Volvo 855 t5 - 94 + dumpventils val.

the_boss2
16 juli 2010 · 8 Inlägg

Tjena!
tänkte kolla om någon kan rekomendera några dumpventiler eller sorter som är bra för volvo 855 t5.
har en jbr a25 men fungerar inte för min bil, den öppnar inte som den ska så måste ha ny tyvärr.
hks ssqv är det något o rekomendera?

Marlboroman
16 juli 2010 · 8 234 Inlägg

JBR ska funka om den är rätt monterad och inställd, många som åker med såna utan bekymmer. Kan väl eventuellt var ifall den är full med en massa oljegegg så kolven fastnar men då får man ta isär och göra ren den och kanske smörja lite.

HKS kör jag med på min. Dem är dyra, men funktionen är odiskutabelt bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Memme I'am AWESOME..
16 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Jag har en Turbo XS kopia, som satt på Saaben. Tänkte, kan man sätta den på en 850 t5? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Marlboroman
17 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Ja, det ska du kunna göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2010 · 13 776 Inlägg

måste vara sluten på dessa motorer annars blir det knas med allt

många tror att det fungerar med öppen dump men sen bryr dom sig bara om ljudet inte effekten
vid varje gas släpp så  dumpas all uppmätt luft och resulterar i att bilen kommer feta på utav bara f-n en sväng och tappar lite effekt

orginal räcker lika långt som orignalturbon räcker till
annars är det en sluten ventil som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marlboroman
17 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Growe skrev:
måste vara sluten på dessa motorer annars blir det knas med allt

många tror att det fungerar med öppen dump men sen bryr dom sig bara om ljudet inte effekten
vid varje gas släpp så  dumpas all uppmätt luft och resulterar i att bilen kommer feta på utav bara f-n en sväng och tappar lite effekt

Vart luften tar vägen spelar inte så stor roll. Det är skillnad på 7/940 som fetar på rejält för ett kort ögonblick. Men på 850 så har vi fuel cut vilket gör att det mindre kritiskt vart luften tar vägen eftersom spridarna stängs av, dock under förutsättningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Memme I'am AWESOME..
17 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Så man kan inte ha öppen dump? Då min Turbo Xs är öppen? :o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Marlboroman
17 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Memme skrev:
Så man kan inte ha öppen dump? Då min Turbo Xs är öppen? :o

Jo, det kan man. Det enda negativa som händer är att man förkortar livslängden på katalysatorn lite grann.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
the_boss2
17 juli 2010 · 8 Inlägg

köpt jbr dumpen helt ny.
Den stänger sig inte som den ska o då har jag vart väldigt försiktig med o "kapa" fjädern plus att jag smörjt up den.
testade en annan dump o då fungerade det perfekt.

jocke_gronberg
3 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

köpte nyss en bil med JBR dump men hur tar man isär den hittar ingen guide

Janneutanb
3 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Brukar väl vara att man skruvar upp överdelen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang