Volvo 740 1988 16v gnistproblem

Like-ducttape
31 juli 2010 · 70 Inlägg

Tja jag har en 740 16v som gnistan kommer bara när man haft nyklen på startläge och släpper kommer gnistan, jag har bytt tändspole fördelarlock rotor tändmodul och svänghjulsgivaren, min chef kolla på den han sa att det kan vara plusen som strular nånstans i bilen elfel har jag i lysena och torkarmotorn för när jag sätter på hellyse dör vänster lyse och torkarna går igång och den som visar att att man blinkar lyser starkt i kontrollpanelen hela tiden och oljelampan lyser stark, snälla hjälp mig blir snart tokig på bil fan har pysslat som fan med den. Tack för alla tips och funderingar

Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2010 · 7 241 Inlägg

Låter spontant som jordfel någonstans.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Like-ducttape
31 juli 2010 · 70 Inlägg

jorden finns och är bra till tändspolen

Lonefox Bad music kills good sound
31 juli 2010 · 7 241 Inlägg

Tändspolen ja...men övriga elsystemet?
Det du beskriver i övrigt låter som typiskt jordfel....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Like-ducttape
1 augusti 2010 · 70 Inlägg

ja men om jorden finns till tändspolen och är bra så ska väll inte till exempel lysena pajja fördelaren ?? min chef tror mer på att det är plusen som strular

Like-ducttape
1 augusti 2010 · 70 Inlägg

Tror ni man kan testa dra ut kontakter till till exempel lyset eller torkarmotor för att se om det går då???

Cableguy Lindén
2 augusti 2010 · 122 Inlägg

spontant låter det lite som om det är glapp i låsplattan så den bryter 15+ (nyckelströmen) till datorn. Sen kollar du jordpunkterna på höger och vänster sida bakaom lysena.

Senast redigerat av Cableguy (2 augusti 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
240bns
3 augusti 2010 · 1 008 Inlägg

låter absolut som dålig kontakt på jordpunkten (antagligen vänster sida) då tändslutsteget sitter där intill som antagligen har sin jordning på samma ställe, liksom vä strålkastare,vä dimljus med mera.
Anledningen till att det funkar när du drar på starten är att mindre ström går igenom jordpunkten då så att du inte får lika mycket spänningsfall som när strålkastaren mm är påslagen.

Like-ducttape
8 augusti 2010 · 70 Inlägg

240bns skrev:
låter absolut som dålig kontakt på jordpunkten (antagligen vänster sida) då tändslutsteget sitter där intill som antagligen har sin jordning på samma ställe, liksom vä strålkastare,vä dimljus med mera.
Anledningen till att det funkar när du drar på starten är att mindre ström går igenom jordpunkten då så att du inte får lika mycket spänningsfall som när strålkastaren mm är påslagen.

vilket jordpunkt menat du ? finns rätt många smile

Cableguy Lindén
8 augusti 2010 · 122 Inlägg

Dom vi menar sitter bakom ljusinsatsen på varje skärm, kolla båda sidor.

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang