Pris för lackning av balkar, känns som att jag blir blåst

Renjägarn
17 juli 2010 · 638 Inlägg

Hej!

har en mondeo 01 som börjat få lacksläpp i balken bakom framdäcken på båda sidorna. Samt en dörr som fått lacksläpp i underkant.
Var in till 2st lackfirmor och frågade om pris, problemet är att jag tror dom tar snuskigt överbetalt.

Finns det någon lackerare eller annan person som vet på ett ungefär vad ett sånt här jobb kan gå på? Det är 1dm stora lacksläpp på vardera sida av bilen + dörrens nederkant som ska fixas.

Jag vill gärna se vilka priser det kan tänkas vara innan jag skriver vilka prisförslag jag fått. Men det rör sig om några tusen iaf hos dom firmorna så jag vill gärna veta på ett ungefär så man kan försöka få en förklaring varför det är så högt!  Eller det kanske är ruskigt dyrt med ett sånt här jobb? Men känns som småpotatis för en lackerare tyvärr hmm

Tack på förhand.

Kommer väl nånting här snart!
evilaudio
17 juli 2010 · 16 195 Inlägg

får man fråga va du har fått för prisförslag?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hamilton
17 juli 2010 · 8 873 Inlägg

Mellan tummen och pekfingret 5-8000
Det är inte billigt att lackera om man  vill ha bra resultat och desutom anlita en seriös lackerare.

Fotograf på tierpidag.se
Renjägarn
17 juli 2010 · 638 Inlägg

Såpass, jadu jag fick 2 olika. första var på 9200kr det andra 8500kr men det känns som småsaker då det inte är några bucklor eller dyl.

Men men är väl bara slänga fram plånboken och få det fixat hmm
Tack för snabbt svar.

Kommer väl nånting här snart!
Nosliwe
17 juli 2010 · 2 027 Inlägg

lät inte det lite väl dyrt. jag har ju fått pris förslag ifrån en seriös lackerare på ca 20 000kr på hel lack av en golf 2a.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
villon
17 juli 2010 · 684 Inlägg

Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
evilaudio
17 juli 2010 · 16 195 Inlägg

villon skrev:
Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

3000 e galet billigt villja lova..


lacka om ena sidan på min förra firmabil å de kostade 35.000.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kawiZz RMR-Crew
18 juli 2010 · 478 Inlägg

evilaudio skrev:

villon skrev:
Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

3000 e galet billigt villja lova..


lacka om ena sidan på min förra firmabil å de kostade 35.000.

det va ju galet dyrt!

2 framskärmar och 2 trösklar på en s40 kostade 3000 spänn, och det är en av dom bättre firmorna här.

Senast redigerat av kawiZz (18 juli 2010)

mange_240
18 juli 2010 · 1 562 Inlägg

kawiZz skrev:

evilaudio skrev:

villon skrev:
Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

3000 e galet billigt villja lova..


lacka om ena sidan på min förra firmabil å de kostade 35.000.

det va ju galet dyrt!

2 framskärmar och 2 trösklar på en s40 kostade 3000 spänn, och det är en av dom bättre firmorna här.

det är nog vad de kostar för ett seriöst utfört arbete som lackeraren lämnar garanti på.

sir_daniel www.kudoz.se
18 juli 2010 · 3 802 Inlägg

ta med i berækning att dte ær lackslæpp och dærmed måste det slipas ner till metallen och sættas epoxygrund eller liknande sedan vanliga lackprocessen.

Renjägarn
18 juli 2010 · 638 Inlägg

Hm galet olika svar här :X  Men får prova på en 3e firma och hoppas dom har lägre pris antar jag.

Tack för svaren smile

Kommer väl nånting här snart!
Kinnastreet
18 juli 2010 · 362 Inlägg

som sir_daniel skrev så är det ju inte bara att "pilla" i en liten klick färg just i lacksläppet utan allt måste ju slipas ner och göras om från början annars har du betalat kanske 2000 spänn för å tappa färgen igen.
men kika runt lite på olika firmor och hör dig för lite för oftast så finns det ganska många ställen i stad som lackar, finns det inte det så kika nån mil utanför och ta inte första bästa, bara för att det är dyrt behöver det inte bli bra! hoppas du hittar nåt bra ställe

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
JonR
18 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Det är dyrt om man jämför med vad en duktig privatperson kan fixa det för, kan tänka mig att hittar du nån som lackar det vid sidan om så får du ge 1500-2000kr... Men vill man ha det med kvitto och lackerat hos ett proffs så kostar det, inget snack om saken! Sen om det är värt det för just den bilen man vill ha lackad får man ju avgöra själv.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
r35pect BMW ///M3
18 juli 2010 · 404 Inlägg

du dom skulle ha 14.000 för att fixa 3 små bulor på min bil när jag var och fråga, helt sjukt vad överdrivet det är

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Superdtm i övrigt värdelös.
18 juli 2010 · 613 Inlägg

man bör också tänkta på att grejerna dom använder inte är billiga Spackel, slipapper mm. Sen är det inte billigt att ha värmen igång i lackboxen. Är ju inte bara killen som gör det du ska betala. Det plockar iväg fast det bara är små grejer

Simon0
18 juli 2010 · 128 Inlägg

Folk förstår inte vilka moment det innebär för att lackera.. maskering, slipning i olika moment, grund... det tar tid! allt material är dyrt, vattenbas är snordyrt. Det är inte bara att spruta på lite färg som många verkar tro. Sen vill personalen gärna ha lön smile

BMW 325i "Silver surfer" (1991)
JonR
18 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Om vi tar i(rejält) överkant med material och arbetstid för att lacka två sparklådor och en dörr:

3st rullar makseringstejp
20m maskeringsmaterial
3dl epoxygrund
0,5L spackel
20st 240 slippapper
30st 400 slippapper
3dl grundfärg
1L Basfärg
1L klarlack

1h maskering
1h nerslipning
1h för att lägga epoxygrund
2h spackling
1h lägga grundfärg
1h lägga bas
1h lägga klarlack

8h jobb för att lacka en dörr och två sparklådor lär ju räcka? wink

Nån som har lust att räkna och få ihop det med 9200kr?

Mvh


Edit: En dörr var det visst, inte en framskärm!

Senast redigerat av JonR (18 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Renjägarn
18 juli 2010 · 638 Inlägg

Det var nederkant av en dörr. Men man bör väl lacka hela kanske ändå?

Men får kolla runt och se smile  Känns som att närmare 10k för detta är lite överkant då bilen i sig är värd 4ggr mer max. big_smile  Men tack för svaren iaf.

Kommer väl nånting här snart!
JonR
19 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Renjägarn skrev:
Det var nederkant av en dörr. Men man bör väl lacka hela kanske ändå?

Men får kolla runt och se smile  Känns som att närmare 10k för detta är lite överkant då bilen i sig är värd 4ggr mer max. big_smile  Men tack för svaren iaf.

Om man inte har tex en midjelist på dörren som skärmar av hela den synliga lackerade ytan så måste man lackera hela dörren för att få ett bra resultat. Går att fuska till med en lackskarv som man sedan våtslipar men det tar nästan lika lång tid som att matta ner o lacka hela dörren så det brukar inte vara värt besväret!

Att lämna in o lackera dom där sakerna och betala 10k kommer nog inte höja bilens värde med 10k så jag skulle nog passa på denna! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Noxxer
19 juli 2010 · 1 482 Inlägg

8000kr för lacksläpp är rimligt.

Ganska hyffsat pris tycker jag.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang