Problem med felkod vid urkopplande av avgasåtervinning på Volvo 960 -95

JonatanR
4 augusti 2010 · 400 Inlägg

Jag har alltså bytt grenrör på min 960. Det är 2.5l maskinen (B6254S) och därmed kopplade jag ur det lilla röret som satt i gamla avgasröret, strax efter grenröret. Jag pluggade det.

Nu får jag felkod 2-4-1 på uttag 2, som ska vara "EGR-system (flöde)" om jag kollat upp det korrekt. Detta får även Lambda-lampan i instrumentet att lysa.

Hur ska jag lösa detta? Jag bryr mig inte om jag "återvinner" några avgaser eller inte, men vore skönt att slippa felkod. Skulle det funka att ta bort pluggen på röret och sätta dit nåt slags filter? Eller måste jag svetsa i det i det nya grenröret?

Mycket tacksam för råd!


Mvh. Jonatan

Cableguy Lindén
4 augusti 2010 · 122 Inlägg

Detta fel kan du inte få bort när du tagit bort det röret.

Det sitter nämligen en tempgivare som känner av när det flödar avgas genom egr:en när den öppnar. Nu så blir den givaren inte påverkad när du pluggat röret.

Varför plockat bort det för?

Jag tycker du ska sätta dit det igen.

MVH Tommy

Senast redigerat av Cableguy (4 augusti 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
JonatanR
6 augusti 2010 · 400 Inlägg

Cableguy skrev:
Detta fel kan du inte få bort när du tagit bort det röret.

Det sitter nämligen en tempgivare som känner av när det flödar avgas genom egr:en när den öppnar. Nu så blir den givaren inte påverkad när du pluggat röret.

Varför plockat bort det för?

Jag tycker du ska sätta dit det igen.

MVH Tommy

Ah okej. Då blev det värre.

Jag har plockat bort det därför att det nya grenröret (extraktor) inte har nåt uttag för det. Blir väl till att bygga ett eget då låter det som!

Tack för svar!

Mvh. Jonatan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang