Passar chippet som jag har i min 855 T5R-95 till v70 R awd -00?

855Affe
20 juli 2010 · 168 Inlägg

Som rubriken lyder. Har fixat en ny motor till min volvo 855 T5R -95a då den förra rasat. Fick tag i en v70 R awd -00 som skall passa någorlunda i 855an men de jag undrar är om chipptrimmet passar till den nya motorn? Det är steg 3 om jag inte minns fel och ligger på typ 300+.

Tacksam för svar:)

Marlboroman
20 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Nej, det chipet funkar inte nå bra alls med den motorn då den skiljer sig en hel del från den du haft innan. Dels är den större, sen har den vvt och så har den elektroniskt gasspjäll + att 2 av motorfästena inte är lika. Så det blir en del ombyggnationer om du ska köra med den motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
855Affe
21 juli 2010 · 168 Inlägg

Marlboroman skrev:
Nej, det chipet funkar inte nå bra alls med den motorn då den skiljer sig en hel del från den du haft innan. Dels är den större, sen har den vvt och så har den elektroniskt gasspjäll + att 2 av motorfästena inte är lika. Så det blir en del ombyggnationer om du ska köra med den motorn.

Okej så du menar att de inte funkar med de chippet? Men vvt är väl bara o plugga igen? Och hur lyckas jag med gasvajern då?

ante123
21 juli 2010 · 546 Inlägg

man om han flyttar över allt från gammel motorn till den nya då borde han väl kunna köra med chippet?

TurbOla Reservdansk
21 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Vad ska han behålla då?
Blocket?
Veven?
Ingenting i -00ans motor är särskilt likt 850ns motor.

Senast redigerat av TurbOla (21 juli 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
855Affe
21 juli 2010 · 168 Inlägg

TurbOla skrev:
Vad ska han behålla då?
Blocket?
Veven?
Ingenting i -00ans motor är särskilt likt 850ns motor.

Men insug och all annan kringutrustnin. passar väl utanpå tex startmotor o växellåda?

Marlboroman
21 juli 2010 · 8 234 Inlägg

855Affe skrev:
Okej så du menar att de inte funkar med de chippet?

Det är 2 olika motorstyrningar till att börja med. Sen är det en lång rad tekniska skillnader mellan motorerna som gör att det inte funkar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
21 juli 2010 · 6 271 Inlägg

855Affe skrev:
Men insug och all annan kringutrustnin. passar väl utanpå tex startmotor o växellåda?

Ja, så vitt jag vet, men kan inte lova att portningen på insug och topp stämmer, liksom på avgassidan.
Och om han skulle montera dit den nya större motorn, får han ändå chippa om bilen pga större cylindervolym t.ex.

Vid mitt första motorras tänkte jag också samma tanke, men det är inte bara sådär...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang