940 ltt -96 chippat men märker ingen skillnad

K1rr3
28 juli 2010 · 49 Inlägg

Hej satt i ett bränsle chip och ett tänings chip i bilen idag som jag köpte från tradera många som har köpt chip utav han på tradera har skrivit massa bra om chipet men iaf när jag skulle provköra den så tyckte jag den va svagare/slöare än vanligt hmm kan detta bero på nått eller är det chipet som är kasst?
Allt annat på bilen är org.

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
wallden88
28 juli 2010 · 68 Inlägg

du moste höja laddtrycket manuellt med för att få någon märkbar effektökning.....bränslechipet gjör det bara möjligt att ladda mer.

K1rr3
28 juli 2010 · 49 Inlägg

Vet men tycker ändå inte att den ska bli slöare med chip än org när jag hade samma laddtryck med org och chip

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
Louksor
29 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Blir den slöare med chip, så är det nåt fel.

Du ska inte märka nån skillnad vid byte av chip, så länge du inte ändrar laddtrycket.
Säker på att den är slöare med trimchip ? Inte bara inbillning ?
Är ju rätt slö original också....

Ställ upp laddtrycket så blir den piggare smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Erick
29 juli 2010 · 4 767 Inlägg

Chippet du sätter i tar i princip bara bort spärrarna som finns i orginalchippet.




Redigerade din rubrik också, vänligen läs igenom: http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Vet faktist inte om jag inbillar mig men tyckte den gick lite lustigt typ att den gick hackigt i efekten typ man kännde att den drog på lite mer sen avtog de. Brovade att dra bort wg slangen efter som jag hade tappat bort min hemma gjorda pysventil som laddar 1 bar men när jag tog bort wg slangen blev det lite skilnad iaf xD fast den kunde spika ibland

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
240bns
29 juli 2010 · 1 008 Inlägg

Då är det bara att hålla tummarna att du inte spikat sönder maskin, att rycka wg slangen så den skenladdar upp mot 1.5-2 bar är Inte bra.

K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Ska inte köra med de skulle bara prova hur den gick så dum är jag inte wink xD

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Va ute och prov körde den igen och när jag startar den så är tomgången okej men efter 20sec så går den ner till 400 eller nått så den precis kan gå sen när jag trycker full gas med 0.5 i laddtryck så spikar den till en gång sen går det att varva ur den växlen och så blir det på varje växel och sen går tomgången ner så igen och då tänds motorlampan den som är längst åt höger men den försvinner när jag gasar igen

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
240bns
29 juli 2010 · 1 008 Inlägg

Du får nog kolla IC,slangar och insugspackning med mera efter läckage, om den vart så efter din skenladdning så är det inte omöjligt att något av dessa stuckit.

K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Men den gick så innan jag provade att dra ur wg slangen. Det känns lite som om den får för mkt bensin kan de va möjligt?

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
Zwudda Refined
29 juli 2010 · 1 770 Inlägg

sätt i original chipen igen och prova kör. Går den som innan så e det ju chipen som e kassa

K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Jag ska prova de och prova att bara köra med bränsle chipet också

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
Wobbert
29 juli 2010 · 74 Inlägg

Kan det inte vara som så att din bil går fett om du bara har ökat mängden bränsle som pumpas in?

Jag är inte helt insatt i hur det fungerar med den typen av trim men om man tillför mera bensin med samma mängd luft så kommer bilen hacka och gå dåligt. Man kanske får beräkna skillnaden i bränsleblandning mellan original och chippad motor och sedan höja laddtrycket med samma faktor.

K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Tänkte också på de ska prova senare idag och höja laddtrycket steg vis tänkte också på om man måste ha öppetluftfilter

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
Janneutanb
29 juli 2010 · 7 272 Inlägg

Wobbert skrev:
Kan det inte vara som så att din bil går fett om du bara har ökat mängden bränsle som pumpas in?

Jag är inte helt insatt i hur det fungerar med den typen av trim men om man tillför mera bensin med samma mängd luft så kommer bilen hacka och gå dåligt. Man kanske får beräkna skillnaden i bränsleblandning mellan original och chippad motor och sedan höja laddtrycket med samma faktor.

Bilen känner av hur mycket luft den drar in och ger bränsle efter det, till en viss grad givetvis.
Men enkelt förklarat så kan man åka med vilket laddtryck som helst bara det är LÄGRE än vad som är max inne i bilens dator.

Wobbert
29 juli 2010 · 74 Inlägg

Jag misstänker att du är på rätt väg i din felsökning smile

Tror inte att du behöver ha ett öppet luftfilter. Original flödar helt ok i de flesta bilar. Öppet luftfilter monterar man bara för att det är blankt och fint och låter häftigt.

Hoppas att du får bilen att gå bra.

Wobbert
29 juli 2010 · 74 Inlägg

Brains skrev:

Wobbert skrev:
Kan det inte vara som så att din bil går fett om du bara har ökat mängden bränsle som pumpas in?

Jag är inte helt insatt i hur det fungerar med den typen av trim men om man tillför mera bensin med samma mängd luft så kommer bilen hacka och gå dåligt. Man kanske får beräkna skillnaden i bränsleblandning mellan original och chippad motor och sedan höja laddtrycket med samma faktor.

Bilen känner av hur mycket luft den drar in och ger bränsle efter det, till en viss grad givetvis.
Men enkelt förklarat så kan man åka med vilket laddtryck som helst bara det är LÄGRE än vad som är max inne i bilens dator.

Jo så är det ju vanligtvis men jag vet inte vad TS har för bil och vad för typ av motorstyrning och bränsleblandningssensorer som sitter i den. Vi vet ju inte heller vad tändningschippet gör, även tändinställningen kan ju vara anpassad för en annan motorgång.

Edit: Nu läste jag trådens titel och såg att TS har en bil med modern motorstyrning, sen kväll igår smile

Senast redigerat av Wobbert (29 juli 2010)

K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Nu har jag kommit fram till att den får för lite bensin. Finns det nått som kan göra att den drar ner på bensinen? Just nu tror jag att det är fel på chipet för ett chip ska ju göra så den får mer bensin vid behov och inte dra ner bensinen vid behov hmm

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
K1rr3
29 juli 2010 · 49 Inlägg

Nu har jag tagit ur chipen och laddar 0.5-0.6 bar och går hur fint som hellst bättre än med chipen iaf hmm

Audi A3 1.8t "RYS" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang