Vem åker dit på de? Person i "bagaget" på en skåpbil

biber
31 juli 2010 · 429 Inlägg

Hejsan, ren intressefråga. Om jag åker en sträcka med en större skåpbil, och har med mig en person i "skåpet" av den. Alltså, ingen sittplats eller bälte för den personen. Är det jag som förare som åker dit på det då vid en ev poliskontroll/olycka eller är det personen som har valt att vistas där bak?
Personen i fråga skulle vara över 18 år då också.

(Ps, jag är ingen människosmugglare)

MVH

// Pontus
Slaylix tratt
31 juli 2010 · 353 Inlägg

biber skrev:
Hejsan, ren intressefråga. Om jag åker en sträcka med en större skåpbil, och har med mig en person i "skåpet" av den. Alltså, ingen sittplats eller bälte för den personen. Är det jag som förare som åker dit på det då vid en ev poliskontroll/olycka eller är det personen som har valt att vistas där bak?
Personen i fråga skulle vara över 18 år då också.

(Ps, jag är ingen människosmugglare)

MVH

Du åker på det, dock vet jag inte vad följderna blir om polisen stoppar dig, men du åker på det.

biber
31 juli 2010 · 429 Inlägg

Ok smile

// Pontus
Cupra_
31 juli 2010 ·

Osurrad last kanske? tongue Haha nej men jag tror nog båda skulle kunna åka på det. Den personen är inte bältad men det är din bil så jag tror som sagt båda.

biber
6 augusti 2010 · 429 Inlägg

Har kollat med polisen nu och det är jag som förare som har ansvar för att passagerarna sitter på platser där det finns bälte. Tänkte att det kan vara bra att säga det om någon annan söker på denna tråd.

// Pontus
Busgrabb Rejsa ?
6 augusti 2010 · 2 959 Inlägg

biber skrev:
Har kollat med polisen nu och det är jag som förare som har ansvar för att passagerarna sitter på platser där det finns bälte. Tänkte att det kan vara bra att säga det om någon annan söker på denna tråd.

Jag trodde detta gällde när passageraren var under 15 år, då har du som förare ansvar.
Så är det iallfall när det gäller bilbälte.

Autotech
BMW 335D (2008)
Muttley
6 augusti 2010 ·

Busgrabb skrev:

biber skrev:
Har kollat med polisen nu och det är jag som förare som har ansvar för att passagerarna sitter på platser där det finns bälte. Tänkte att det kan vara bra att säga det om någon annan söker på denna tråd.

Jag trodde detta gällde när passageraren var under 15 år, då har du som förare ansvar.
Så är det iallfall när det gäller bilbälte.

Han under 15 får ju inte böterna utan föraren får det.

Sen var de om en plats som ej hade bälte som pratades om i tråden. Men de är väl troligen samma sak väl om passageraren sitter på bältesplats obältad över 15 år ?

Hur som, du som förare har ansvaret att ALLA åker säkert.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang