Volvo Amazon 1964 - Bruksbil för sommaren

Denwil
24 juli 2010 · 33 Inlägg

ATT GÖRA

Få loss motorn... [big_smile]
Lossa växellåda / kardan [big_smile|
Skrapa asfaltsmatta och underredsmassa [smile]
Kolla skick på ledningar [hmm]
Måla underredet i någon skyddsfärg [big_smile]
Beställa bromsbackar [neutral]
Fixa metervis med bromsrör [neutral]
Få hjälp med nuvarande Motorn [big_smile]

Nytt:
Ny/a dörrar?[roll?]
Tröskel - riktas - stärkas [smile]
Få loss styrsnäckan[mad]
Renovera stolunderrede[big_smile]

Restaurera krom/ köpa fräschare? - tips?





Japp, har efter mycket velande bestämt mig för att posta en projekttråd om min Amazon. Som för stunden är stående på grund av motivations / kunskapsbrist.

Tror inte många uppskattar att någon utan större kunskap om bilen tar sig an den, men men ^^

Det jag behöver mest av allt är en lista på saker jag bör göra nu i projektets startskede förutom att plocka ur allting. Den som vill och kan får gärna skriva upp en sådan så ska jag få tummen ur och genomföra det. big_smile Pehöver någon som står och pekar, iaf mentalt.

Det mesta i plåtväg ska vara ordnat men de var osäkra på golvet. Jag blev smått överraskad då det är i prima kondition. Allt är också rostskyddat, men det är ytrost under då den stått längre period. Större delen inomhus. Råd på hur man kan få bort det enklast, utan bläster och vinkelslipsfobi?

Fel bildformat.... 
http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Bild_1.gif

Fel bildformat...
http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Bild_2.gif

Grymt fräscht enligt mig
http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Bild_3.gif

Går inte runt, men ska ur oavsett då jag behöver se över rost i torpeden
http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Bild_4.gif


Det som gjorts : Lossat alla bromstrummor och plockat ur backarna. Bilen rullade inte. Kapat avgasrör och kommer försöka återanvända / laga orginal ljuddämpare wink Fin fint med långt dämparrör. Minns inte namnet.

Så, what to do next? big_smile

Senast redigerat av Denwil (21 januari 2011)

All inbillning är utbildning =S
Carlén
24 juli 2010 · 1 801 Inlägg

Härligt projekt, ser ut att vara ett fint renoveringsobjekt. Bara att fortsätta plocka ner den i delar, mycket lättare att börja från början med en tom kaross. Glöm inte att märka upp alla smådelar du plockar lös, blir mer än man tror. smile

Denwil
26 juli 2010 · 33 Inlägg

Har lite på skoj hammarlackat bromstrummorna idag i väntan på att få upp bilen på lyft så jag kommer åt att få loss den fastrostade bulten i motorfästet. Pallbockarna är inte så stabila att jag vågar rycka allt för mycket.

http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Amazon/CMIG014.jpg Kommer ju ha plåtisar oavsett, så syns inte.

All inbillning är utbildning =S
Carlén
26 juli 2010 · 1 801 Inlägg

Härligt, hammarlack är kanon.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Man ska inte döma i förväg bara för att en oerfaren ska renovera en bil, 140in är min förstabil och hade inte ens hållt en vinkelslip då.. wink Man lär sig med tiden smile

Roligt att se, lycka till big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
linnee Bleking
28 juli 2010 · 137 Inlägg

ja de ser ut som de finns en del all göra på detta åket tongue men lycka till

perzy Snål gnällspik
28 juli 2010 · 402 Inlägg

Varför inte bara få igång den och köra med den som den är?
Patina är unikt och jag vet flera som har haft mycket roligare med sina bilar i original bruksskick än nylackade.    Det låter kanske konstigt men puts-bilar finns det många av.
(givetvis ska den vara iordning maskinellt)

Senast redigerat av perzy (28 juli 2010)

Volvo S80 2,9.
kenth66
28 juli 2010 · 1 212 Inlägg

få bilen besiktnings duglig, kör sommaren som den är. plocka ner i höst/vinter.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Denwil
28 juli 2010 · 33 Inlägg

Njae, fin ska den bli så inge patina. Och besiktningsduglig var den om elen hade kopplats på och motorn gått runt smile Efter mitt påbörjade skrapande under verkar den helt frisk med ytrost som enda hinder.

Kommer bilder på motorn imorgon. Knappt inkörd 10k milare som varit avställd sen 85. Dock har någon varit vänlig och satt dit en vettig växelströmsgenerator istället för likström. Danke schön!

Ja just ja. Letar efter bilder på hur växelspak satt monterad. Saknar något. Långspak 4växlad M40. Any help? big_smile

*lite önsketänkande ang besiktning men men tongue

Senast redigerat av Denwil (29 juli 2010)

All inbillning är utbildning =S
Denwil
29 juli 2010 · 33 Inlägg

Japp, motorn äntligen lös, 1 bult av på kuppen men det var det värt. Ska få fram hur toppen ska lossas så jag inte drar fel.

Golvet har jag tidigare påbörjat att skrapa av rostskyddet och idag var det det sista jag gjorde. Ser ut att vara bytt och svetsat fram till baksätet/balken. Där det tar vid med gamla friska plåten. Ser däremot mindre bra ut vid tanken.

Tyvärr är det bilder från mobilkamera som inte alls blev bra. Kommer nya snarast big_smile

All inbillning är utbildning =S
dahlens SÄNK MER!
29 juli 2010 · 389 Inlägg

ska följas:)

Volvo 240 GL "Max" (1988)
kenth66
29 juli 2010 · 1 212 Inlägg

verkar vara i ett bra skick, kommer att följas här.

lycka till!!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Denwil
31 juli 2010 · 33 Inlägg

Glömmer kameran var och varannan gång men motorn är ut och växellådan är på tur. Ser riktigt fräsch ut då det bara är skitigt. Kommer förmodligen öppna upp motorn inom kort men usch vad mycket det är att göra. Ska man kanske leta B20?

Några tips på hur man ska fortsätta när man fått bort det värsta av rostskyddet innan jag kan få dit primer? De har haft något plast / tunnflytande som bara smetar ut sig när man försöker skrapa.

Går det att få loss rattstången hel fram/underifrån(?) då jag inte  orkar på att dra väck skruvarna. Sitter något jävulskt.

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
1 september 2010 · 439 Inlägg

Satte i en b20 i min 64a amazon nyligen. Det är bolt on, passar på samma sprängkåpa å allt. Men detta gjorde jag mestadels för att jag fick b20motorn gratis, och min b18 var i dåligt skick.
beror på vad du är ute efter, men är din b18 i ok-skick så varför inte putsa upp den med ny färg å använda den?

Denwil
5 september 2010 · 33 Inlägg

B20 vet jag passar och den B18 jag har är i mycket sämmre skick än det såg ut att vara. Tyvärr har projektet blivit stillastående sista månaderna därtill.

Jag har även bestämt mig för att faktistk köra patina på den, mest för att få ett rullande projekt då det är en bit att resa till nuvarande ställe. Så det kommer sättas i en B18 från en bekant till att börja med, kanske även blir permanent motor. Annars finns tankar på B230.

Mobilkamera ftw.

http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Amazon/Foto0127.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/Uziman/Amazon/Foto0126.jpg

Senast redigerat av Denwil (5 september 2010)

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
5 september 2010 · 439 Inlägg

OK, är den riktigt sunkig så.. min b18 va också slut.. så klart det får bli b20 då..

En b230fk har jag haft tankarna på ett bra tag, men typ fundering som får vänta tills jag har ett fullvärdigt garage att vintermeka i. Sen så rekommenderar jag att köpa en donatorbil, då man verkligen får med allt som behövs å mycket mer, helst skall den starta och gå, så man kan bekräfta att den verkligen går bra och är frisk innan man hinkar ner den i amazonen.

Denwil
5 september 2010 · 33 Inlägg

Den B18 jag kan komma över satt i en duett och har rullat och gått fram till nyligen. I övrigt sitter det mesta på bilen / finns till den. Värst hittils har varit el. Finns också en donatorbil i tankarna, men måste i sådana fall se över ekonomin och se vilka delar man kan återanvända.

Saknar inredningsvis en hylla och svarta ovanför instrumentbrädan.

Ingen som har kofångare i skapligt skick liggandes nära Västerås - Eskilstuna - Köping?

All inbillning är utbildning =S
mr_yeahman Krom-fascisten
6 september 2010 · 439 Inlägg

Denwil skrev:
Den B18 jag kan komma över satt i en duett och har rullat och gått fram till nyligen. I övrigt sitter det mesta på bilen / finns till den. Värst hittils har varit el. Finns också en donatorbil i tankarna, men måste i sådana fall se över ekonomin och se vilka delar man kan återanvända.

Saknar inredningsvis en hylla och svarta ovanför instrumentbrädan.

Ingen som har kofångare i skapligt skick liggandes nära Västerås - Eskilstuna - Köping?

hylla och stoppad panel kan du lätt så tag på bilskroten ( brukar stå en eller par rostiga&mossiga amazoner längst in på anläggningen ).
Man vet aldrig vad man kan kan ta från en donatorbil. Man mekar å rätt som det är så vrider man sönder en halvt ovanlig halvtums-bult. Då är det bara å gå till donatorbilen. Den bör dock vara relativt komplett, men gärna helrutten(så man inte känner att man dödar en bil man annars kunde räddat).

Innan du hinkar i en ny motor så rekommenderas start att du passar på att byta diverse packningar, ser över den, målar block osv.. Är man ambitiös och inte har bråttom att få ihop bilen så passa gärna på att måla motorrummet också.

Denwil
6 september 2010 · 33 Inlägg

Tänker inte låta en fin iordningjord motor sitta i sunkigt sällskap av gammal rostig plåt inte wink

Har hittat hylla, men nästan alla paneler är spruckna i sådan grad att det inte är värt att försöka. Men det får ta sin tid.

Får se ifall man får komma iväg snart när scheman och allt blir färdigställt.

All inbillning är utbildning =S
Denwil
25 september 2010 · 33 Inlägg

Bilen är målad med första lagret "rostskydd" i form av en metallfärg en bekant blandat iordning, kan klassas som epoxy för underredet. Penslat på där det var ren plåt och resterande har slipats ner och målats därefter.

Golvet inne ska få sig en spraymålning med primer när asfaltsmattorna som sitter nu är bortplockade, dock får den över kardan sitta då den är i redigt skick.

Vad anses av garaget.orgs medlemmar om Ljudisoleringsmatta bakom / under soffan bak och under alla resterande mattor? Eller finns det enklare / billigare alternativ som leder till bättre permanent ljudisolering?

Bild(en) kommer upp när mobilen är laddad big_smile

All inbillning är utbildning =S
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang