Öppna luftfiltret "kvittrar" volvo 850 T5 -95

wjokke Maskinspecialist
28 juli 2010 · 250 Inlägg

som rubriken antyder så har mitt öppna filter börjat att "kvittra" vid utandningen vid lätt gas och vid plusladd på turbon.
Detta har aldrig varit förut utan började för 3-4 dagar sedan.
Så ja har hört runt lite om va felet skulle vara o vissa "kunniga" säger att dumplocket sjunger på sista versen.
Har ingen eftermonterad dumpventil utan bara ett öppet luftfilter.

någon som har nått förslag på vad felet kan vara?

drive it like you stole it
Volvo 740 GL "Kleinschmidt" (1988)
ante123
28 juli 2010 · 546 Inlägg

man får väl ett så kallat kvittra ljud med öppet filter lr?

wjokke Maskinspecialist
28 juli 2010 · 250 Inlägg

nej det är bara ett vanligt flås o inge mer i min.
men nu efterkvittrar han o flåset är minimalt eller inte alls.

drive it like you stole it
Volvo 740 GL "Kleinschmidt" (1988)
Erick
28 juli 2010 · 4 767 Inlägg

Kvittrar det bara så öppnar inte din dump.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Marlboroman
29 juli 2010 · 8 234 Inlägg

När membranet i original dumpventil ger upp så får man det där fenomenet

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sketstopp24v STREETRACER
29 juli 2010 · 892 Inlägg

beror nog inte på själva filtret som får "kvitter-ljud" utan det har oftast nånting med dumpen att göra.. kolla den smile

Senast redigerat av Sketstopp24v (29 juli 2010)

Bmc Crew
Crille88
29 juli 2010 · 1 353 Inlägg

som nämnt ovan så är din dump på sista versen,
kolla så din slang till dumpen sitter kvar eller så de inte är hål i den.

Senast redigerat av Crille88 (29 juli 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
wjokke Maskinspecialist
2 augusti 2010 · 250 Inlägg

felet är återgäldat. ni hade alla både rätt och fel. allt vid turbon va i rätt skick. både dumpen, slangar osv. felet satt fram. slangen som är kopplad till dumpen sitter fäst fram på motorn och där va den helt av. Hängde bara i sig själv lite lite. så klippte av o inspektera resten av slangen o sen vare bara o sätta tillbaka den o problemet var löst.

Tack för all hjälp för övrigt.

drive it like you stole it
Volvo 740 GL "Kleinschmidt" (1988)
Waahlvik
3 augusti 2010 · 508 Inlägg

då snor jag tråden å frågar, stoppade sportluftfilter på min 740 gl igår och den får förmycket luft vid 2500 varv och under det. men annars går den bra. men jag vill ha sportluftfiltret för snygghets skull. hur kan jag göra så den får rätt bränsle/luftmängd?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Crille88
3 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

det är helt omöjligt att den kan få för mycket luft eftersom det fortfarande är motorns egna kapacitet att suga i sig luft, du har inte gjort så att du kopplat ur lmm?

HUR vet du att den får för mycket luft under 2500rpm? mätt med BB-lambda?
har du varit o pillat på nåt annat eller har du bara lyft av locket på luftburken och sedan kopplat loss från locket o satt filtret på lmm?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Waahlvik
4 augusti 2010 · 508 Inlägg

Crille88 skrev:
det är helt omöjligt att den kan få för mycket luft eftersom det fortfarande är motorns egna kapacitet att suga i sig luft, du har inte gjort så att du kopplat ur lmm?

HUR vet du att den får för mycket luft under 2500rpm? mätt med BB-lambda?
har du varit o pillat på nåt annat eller har du bara lyft av locket på luftburken och sedan kopplat loss från locket o satt filtret på lmm?

jag har bara tagit bort toppen av luftburken å skruva dit filtret på lmm'en som man ska.

för den bååar lite under 2500rpm å sen gå han bra

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
nordstromj
4 augusti 2010 · 1 772 Inlägg

Waahlvik skrev:

Crille88 skrev:
det är helt omöjligt att den kan få för mycket luft eftersom det fortfarande är motorns egna kapacitet att suga i sig luft, du har inte gjort så att du kopplat ur lmm?

HUR vet du att den får för mycket luft under 2500rpm? mätt med BB-lambda?
har du varit o pillat på nåt annat eller har du bara lyft av locket på luftburken och sedan kopplat loss från locket o satt filtret på lmm?

jag har bara tagit bort toppen av luftburken å skruva dit filtret på lmm'en som man ska.

för den bååar lite under 2500rpm å sen gå han bra

Kan lova dig att det inte har ett jävla dugg med filtret att göra.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Crille88
4 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

bååar?? du menar att den låter mer eftersom du nu har ett öppet filter vilket du inte hade innan? byt tillbaka till burken då..

Senast redigerat av Crille88 (4 augusti 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Waahlvik
4 augusti 2010 · 508 Inlägg

Crille88 skrev:
bååar?? du menar att den låter mer eftersom du nu har ett öppet filter vilket du inte hade innan? byt tillbaka till burken då..

ne. men med org burken  då man varva svara den dirrekt som ett vrooom

nu me sportluft så är den segare upp i varv som båååå-vrooom typ smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
JimmyAndersson
4 augusti 2010 · 1 679 Inlägg

Jag har monterat sportluftfilter på två 740is, har två kompisar med sportluft på sina 740is och dom har inget problem med detta, så antingen är din lmm trasig eller nån slang vakuum slang smile

Waahlvik
4 augusti 2010 · 508 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Jag har monterat sportluftfilter på två 740is, har två kompisar med sportluft på sina 740is och dom har inget problem med detta, så antingen är din lmm trasig eller nån slang vakuum slang smile

inte är de då lmmen, för den går bra med burk och allt över 2500rpm med sportluft

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Crille88
5 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

alltså för o klargöra lite,
sportfilter vs burk
du ska kunna köra helt utan e du med? lmm ska bara kunna ligga i motorrummet och bilen ska gå likabra för det eftersom att det ända filtret är till för är att hindra skit att sugas in i motorn,
så alltså e nåt annat som är fel..
testade du med burken igen o kollade om den gick anorlunda?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Waahlvik
5 augusti 2010 · 508 Inlägg

Crille88 skrev:
alltså för o klargöra lite,
sportfilter vs burk
du ska kunna köra helt utan e du med? lmm ska bara kunna ligga i motorrummet och bilen ska gå likabra för det eftersom att det ända filtret är till för är att hindra skit att sugas in i motorn,
så alltså e nåt annat som är fel..
testade du med burken igen o kollade om den gick anorlunda?

jo jag testade stoppa på luftburken igen, då gick den helt normalt

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Jo4an
15 november 2010 · 48 Inlägg

Väcker tråden, då jag har samma "problem" som OP.
Så fort jag släpper gasen med laddtryck så kvittrar det rejält under huven. Jag har tyckt det varit rätt coolt om jag ska vara ärlig, och trott att det berott på luftfiltret tills jag läste den här tråden nu. smile

Är inget bra att den låter så? Eller är det bara att kvittra vidare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang