Går det att koppla ljudet i bilen som ja har tänkt?

Fredrik_92
26 juli 2010 · 36 Inlägg

tja, rullar en bmw e39, ska bygga lite ljud i den så ja hade tänkt så här. om man bygger baslådan i bagageluckan, och fixar nice högtalare i bilen, sen drar man in en stereo i bagageluckan som man kopplar allt till men blåtand så man kontrolerar musiken me en ipod tuch, men går det att typ serie koppla alla högtalare o baslådor till sterion fram och den i bagageluckan? så man kan ha all musik på ipoden där bak och kan köra radio där fram? för ja vill inte byta ut stereon fram för de kommer inte bli snyggt att byta till en ny, men går det att koppla allt till 2 olika stereos? Tack för svar.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
26 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Fredrik_92 skrev:
tja, rullar en bmw e39, ska bygga lite ljud i den så ja hade tänkt så här. om man bygger baslådan i bagageluckan, och fixar nice högtalare i bilen, sen drar man in en stereo i bagageluckan som man kopplar allt till men blåtand så man kontrolerar musiken me en ipod tuch, men går det att typ serie koppla alla högtalare o baslådor till sterion fram och den i bagageluckan? så man kan ha all musik på ipoden där bak och kan köra radio där fram? för ja vill inte byta ut stereon fram för de kommer inte bli snyggt att byta till en ny, men går det att koppla allt till 2 olika stereos? Tack för svar.

förstår din tanke och JA allting går bara man har tillräcklig kunskap och vilja.
varför du ska ha den extra stereon i bagaget förstår jag inte riktigt. hade varit mycket enklare att montera den i handsfacket eller så.

det du kommer få göra är att du får bygga någon sorts central där du kan koppla om och välja vilken stereo som ska användas. samt att du har ett relä på alla kablarna i isokablaget så att du kan "switcha" mellan vilken stereo som ska ha ström och ge signal till högtalarna. det är många jobbiga lösningar på vägen det måste du vara beredd på och det krävs ett relativt stort ingrepp i elsystemet smile

hade jag varit du så hade jag monterat en ny stereo dold någonstans och sen bara haft kvar den andra för syns skull om du nu absolut vill ha den kvar.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Fredrik_92
26 juli 2010 · 36 Inlägg

Det är iof sant, att typ montera en dold i hansfaket, de ska ja ha i tanke när ja ska börja fixa ljudet big_smile Tack för svar big_smile

M_icke_
26 juli 2010 · 3 466 Inlägg

Inte bättre att bygga baslåda i bagageutrymmet istället? tongue Luckan blir så tung annars.. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Trekmeister
26 juli 2010 · 272 Inlägg

Något jag tycker borde vara smidigt är att om stereon du monterar i bagaget/handsfacket har lågnivå in så kopplar du lågnivå ut från "radion" till den. Har den inte lågnivå ut finns det ju hög->låg adaptrar och ljudet kanske inte är über-viktigt när du lyssnar på radio heller. Då räcker det med att byta till aux på stereon i bagaget/handsfacket för att få in radio-ljudet från den fabriks-monterade.

Fredrik_92
26 juli 2010 · 36 Inlägg

det är ju också en ganska smart ide, men ja vill dock ha bra ljud i radion också tongue

Trekmeister skrev:
Något jag tycker borde vara smidigt är att om stereon du monterar i bagaget/handsfacket har lågnivå in så kopplar du lågnivå ut från "radion" till den. Har den inte lågnivå ut finns det ju hög->låg adaptrar och ljudet kanske inte är über-viktigt när du lyssnar på radio heller. Då räcker det med att byta till aux på stereon i bagaget/handsfacket för att få in radio-ljudet från den fabriks-monterade.

Trekmeister
27 juli 2010 · 272 Inlägg

Fredrik_92 skrev:
det är ju också en ganska smart ide, men ja vill dock ha bra ljud i radion också tongue

Ja direkt dåligt lär det inte bli, var bara att jag tänkte att hög->lågnivå-adapter inte är det ideala för ljudet, men det finns ju många som kör med det och är helnöjda. Tror inte det är något du skulle lida av.

Fredrik_92
27 juli 2010 · 36 Inlägg

aha okey tongue ja e inte överdrivet hajj på ljud biten, det är fett komplicerat tongue

Trekmeister skrev:

Fredrik_92 skrev:
det är ju också en ganska smart ide, men ja vill dock ha bra ljud i radion också tongue

Ja direkt dåligt lär det inte bli, var bara att jag tänkte att hög->lågnivå-adapter inte är det ideala för ljudet, men det finns ju många som kör med det och är helnöjda. Tror inte det är något du skulle lida av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang