2.5" låter lite för mycket celica -89

reebstyle
21 juli 2010 · 93 Inlägg

hejsan.

Jo jag har anförskaffat mig en celica -89 för ett tag sen men pga lite.. rost och en för ojämn grusväg
gav orginalavgaset upp tongue
svetsade ihop ett 2.5" system från katten och bak med 1 dämpare längst bak både pga att att det skulle låta roligt men mest pga det var 700kr billigare än en ny halvsats...

nu till problemet
vet inte riktigt hur jag ska förklara men ljudnivån så är helt okej men det börjar "wumma" vid ca 2500rpm och det är ganska obehagligt i öronen så söker lite tips på vad jag kan göra för att få ner "resonansen" lite
jag vet att man kan sätta dit en till dämpare men tyvär finns det inte plats för en till dämpare
hoppas ni förstår tongue

MVH

(observera att jag registrerade mig för 10 min sen;) så ligger detta i fel forum elelr nått ändra det/säg till smile )

Janneutanb
21 juli 2010 · 7 272 Inlägg

Slutar avgassystemet verkligen bakom bilen?
Märkte en rejäl skillnad i min saab när jag tappade utblåset bara, då ljudet kom under bilen istället...

reebstyle
21 juli 2010 · 93 Inlägg

ja det gör det jag satte en rörbit från dämparen så det stack ut en bit där bak hmm

peegee Forummoderator
21 juli 2010 · 2 924 Inlägg

Sätt en ljuddämpare under bilens kupé, typ mitten.
Ljuddämpare som sitter ungefär där orginal, har nämligen i syfte att just dämpa ljudet in i kupéen roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
reebstyle
21 juli 2010 · 93 Inlägg

problemet är bara att det inte finns plats org dämparen är ungefär lika tjock som mitt nuvarande hmm
bilen är ganska låg och så bor man på bonnaland så gropiga grusvägar är ett faktum roll

Senast redigerat av reebstyle (21 juli 2010)

Stoorn Legitimerad klåpare
22 juli 2010 · 212 Inlägg

En sak som du kan testa som bör funka är att göra som dom gör på tåg tunnlar. Kapa röret så att du får ett typ diagonalt utblås. Det ska göra att trycket i röret fördelas ut lättare i övriga atmosfären, jag vet inte om de funkar på avgasrör då jag inte hunnit testa de än men de borde vara ungefär samma princip. du kan ju testa på nån skitrörstump först innan du råkar kapa upp nått viktigt, och berätta gärna om de blev nån skillnad

Opel Vectra (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang