Startmotor(?) klickar på Mitsubishi Colt -89

Taxman
31 juli 2010 · 11 Inlägg

Min sablans bil krånglar igen.

Åkte in till stan igår, sedan när jag skulle åka från en butik till en annan så hör jag direkt att batteriet inte verkar vilja. Stänger av, försöker starta igen. Nu hör jag bara ett högt klickande (Klick-klickk-klick-klick) Startar inte.

Hepp, får hjälp med startkablar av trevliga män på parkeringen. Kopplar till mitt batteri, motorn på den bilen vi laddar ifrån börjar nu jobba hårdare.

Laddar ett par minuter, ingen skillnad, fortfarande bara klickande. En gång kom det ett snabbt "elektriskt" ljud som om den var påväg att starta i en tiondel.

Flera personer på parkeringen säger att det är min startmotor som inte fungerar.

Tror även generatorn är kass, grundar denna tanke på att lampor lyser mer när man gasar.

Kan noll om detta, jag fyller på olja och vatten och kör tills det brister..

ExplorerDemon ServiceTekniker
31 juli 2010 · 77 Inlägg

Taxman skrev:
Min sablans bil krånglar igen.

Åkte in till stan igår, sedan när jag skulle åka från en butik till en annan så hör jag direkt att batteriet inte verkar vilja. Stänger av, försöker starta igen. Nu hör jag bara ett högt klickande (Klick-klickk-klick-klick) Startar inte.

Hepp, får hjälp med startkablar av trevliga män på parkeringen. Kopplar till mitt batteri, motorn på den bilen vi laddar ifrån börjar nu jobba hårdare.

Laddar ett par minuter, ingen skillnad, fortfarande bara klickande. En gång kom det ett snabbt "elektriskt" ljud som om den var påväg att starta i en tiondel.

Flera personer på parkeringen säger att det är min startmotor som inte fungerar.

Tror även generatorn är kass, grundar denna tanke på att lampor lyser mer när man gasar.

Kan noll om detta, jag fyller på olja och vatten och kör tills det brister..

Klickar det bara om startmotorn brukar det vara för låg batterispänning, dvs dåligt batteri, prova att ladda eller byta. Att den inte startade med startkablar kan vara antingen att ni inte fick ordentlig kontakt på polerna eller att batteriet är trasigt (kortslutet).

ServiceTekniker Volvo/Renault
Taxman
31 juli 2010 · 11 Inlägg

Jag är inte alls säker på att det bara var startmotorn som klickade. Är inte ens säker på att det var den som klickade över huvud taget. :-)

Tycker vi borde haft bra kontakt eftersom laddarmotorn fick jobba hårdare för att ladda.
Batteriet är så gott som nytt fast det kanske inte spelar roll?

När man lyssnar på motorn så inbillar jag mig att ljudet kommer underifrån, där start motorn väl brukar sitta.

Det värsta är att jag bor utomlands och känner ingen, så jag har inte så många andra alternativ än att rulla in den på en verkstad.


En fråga appropå det, hur långt tid kan det tänkas ta att för verkstaden att lista ut problemet.
För nog kan jag lämna in den på en verkstad och bara låta dem problemsöka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang