940ltt års98. oljud runt bakant motor/växellåda

ConnyWa
30 juli 2010 · 1 Inlägg

Hej. 940 med b230fk va. som gav ifrån sig oljud.ett ljud är alltid svårt att beskriva men jag försöker: inte lagerskrap men dunkande ljud som följer med varvtalet, inte ett rent klonkande eller skrikande ljud utan det håller samma ton lite dämpat klonkdunk. ljudet finns oavsett om jag kopplar ur eller inte.
rev ur motor o låda, m90 låda med dubbelmasse svänghjul såklart.
frågan är hur ett dubbelmasse svänghjul ska kännas när man handgripligen bänder i det? jag kan utan problem vrida den ryckutjämnade delen runt 5grader eller 15mm mot själva svänghjulet åt båda hållen, jag kan också trycka på kanterna så att det glipar upp till 4mm på ena sidan emellan svänghjul och den ryckutjämnade plattan!
har sett en sprängskiss på dm svänghjulet så jag förstår att jag kan vrida lite på det. men hur mycket? och sen andra ledden?

ska den vara så slapp och om den inte ska vara det kan det ge ljuden jag beskriver?

ljudet kom ett par mil efter jag köpte bilen men då väldigt svagt och har sen bara blivit värre under det året jag haft den har kört 15mil per arbetsdag och bilen hade gått runt 17000 mil när jag köpte den.

behöver gärna snabbt svar då jag har en vecka kvar på semestern och behöver min bil igen. hittar jag inget fel stoppar jag tillbaks motorn och åker tills det rasar men om jag kan godkänna dm svänghjulet så
hinner jag fortsätta in i motorn och kolla vevlager osv. lådan kan man ju alltid släppa ner på ölmagen senare!

är båtmek så motorn invändigt känner jag mig relativt hemma på men växellåda,koppling är ju första gången jag delar på. så dubbelmasse svänghjulet är det första gången jag ser.
hjälp mig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang