Modifiera insug eller bygga nytt? Volvo b230 Sugmotor,

VAnd3rsson
2 augusti 2010 · 438 Inlägg

Funderar lite över original insuget till en B230 F,
Motorn ska bli rätt potent och jag tycker inte original insuget är väl inte så optimalt
för lite högre effekt siffror typ 250-300 hk??
Nu över till själva frågan.
Ska jag behålla original insuget och modifiera det eller ska man sikta in sig på att
bygga ett eget ???
Och hur ska man forma insuget???
Forma det som en plenumkammare möjligtvis med invändiga trattar kanske???
Vill gärna ha förslag på hur man skulle kunna designa.

Vill ha ordentliga svar och inte något som "Bygg turbo istället" för det vill jag inte!


MVH VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
MattiasH
2 augusti 2010 · 1 291 Inlägg

En så pass vass sugmotor ska ha separata spjäll med trattar i avstämd längd för effekt och varvtal.

Övrigt recept på motorn?

VAnd3rsson
2 augusti 2010 · 438 Inlägg

MattiasH skrev:
En så pass vass sugmotor ska ha separata spjäll med trattar i avstämd längd för effekt och varvtal.

Övrigt recept på motorn?

har inte påbörjats än, är bara planering för vintern då projektet ska gå igång,
hur ska man räkna då för att få trattarna i rätt längd och storlek???
För att få det avstämt alltså??

MVH VAnd3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (2 augusti 2010)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
VAnd3rsson
6 augusti 2010 · 438 Inlägg

Hittade en sida på topplocksverkstadens hemsida som är rätt avancerad men förklarar rätt så bra,

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html

Volvo 740 "Snövit" (1988)
MattiasH
8 augusti 2010 · 1 291 Inlägg

Jag är verkligen ingen motorguru som kan höfta ihop ett recept till en vass sugis.
Du verkar ju ha hittat en bra länk att läsa iaf, och precis som det verkar så är det inte bara "plocka ihop" en 250hk+ sugis bara sådär.
Det krävs ganska mycket kunskap för att hitta sitt koncept där allting är balanserat mot varandra.
Ett exklusivt insug kan funka kanon på en motor men bli nära katastrof på en annan.

Tipset är att planera motorbygget väldigt detaljerat innan du börjar rent praktiskt

schnauz
9 augusti 2010 · 1 758 Inlägg

Jupp, det gäller ju att alla delar lirar tillsammans. Läser man länken ovan så får man en liten inblick i hur mycket det faktiskt är att tänka på för att bygga en konkurrenskraftig sugmotor där alla delar lirar med varandra.
Och för att få dem att göra det måste man vara på det klara med vad man vill bygga redan innan man börjar!
Steg ett är alltid att bestämma två saker: effekt och register.
Därefter börjar man klura ut konceptet, eftersom alla delar måste väljas/byggas för att passa specen och fungera tillsammans. Insuget kan inte byggas innan man vet hur toppen kommer se ut och toppen kan inte fixas innan man vet vad man ska ha för kam och så vidare.

air_denka Volvo turbo trimmare
11 augusti 2010 · 195 Inlägg

Varför envisas med sprut då det finns rallycross motorer som lämnar nära 300hk med förgasare smile Slipper du fundera på insugsdesign..
Sen kostar det fan och lite till att få 250hk i en b230 utan turbo sad

kolvas
11 augusti 2010 · 4 001 Inlägg

air_denka skrev:
Varför envisas med sprut då det finns rallycross motorer som lämnar nära 300hk med förgasare smile Slipper du fundera på insugsdesign..
Sen kostar det fan och lite till att få 250hk i en b230 utan turbo sad

nu tänkte du nog inte till riktigt, dedt är ÄNNU viktigare med en korrekt utformad insugskanal och förgasare eftersom man har mera "skrot" i vägen.

Det finns gott om färdiga saker till dessa motorer så TS behöver inte uppfinna hjulet igen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nickone
20 september 2010 · 5 Inlägg

Om du inte vill lägga ut massor med pengar på separataspjäll osv..

Gamla svanhalsinsuget ett väldigt bra insug!! Väldigt lätt att bygga om. Har ett färdigbyggt med spjäll och givare om du är intresserad!

Insuget har långa raka runners och en stor plenum kammare. Kombinera detta med ett mappbart sprut tex orginal lh2.4, en steg2/3topp, lagom vass kam, ett bra anpassat extraktorgrenrör och en bra bottendel med helt plana kolvar. Så gör du så klart nya spridarhål direkt i toppen!

Det skadar inte att borra ev stroka motorn till 2.4-2.5liter! Kubik talar, brukar man säga! big_smile

Topp och kam bör köpas av en och samma tex KG. Mkt bra firma att ha med o göra!
Köper man olika delar på olika firmor blir det oftast bara fel! Alla har olika ideologier på hur sakeroting ska lira ihop...

Senast redigerat av Nickone (20 september 2010)

BMW 325i "Tyskpansar" (1992)
Volvo 240 GL Plus "GrandLux" (1988)
Lincoln TownCar Cartier "Lowrider" (1995)
micke999
21 september 2010 ·

300hk sug är coolt men inte hur som hällst man drar ihop en sån bör nog upp på 2,7l iallafal med riktigt fint avstämt insug grenrör topp och kam

hint är att kolla rallycross bilarna där ser man vad som krävs för att få 300 riktiga hästar

tojjan
8 december 2010 · 36 Inlägg

micke999 skrev:
300hk sug är coolt men inte hur som hällst man drar ihop en sån bör nog upp på 2,7l iallafal med riktigt fint avstämt insug grenrör topp och kam

hint är att kolla rallycross bilarna där ser man vad som krävs för att få 300 riktiga hästar

Du kan få över 300hk i en 2.5l i rally..

jooeell driftsättare
8 december 2010 · 169 Inlägg

jag har tittat lite på olika alternativ och kommit fram till att förmodligen så är spjäll ifrån motorcykel med insprut den enklaste vägen och billigaste vägen o gå finns o hitta på ebay med spjällarea upp till 45mm till rimliga priser runt 2000:- sen ett ms och en duktigt moddad topp med en kraftig kam och givetvis en balancerad botten så skulle jag bygga om det bara fanns pengar men inte lätt som student

wildboy_87_
8 december 2010 · 1 062 Inlägg

tojjan skrev:

micke999 skrev:
300hk sug är coolt men inte hur som hällst man drar ihop en sån bör nog upp på 2,7l iallafal med riktigt fint avstämt insug grenrör topp och kam

hint är att kolla rallycross bilarna där ser man vad som krävs för att få 300 riktiga hästar

Du kan få över 300hk i en 2.5l i rally..

länka gärna till den som har över 300hk i en sug b230 8v med 2.5l

du lär ju gå upp mot 2.7-3l för å få dem effekterna

Senast redigerat av wildboy_87_ (8 december 2010)

Team Björkeryd
henke1973
8 december 2010 · 121 Inlägg

jag hoppas på effekt 300hk eller strax under med min 2,9l 8v med weber 55

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242L (1975)
Volvo 242 (1975)
turboforssen Telge Drifting Team
8 december 2010 · 5 398 Inlägg

detta är arnessons spec så man lär ha bra volym för att få ut 300hk ur en b230

Volvo B230 borrad 99,80 mm, omega kolvar, Arrow billet vevaxel slaglängs 95,40 mm, vevstakar med H-profil.
2984cc. Evo topplock. Justerbart kamdrev.
Programmerbart tändsystem (Nira).
4 st 48mm Mikuni förgasare, insugningsrör i plast.
Extractor grenrör. 3 tum avgassystem, ljuddämpare och katalysator längst bak.
Motorn byggd av Motordesign Sweden
Effekt: ~340 hästkrafter.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
henke1973
8 december 2010 · 121 Inlägg

evo topp ca. 60 000kr och byggd av dom då har den säkert kostat över 200 000kr+

Volvo 242L (1975)
Volvo 242 (1975)
BMW m5 E60 (2005)
kolvas
8 december 2010 · 4 001 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

tojjan skrev:

micke999 skrev:
300hk sug är coolt men inte hur som hällst man drar ihop en sån bör nog upp på 2,7l iallafal med riktigt fint avstämt insug grenrör topp och kam

hint är att kolla rallycross bilarna där ser man vad som krävs för att få 300 riktiga hästar

Du kan få över 300hk i en 2.5l i rally..

länka gärna till den som har över 300hk i en sug b230 8v med 2.5l

du lär ju gå upp mot 2.7-3l för å få dem effekterna

Beror ju från bromsbänk till bromsbänk och väder osv. men jag har varit med om en bromsning av en B230 borrad till 97mm (blir väl ca 2,4l) som gav 302hk.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
tojjan
9 december 2010 · 36 Inlägg

kolvas skrev:

wildboy_87_ skrev:

tojjan skrev:

Du kan få över 300hk i en 2.5l i rally..

länka gärna till den som har över 300hk i en sug b230 8v med 2.5l

du lär ju gå upp mot 2.7-3l för å få dem effekterna

Beror ju från bromsbänk till bromsbänk och väder osv. men jag har varit med om en bromsning av en B230 borrad till 97mm (blir väl ca 2,4l) som gav 302hk.

Lundholm hade ju sin 940 2.5l 8v.. gav ju drygt 343hk om ja inte minns fel...

skjortan Down n`out
9 december 2010 · 514 Inlägg

bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Down n`out
kolvas
9 december 2010 · 4 001 Inlägg

tojjan skrev:

kolvas skrev:

wildboy_87_ skrev:

länka gärna till den som har över 300hk i en sug b230 8v med 2.5l

du lär ju gå upp mot 2.7-3l för å få dem effekterna

Beror ju från bromsbänk till bromsbänk och väder osv. men jag har varit med om en bromsning av en B230 borrad till 97mm (blir väl ca 2,4l) som gav 302hk.

Lundholm hade ju sin 940 2.5l 8v.. gav ju drygt 343hk om ja inte minns fel...

ja, exakt siffrorna kom jag inte ihåg på den, Krökens 740 gav inte så mycket mindre men hade ett kortare register

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang