där ska man inte pilla med om man inte är utbildad!!! Det kan bli vad för tok som helst! kylskador på händer o PAG olja i ögonen eller luft i systemet som expanderar till över 30 kilo när kompressorn börjar gå, fungerar inte allt som det ska då, skulle inte jag vilja vara i närheten. Lämna in den o ta reparationen på försäkringen, så det blir rätt. Brukar kunna fixas med vagnskade-försäkringen o ofta en självrisk på 2500 - 3000:- typ... Annars i lösa delar o "tömma/fylla" gas brukar dra iväg på en 10 000:-. Det är troligtvis hål på kondensorn o du hade pilla ut gasen som va kvar så då måste du ha ett torkfilter oxå annars blir det fukt i systemet o då skär kompessorn (svindyr!). Systemet ska vakum sugas minst en halvtimme i med AC-anläggning om det har vart exponerat i 20-30 min. annars ska det vakumsugas 2-3 tim. obs med ett nytt Torkfilter. Det blir för dyrt o palta själv kan jag lova!

Just ja, det är höga straff om man blir påkommen med gasläckage enligt miljöbalken. Läckande AC = Böter/Fängelse i värsta fall. big_smile Kul va.

+1
haha,Äntligen vettigt svar från en som kan något om ac, tycker dem flesta på denna sidan ska göra allt så billigt/enklast som möjligt o göra det själv. Varför inte lämna in det o få det ordentligt o säkert gjort.

Det behöver kanppast vara kondensorn som är trasig även om det  nu skulle vara så det finns hur många ställen det kan läcka på som helst. en dålig oring, taskigt torkfilter, erjade kopplingar, hållare där smuts och grus har letat sig in och gnagt hål osv osv.

Till trådskaparen, kompressorn är aldrig påslagen hela tiden bara för att remmen går där, Det e därför kompressorer har kopplingar som drar åt sig det yttre hjulet ( eller hur man nu skall beskriva det) och då slår kompressorn till och börjar kyla, Studera en kompressor på en bil där ac systemet fungerar, börja med ac av och kolla på kopplingen och sen slå på ac så ser du att det yttre hjulet börjar snurra och du hör även när det klickar till!

Angående det du skrev om att inte har tryck kvar, vissa ac system är känsligare än andra och är väldigt tryckberoende är det så att det saknas (låt oss säga 100 gram) gas så orkar inte systemet dra igång men tryck har du iallfall.

Lämnar du in bilen och lagar det kan det kosta allt ifrån 1000 till 10-15 tusen beroende på vad det e för fel.

Ja du kan lämna in bilen till vilken verkstad du vill så länge den är Ac auktoriserad.

Till bullet visst kan man lämna in saker å få det (ordentligt gjort) men alla kanske inte sitter på 10 000 tusen bara sådär utan söker ett billigare alternativ därav frågor och råd som här på forumet, trodde det var till för det. Visst min åsikt är som din det bästa om man inte kan lämna in det på verkstad och få iallafall problemet uträtt för en billig peng och alternativvt ta till vara på den ev gas som är kvar.

Därefter kan han/ med hjälp byta det som är trasigt utan att förstöra miljön. Och sedan när han skall fylla igen på ett rabaterat pris eftersom verkstaden tog tillvara på den gas som var kvar.

Angående vakumsugning så spelar 1 timme eller 2 föga någon roll om delarna är nya.

blev lite rörigt men hoppas du fattar! smile
Edit: grymt många stavfel men hoppas du överlever! smile

Senast redigerat av Camitz (14 juli 2010)

Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

Camitz skrev:
Till trådskaparen, kompressorn är aldrig påslagen hela tiden bara för att remmen går där, Det e därför kompressorer har kopplingar som drar åt sig det yttre hjulet ( eller hur man nu skall beskriva det) och då slår kompressorn till och börjar kyla, Studera en kompressor på en bil där ac systemet fungerar, börja med ac av och kolla på kopplingen och sen slå på ac så ser du att det yttre hjulet börjar snurra och du hör även när det klickar till!

Angående det du skrev om att inte har tryck kvar, vissa ac system är känsligare än andra och är väldigt tryckberoende är det så att det saknas (låt oss säga 100 gram) gas så orkar inte systemet dra igång men tryck har du iallfall.

Lämnar du in bilen och lagar det kan det kosta allt ifrån 1000 till 10-15 tusen beroende på vad det e för fel.

Ja du kan lämna in bilen till vilken verkstad du vill så länge den är Ac auktoriserad.

Jaha okej okej!
Men ska ringa runt och höra imorgon får vi se.
Vad brukar provtryckning samt påfyllning kosta?
Och vad händer om man inte byter torkfiltret?

Camitz
14 juli 2010 · 646 Inlägg

Glader9991 skrev:

Camitz skrev:
Till trådskaparen, kompressorn är aldrig påslagen hela tiden bara för att remmen går där, Det e därför kompressorer har kopplingar som drar åt sig det yttre hjulet ( eller hur man nu skall beskriva det) och då slår kompressorn till och börjar kyla, Studera en kompressor på en bil där ac systemet fungerar, börja med ac av och kolla på kopplingen och sen slå på ac så ser du att det yttre hjulet börjar snurra och du hör även när det klickar till!

Angående det du skrev om att inte har tryck kvar, vissa ac system är känsligare än andra och är väldigt tryckberoende är det så att det saknas (låt oss säga 100 gram) gas så orkar inte systemet dra igång men tryck har du iallfall.

Lämnar du in bilen och lagar det kan det kosta allt ifrån 1000 till 10-15 tusen beroende på vad det e för fel.

Ja du kan lämna in bilen till vilken verkstad du vill så länge den är Ac auktoriserad.

Jaha okej okej!
Men ska ringa runt och höra imorgon får vi se.
Vad brukar provtryckning samt påfyllning kosta?
Och vad händer om man inte byter torkfiltret?

Provtryckning och fyllning är väldigt olika men en tryckning runt 600 - 1000 ungefär ocm dom inte ger ett bra pris å då kan du hamna på några hundra. Ibland gör dom det gratis för att locka kunder att laga felen hos just dom, det gjorde vi iallfall.

Fyllning beror på lite på mängden men skulle tro att du ligger på en 750 gram (kan mycket väl vara mer) skall stå i motorrummet nånstans. men kom inte riktigt ihåg om vi tog 650 kr kg för gasen sen + arbetet givetvis. så 1500 med spårmedel å vakumsugning + fyllning är ganska troligt.

Torkfiter måste alltid bytas vi problem med ac då det ser till ac systemet är torrt, speciellt vid en ev läcka. skulle du inte välja att byta filteret så fungerar troligen din nyrenoverade ac inte speciellt länge.

Det är dumt att vara snål vid ac, skulle du sälja bilen så är en fungrande ac ett jätte +

Mvh Mikael, hoppas löser sig!

Senast redigerat av Camitz (14 juli 2010)

Glader9991
14 juli 2010 · 956 Inlägg

Camitz skrev:

Glader9991 skrev:

Camitz skrev:
Till trådskaparen, kompressorn är aldrig påslagen hela tiden bara för att remmen går där, Det e därför kompressorer har kopplingar som drar åt sig det yttre hjulet ( eller hur man nu skall beskriva det) och då slår kompressorn till och börjar kyla, Studera en kompressor på en bil där ac systemet fungerar, börja med ac av och kolla på kopplingen och sen slå på ac så ser du att det yttre hjulet börjar snurra och du hör även när det klickar till!

Angående det du skrev om att inte har tryck kvar, vissa ac system är känsligare än andra och är väldigt tryckberoende är det så att det saknas (låt oss säga 100 gram) gas så orkar inte systemet dra igång men tryck har du iallfall.

Lämnar du in bilen och lagar det kan det kosta allt ifrån 1000 till 10-15 tusen beroende på vad det e för fel.

Ja du kan lämna in bilen till vilken verkstad du vill så länge den är Ac auktoriserad.

Jaha okej okej!
Men ska ringa runt och höra imorgon får vi se.
Vad brukar provtryckning samt påfyllning kosta?
Och vad händer om man inte byter torkfiltret?

Provtryckning och fyllning är väldigt olika men en tryckning runt 600 - 1000 ungefär ocm dom inte ger ett bra pris å då kan du hamna på några hundra. Ibland gör dom det gratis för att locka kunder att laga felen hos just dom, det gjorde vi iallfall.

Fyllning beror på lite på mängden men skulle tro att du ligger på en 750 gram (kan mycket väl vara mer) skall stå i motorrummet nånstans. men kom inte riktigt ihåg om vi tog 650 kr kg för gasen sen + arbetet givetvis. så 1500 med spårmedel å vakumsugning + fyllning är ganska troligt.

Mvh Mikael, hoppas di får det fixat ev fixar det själv!

Okej okej.
Ska se vad farans kontakt kan göra.
Men måste lägga pengar på annat nu egentligen. Därför jag lockades av den billiga och smidiga metoden.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=60391

Camitz
14 juli 2010 · 646 Inlägg

Glader9991 skrev:

Camitz skrev:

Glader9991 skrev:

Jaha okej okej!
Men ska ringa runt och höra imorgon får vi se.
Vad brukar provtryckning samt påfyllning kosta?
Och vad händer om man inte byter torkfiltret?

Provtryckning och fyllning är väldigt olika men en tryckning runt 600 - 1000 ungefär ocm dom inte ger ett bra pris å då kan du hamna på några hundra. Ibland gör dom det gratis för att locka kunder att laga felen hos just dom, det gjorde vi iallfall.

Fyllning beror på lite på mängden men skulle tro att du ligger på en 750 gram (kan mycket väl vara mer) skall stå i motorrummet nånstans. men kom inte riktigt ihåg om vi tog 650 kr kg för gasen sen + arbetet givetvis. så 1500 med spårmedel å vakumsugning + fyllning är ganska troligt.

Mvh Mikael, hoppas di får det fixat ev fixar det själv!

Okej okej.
Ska se vad farans kontakt kan göra.
Men måste lägga pengar på annat nu egentligen. Därför jag lockades av den billiga och smidiga metoden.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=60391

Förstår att det lockar, lite roligt är det att det är som alla andra personer skrivit att det är olagligt att hantera ac själv men ändå säljs det så lätt tillgängligt på markanden med gör det självkit.

Skulle aldrig gå och kontrollera med som har gjort vad med vilken bil.

Mortalis VW-nörd?
14 juli 2010 · 4 332 Inlägg

you know....du skulle kunna lämna in biljäveln till en firma för felsökning och betala tusen spänn, de pluttar säkerligen i spårmedel efter de provtryckt. Får isf köra en-två veckor och sen kollar de å ser vad felet är och säger åt dig, då kan du ta beslut om du KAN göra det själv, eller om du vill låta dom göra det och dessutom få ett pris på de...tusen spänn på att slippa förstöra hela kylsystemet och verkligen få veta vad felet är, eller spara tusingen och riskera att sabba allt och jobba dig igenom hela sommaren för att hitta felet och kanske laga felet.

Your call smile

mulleina
14 juli 2010 · 715 Inlägg

finns nog en anledning en anledning till att man ska vara certiferad. Men kylmedium kan du köpa i danmark lite enklare än i sverige men den försvinner inte utan anledning. Om en koppling läcker spänn inte, det kan gå sönder och du kan få kylmedium i ansiktet. Men jag hade lämnat in bilen, enklare för dem att göra allt och säkrare. Bry du dig om miljön så är det också en fördel

Senast redigerat av mulleina (14 juli 2010)

Glader9991
15 juli 2010 · 956 Inlägg

Ska ringa och höra idag, men det som ska göras är vakuumpumpa systemet, provtrycka, byta torkfilter och fylla på köldmedium?
Hur nödvändigt är torkfilter byte?

Mortalis VW-nörd?
15 juli 2010 · 4 332 Inlägg

Mitt läckage var p.g.a. o-ringar och detta torkfilter byte. Verkar ju mer regel än undantag att är det nåt problem med ac:n så byts torkfiltret alltid..e väl kanske för att de kommer åt det rätt lätt när de väl "river"..
Men det gör dom ju inte förrän de har hittat vad felet är.
De börjar ju med o kolla så att det finns tryck å sen pumpar de i spårmedel i kylmediumet så de kan se läckan sen med sina csi brillor ifall de nu inte hittar något självklart (typ en slang ramlat av tongue)..kostade 1000 spänn åså fick ja lånebil (v50 tjoho..). E la gött

patrikke
15 juli 2010 · 1 749 Inlägg

Jag undrar också var man få tag i kopplingar och de delar som behövs som TS undrar f rån start...
Har en bil som ska gå över sommarren med dålig kylning och tänkte toppa AC på ful viset.

Som privatperson FÅR man fyllas sin egna ac, men ska man göra det på en verkstad så gäller annat.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Glader9991
15 juli 2010 · 956 Inlägg

Kan meddela förövrigt att jag har tryck i systemet. Fick inte ur allt tydligen.
Skruvade bort hatten och tryckte med en lite mejsel, och då spruta det ut.

Om det gav några bättre förutsättningar vet inte jag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang