Passar b234 topp(16v) på en b230f block?

svarden
18 juli 2010 · 140 Inlägg

som rubriken lyder. passar 16ventilaren på en vanlig b230f ?
tack på förhand:)

Bensinskallen P o r s c h e
18 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Du behöver annat kamremsdrev, kolvar med urtag för ventilerna, kamremsstyrning och har för mej att det ska sitta kraftigare pump i 16v motorerna ddessutom. Sen ska det passa

Senast redigerat av Bensinskallen (18 juli 2010)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Rille0
18 juli 2010 · 2 021 Inlägg

Detta måste va Garagets vanligaste motor-fråga, SÖK förfan.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
svarden
18 juli 2010 · 140 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Du behöver annat kamremsdrev, kolvar med urtag för ventilerna, kamremsstyrning och har för mej att det ska sitta kraftigare pump i 16v motorerna ddessutom. Sen ska det passa

okej, men vart får jag tag på dessa kolvar enkelt? vill inte köpa ett helt nytt block för bara kolvarna, då kan jag lika gärna köpa en hel b234f.

B_Wikberg
18 juli 2010 · 23 Inlägg

Smidigare att köpa en komplett B234F istället så slipper du bygga om hela kamdrivningen plus att oljepumpen tack vare balansaxlarna är "bättre" än på en vanlig B230.

svarden
18 juli 2010 · 140 Inlägg

B_Wikberg skrev:
Smidigare att köpa en komplett B234F istället så slipper du bygga om hela kamdrivningen plus att oljepumpen tack vare balansaxlarna är "bättre" än på en vanlig B230.

okej, men om jag nu skulle bygga en egen, då är det inte säkert att den går igenom besiktningen?
men jag får ta och köpa en då.

PMPerformance
18 juli 2010 · 2 266 Inlägg

man kan ta b230 blocket med 631 toppen för den har lägre kolvar då förbränningsrummet är i kolven istället för i toppen den kan funka. annars är de kamrem från opel och en spännrulle från vw som behövs med, fast smidigast är att köpa komplett motor alternativ hel bil

svetsdiff !!!
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 juli 2010 · 1 899 Inlägg

PMPerformance skrev:
man kan ta b230 blocket med 631 toppen för den har lägre kolvar då förbränningsrummet är i kolven istället för i toppen den kan funka. annars är de kamrem från opel och en spännrulle från vw som behövs med, fast smidigast är att köpa komplett motor alternativ hel bil

B230K tänker du på, du tror inte de blir lågt komp om du har dels förbränningskammarna i topplocket och i kolvarna?

Mitt råd till TS är, precis som de flesta andra tycker, att köpa en B234F komplett på en gång. Mellanskillnaden TS sparar (om TS sparar något alls) på att bygga om en b230f för att passa till 1262-topplocket är försumbar, helt klart bättre att byta till en b234f och slippa jävlas..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang