Jaguar X-Type Estate 2.0 D 2005 - bil hackar

Hoppsansa
30 juli 2010 · 2 Inlägg

Hej på er!
Hoppas att någon här kan ge mig lite idéer på vad som kan vara fel på min bil.
Sedan ett tag hackar min bil sporadiskt. Mest märkbart är det runt 2000 varv och det upphör när jag trycker till på gaspedalen (för att sedan börja igen...). Jag tycker mig ha noterat att det varit lite värre då det varit riktigt varmt. Har också märkt att det kommer en del mörk/svart rök ur avgasröret när jag först accelererar. Jag har provat att hälla i någon typ av " Diesel Injector Cleaner " och tycker mig nog se en skillnad till det bättre, men efter att ha tankat på nytt så är problemen där igen.

Bilen är regelbundet servad (senast för 3 månader sedan) och var då, enligt mekanikern, i mycket bra skick, inga modifieringar etc.

Tacksam för feedback!

Vänliga hälsningar
Madeleine

Conceited GARAGET V.D.
30 juli 2010 · 900 Inlägg

börja med att byta bränslefiltret! det kan också vara tändsystemet som spökar, så prova rengöra/byta tändsyft/ tändkablar och/eller sätt ditt kablarna ordentligt, för att bilen hackar om en av tändkablarna sitter glappt.
MVH
//marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
groze
30 juli 2010 · 564 Inlägg

Conceited skrev:
börja med att byta bränslefiltret! det kan också vara tändsystemet som spökar, så prova rengöra/byta tändsyft/ tändkablar och/eller sätt ditt kablarna ordentligt, för att bilen hackar om en av tändkablarna sitter glappt.
MVH
//marcus

Bilen är en diesel, så några tändstift/tändkablar har hon inte. Däremot var det en bra idé att byta bränslefilter.
Jag misstänker att det är något knas med spridarna, att någon/några "duschar" dåligt. Kan bero på smuts. Den svarta röken tyder på dålig förbränning, alla dieslar utan partikelfilter ryker mer eller mindre när man gasar, men det ska inte vara onormalt mycket rök.

sir_daniel www.kudoz.se
30 juli 2010 · 3 802 Inlägg

in och sök och ställa fråga på www.jaguarklubben.se där får du mer hjälp

Hoppsansa
2 augusti 2010 · 2 Inlägg

Tack för svar - uppskattar det verkligen!

Mvh
Madeleine

Kavli Motborgare
2 augusti 2010 · 1 099 Inlägg

Det kan låta som om det är problem med railtrycksensorn, fast det är omöjligt att fastställa utan att göra en felsökning.

Som groze säger, så kan det också vara en spridare som ger dålig sprutbild vid vissa tryck. Jag hade samma symptom på min egen, tills jag gjorde ren den halvtäta spridaren. Det måste dock göras med ultraljudstvätt. Man får inte ge sig på en modern injektor med nåt mekanisk redskap.

Personligen hade jag åkt till en verkstad som är bra på dieselmotorer för felsökning.

-- K

Senast redigerat av Kavli (2 augusti 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang