Hur har alla råd?!

Tega Yrkesförare
8 augusti 2010 · 1 073 Inlägg

Kastell skrev:

Danne_gg skrev:

rickylicious skrev:
Du hjälper ALDRIG dina barn i längden genom att köra upp en guldsked i arslet på dom och låta dom tro att allt i livet är lätt och billigt. Vad f*n får dig att tro det?! Jag blir förbannad när jag läser sån skit. Gör dina barn den största tjänsten du någonsin kan och det är att sluta få dom att tro att livet är en lek där man kan smita undan allt enkelt. Vill DOM ha en bil så ska DOM betala för det.

Finns det värre saker än skenförsäkringar säger du? Om ditt framtida barn kör ihjäl någon med en bil som står på dig, och det kommer fram hur det ligger till så kan du ha skuldsatt ditt barn och dig själv för livet när försäkringsbolaget kräver pengar för någons död.

Sen är en av anledningarna till att ungdomar har höga försäkringspremier att så många idioter skenförsäkrar. Men det kanske du inte heller har tänkt på?

Jag tycker synd om dina framtida barn....

Klockrent och även Sant! Riktigt synd om dom barnen!

Javisst e det synd om dom!
Tänk om dom får torka sig själv i röven oxå!... och lära sig ta hand om sig själv! Vilket öde yikes ... roll

Senast redigerat av Tega (8 augusti 2010)

Ellertz Norrlänning
8 augusti 2010 · 1 453 Inlägg

Lån och prioriteringar.... Bli inte förvånad om ni ser mig i nästa säsongs lyxfällan wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

Mycket gnäll på det här med skenförsäkringar. Det spelar ingen roll hur billig bil man köper i stort sett... för du får ändå som ungdom betala så mycket i försäkring att det inte eller knappt går ihop ändå. Volvo 740, golf 2 cl och mazda 323 är 3 st bilar som skulle kostat ca 6-7 tusen att försäkra när jag skulle ha min första bil.

Medans en äldre kunde få ner dessa till runt 3k.

Sen är det skillnad på att köra upp en guldsked i arslet på ungarna, och att hjälpa dem på traven. Jag vet flera som jobbat hårt för sina bilar och sin försäkring men fick hjälp i form av att bilarna fick stå på föräldrarna när vi var 18.

De flesta av er som gnäller har inget rent mjöl i påsen ändå, och myglar på annat sätt(tv licens, köper tysklandsspirt/öl osv) så bara lägg ner dubbelmoralen...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Bjork OEM <3
8 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

rickylicious skrev:

Danne_gg skrev:

rickylicious skrev:
Du hjälper ALDRIG dina barn i längden genom att köra upp en guldsked i arslet på dom och låta dom tro att allt i livet är lätt och billigt. Vad f*n får dig att tro det?! Jag blir förbannad när jag läser sån skit. Gör dina barn den största tjänsten du någonsin kan och det är att sluta få dom att tro att livet är en lek där man kan smita undan allt enkelt. Vill DOM ha en bil så ska DOM betala för det.

Finns det värre saker än skenförsäkringar säger du? Om ditt framtida barn kör ihjäl någon med en bil som står på dig, och det kommer fram hur det ligger till så kan du ha skuldsatt ditt barn och dig själv för livet när försäkringsbolaget kräver pengar för någons död.

Sen är en av anledningarna till att ungdomar har höga försäkringspremier att så många idioter skenförsäkrar. Men det kanske du inte heller har tänkt på?

Jag tycker synd om dina framtida barn....

Lustigt, jag tycker även synd om dina barn om du håller med killen som jag kritiserade. smile

Självklart ska man ge sina barn en hel del support så att dom klarar sig, men att skämma bort en människa hjälper ingen alls - såvida du inte försöker uppfostra en idiot som du tänkt supporta hela livet.

Våran värdelösa skola i Sverige idag lägger en bra grund för hur man blir en idiot. Skolan lär ut hur du gör si och hur du gör så. Kort och gott hur du läser en bok och kommer ihåg det du behöver komma ihåg. Den lilla detaljen som saknas är hur man tänker själv, hur du skriver en egen bok.

Har man då även föräldrar som ger sitt barn det den pekar på, t.ex. en moped som 14åring, så bygger man bara på barn och ungdomars tro om att livet är en dans på rosor. Sen när barnet flyttar hemifrån senare i livet så blir det en rejäl jävla chock när han eller hon inser att den inte vet hur man tänker själv.

Låter det hårt och överdrivet? Kanske det, men det är sanningen tyvärr.

Vi måste börja lära våra barn att själva nå sina mål. Vill din 18åring ha en bil för 100 000 så är det inte mer än rätt att han eller hon själv måste förstå att man måste ha råd med det. Annars kommer du uppfostra ännu en idiot som står där en dag i mitten på månaden och tar ett SMS-lån för att man inte lärt sig tänka längre än näsan räckte, och månadens inkomst är redan slut för man har aldrig lärt sig att spara, planera eller uppskatta pengars värde.

Reagerar både positivt å negativt till det som står ovan, det är skitbra skrivet om hur man kan uppfostra en unge på ett sätt som dom får nytta av hela livet, syrran var likadan som du beskriver..tills ungarna kom roll Extremt bortskämda är dom inte, men rätt så ordentligt, men inte enbart av föräldrar utan även lite av mig (morbror), men framför allt morfar å mormor..det blir lätt så.

Sen när en annen får ett barn eller två hade jag LÄTT tänkt att spara en 3-400kr/per unge/månad
som man sedan kan ge dom och se vad dom gör, den ene kanske köper sig en moppe, den andre sparar?
Tkr att man kan ge dom en liten hjälp på vägen? Hade det inte så själv (fick dock hjälp med dom stora utgifterna på moppen tongue) men skulle gärna vilja ge mina framtida barn den möjligheten.

Senast redigerat av Bjork (8 augusti 2010)

OEM <3
andreasliljemark
8 augusti 2010 · 210 Inlägg

evilaudio skrev:

rickylicious skrev:

Danne_gg skrev:

Jag tycker synd om dina framtida barn....

Lustigt, jag tycker även synd om dina barn om du håller med killen som jag kritiserade. smile

Självklart ska man ge sina barn en hel del support så att dom klarar sig, men att skämma bort en människa hjälper ingen alls - såvida du inte försöker uppfostra en idiot som du tänkt supporta hela livet.

Våran värdelösa skola i Sverige idag lägger en bra grund för hur man blir en idiot. Skolan lär ut hur du gör si och hur du gör så. Kort och gott hur du läser en bok och kommer ihåg det du behöver komma ihåg. Den lilla detaljen som saknas är hur man tänker själv, hur du skriver en egen bok.

Har man då även föräldrar som ger sitt barn det den pekar på, t.ex. en moped som 14åring, så bygger man bara på barn och ungdomars tro om att livet är en dans på rosor. Sen när barnet flyttar hemifrån senare i livet så blir det en rejäl jävla chock när han eller hon inser att den inte vet hur man tänker själv.

Låter det hårt och överdrivet? Kanske det, men det är sanningen tyvärr.

Vi måste börja lära våra barn att själva nå sina mål. Vill din 18åring ha en bil för 100 000 så är det inte mer än rätt att han eller hon själv måste förstå att man måste ha råd med det. Annars kommer du uppfostra ännu en idiot som står där en dag i mitten på månaden och tar ett SMS-lån för att man inte lärt sig tänka längre än näsan räckte, och månadens inkomst är redan slut för man har aldrig lärt sig att spara, planera eller uppskatta pengars värde.

helt jävla rätt.

totalt klockrent!

har alltid fått slita för de ja vill ha, o därför vet ja saker o tings värde!

Turbomatte Lackerare/Rekondare
8 augusti 2010 · 834 Inlägg

evilaudio skrev:

rickylicious skrev:

Danne_gg skrev:

Jag tycker synd om dina framtida barn....

Lustigt, jag tycker även synd om dina barn om du håller med killen som jag kritiserade. smile

Självklart ska man ge sina barn en hel del support så att dom klarar sig, men att skämma bort en människa hjälper ingen alls - såvida du inte försöker uppfostra en idiot som du tänkt supporta hela livet.

Våran värdelösa skola i Sverige idag lägger en bra grund för hur man blir en idiot. Skolan lär ut hur du gör si och hur du gör så. Kort och gott hur du läser en bok och kommer ihåg det du behöver komma ihåg. Den lilla detaljen som saknas är hur man tänker själv, hur du skriver en egen bok.

Har man då även föräldrar som ger sitt barn det den pekar på, t.ex. en moped som 14åring, så bygger man bara på barn och ungdomars tro om att livet är en dans på rosor. Sen när barnet flyttar hemifrån senare i livet så blir det en rejäl jävla chock när han eller hon inser att den inte vet hur man tänker själv.

Låter det hårt och överdrivet? Kanske det, men det är sanningen tyvärr.

Vi måste börja lära våra barn att själva nå sina mål. Vill din 18åring ha en bil för 100 000 så är det inte mer än rätt att han eller hon själv måste förstå att man måste ha råd med det. Annars kommer du uppfostra ännu en idiot som står där en dag i mitten på månaden och tar ett SMS-lån för att man inte lärt sig tänka längre än näsan räckte, och månadens inkomst är redan slut för man har aldrig lärt sig att spara, planera eller uppskatta pengars värde.

helt jävla rätt.

+1

evilaudio
8 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

får man saker "serverade" så ser man inte alls samma värde i de som om man skulle kämpat ihop pengar för de själv.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
NightCruiser
8 augusti 2010 · 1 163 Inlägg

Ellertz skrev:
Lån och prioriteringar.... Bli inte förvånad om ni ser mig i nästa säsongs lyxfällan wink

X2............ hmm
Och nu med gård på gång, blir väl ytterliggare ett par siffror på lånet nu men man ska uppfylla sina drömmar och kämpa hårt för att nå dit!

Iam2fast4U
8 augusti 2010 · 1 534 Inlägg

jag jobbar hårt för mina pengar wink känns bättre att man verkligen gjort sig förtjänt av dem

BMW E34 "538" (1990)
TouchOfRed Meldem
8 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Min bil står på min far nu, men han sa att han betalar för 1 år. Efter det så är det upp till mig att fixa pengar till försäkring osv. Om jag inte får ihop pengar så får jag ställa av den eller något.
Och som någon sa, så är det hjälp på traven, inte en guldsked i arslet, eller har jag fel?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
8 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

LiiinneaL skrev:
Hallå! som alla säger här så handlar det mest om prioriteringar, har du inget jobb, så lägg undan det du kan per månad, så får du ihop till den bilen du vill ha, förr eller senare. smile  Finns inte så mycket att göra åt saken om du inte vill ta ett lån ( men som sagt, då måste du kunna betala av några tusen per månad, plus ränta.)

Själv sparar jag till en 9-3 sportsedan. Vill man tillräckligt mycket, så går allt! smile kämpa på bara.

MVH Linnéa, 19 år.

Jag vill inte ta lån, hatar skulder !
Ska kämpa smile du med, lycka till !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
rickylicious Webbutvecklare
9 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

Bjork skrev:

rickylicious skrev:

Danne_gg skrev:

Jag tycker synd om dina framtida barn....

Lustigt, jag tycker även synd om dina barn om du håller med killen som jag kritiserade. smile

Självklart ska man ge sina barn en hel del support så att dom klarar sig, men att skämma bort en människa hjälper ingen alls - såvida du inte försöker uppfostra en idiot som du tänkt supporta hela livet.

Våran värdelösa skola i Sverige idag lägger en bra grund för hur man blir en idiot. Skolan lär ut hur du gör si och hur du gör så. Kort och gott hur du läser en bok och kommer ihåg det du behöver komma ihåg. Den lilla detaljen som saknas är hur man tänker själv, hur du skriver en egen bok.

Har man då även föräldrar som ger sitt barn det den pekar på, t.ex. en moped som 14åring, så bygger man bara på barn och ungdomars tro om att livet är en dans på rosor. Sen när barnet flyttar hemifrån senare i livet så blir det en rejäl jävla chock när han eller hon inser att den inte vet hur man tänker själv.

Låter det hårt och överdrivet? Kanske det, men det är sanningen tyvärr.

Vi måste börja lära våra barn att själva nå sina mål. Vill din 18åring ha en bil för 100 000 så är det inte mer än rätt att han eller hon själv måste förstå att man måste ha råd med det. Annars kommer du uppfostra ännu en idiot som står där en dag i mitten på månaden och tar ett SMS-lån för att man inte lärt sig tänka längre än näsan räckte, och månadens inkomst är redan slut för man har aldrig lärt sig att spara, planera eller uppskatta pengars värde.

Reagerar både positivt å negativt till det som står ovan, det är skitbra skrivet om hur man kan uppfostra en unge på ett sätt som dom får nytta av hela livet, syrran var likadan som du beskriver..tills ungarna kom roll Extremt bortskämda är dom inte, men rätt så ordentligt, men inte enbart av föräldrar utan även lite av mig (morbror), men framför allt morfar å mormor..det blir lätt så.

Sen när en annen får ett barn eller två hade jag LÄTT tänkt att spara en 3-400kr/per unge/månad
som man sedan kan ge dom och se vad dom gör, den ene kanske köper sig en moppe, den andre sparar?
Tkr att man kan ge dom en liten hjälp på vägen? Hade det inte så själv (fick dock hjälp med dom stora utgifterna på moppen tongue) men skulle gärna vilja ge mina framtida barn den möjligheten.

Att spara några kronor varje månad från 0-18 års ålder är en kanonstart på barnets vuxenliv. Mina föräldrar gjorde det och då hade jag 40 000 att köpa möbler till min första bostad. Hur bra grund som helst, då har man oftast en bra säng, köksmöbler, soffa, med mera som man kan ha i många år framåt så att man kan oroa sig över allt annat i livet.

Jag tycker dock inte att det är samma sak att upprätta en sparfond som man låter barnen använda när dom är 18, som det är att köpa och betala allt dom pekar på upprepande gånger. smile Får jag en summa pengar en gång så är det upp till mig att använda dom. Är jag då uppfostrad att tänka på vad jag gör med pengarna så kan man göra mycket med det, är jag van vid att få allt jag pekar på under hela uppväxten så kommer dom där tusenlapparna på sparkontot när jag är 18 år snabbt att gå upp i rök.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Bjork OEM <3
9 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

rickylicious skrev:

Bjork skrev:

rickylicious skrev:
Lustigt, jag tycker även synd om dina barn om du håller med killen som jag kritiserade. smile

Självklart ska man ge sina barn en hel del support så att dom klarar sig, men att skämma bort en människa hjälper ingen alls - såvida du inte försöker uppfostra en idiot som du tänkt supporta hela livet.

Våran värdelösa skola i Sverige idag lägger en bra grund för hur man blir en idiot. Skolan lär ut hur du gör si och hur du gör så. Kort och gott hur du läser en bok och kommer ihåg det du behöver komma ihåg. Den lilla detaljen som saknas är hur man tänker själv, hur du skriver en egen bok.

Har man då även föräldrar som ger sitt barn det den pekar på, t.ex. en moped som 14åring, så bygger man bara på barn och ungdomars tro om att livet är en dans på rosor. Sen när barnet flyttar hemifrån senare i livet så blir det en rejäl jävla chock när han eller hon inser att den inte vet hur man tänker själv.

Låter det hårt och överdrivet? Kanske det, men det är sanningen tyvärr.

Vi måste börja lära våra barn att själva nå sina mål. Vill din 18åring ha en bil för 100 000 så är det inte mer än rätt att han eller hon själv måste förstå att man måste ha råd med det. Annars kommer du uppfostra ännu en idiot som står där en dag i mitten på månaden och tar ett SMS-lån för att man inte lärt sig tänka längre än näsan räckte, och månadens inkomst är redan slut för man har aldrig lärt sig att spara, planera eller uppskatta pengars värde.

Reagerar både positivt å negativt till det som står ovan, det är skitbra skrivet om hur man kan uppfostra en unge på ett sätt som dom får nytta av hela livet, syrran var likadan som du beskriver..tills ungarna kom roll Extremt bortskämda är dom inte, men rätt så ordentligt, men inte enbart av föräldrar utan även lite av mig (morbror), men framför allt morfar å mormor..det blir lätt så.

Sen när en annen får ett barn eller två hade jag LÄTT tänkt att spara en 3-400kr/per unge/månad
som man sedan kan ge dom och se vad dom gör, den ene kanske köper sig en moppe, den andre sparar?
Tkr att man kan ge dom en liten hjälp på vägen? Hade det inte så själv (fick dock hjälp med dom stora utgifterna på moppen tongue) men skulle gärna vilja ge mina framtida barn den möjligheten.

Att spara några kronor varje månad från 0-18 års ålder är en kanonstart på barnets vuxenliv. Mina föräldrar gjorde det och då hade jag 40 000 att köpa möbler till min första bostad. Hur bra grund som helst, då har man oftast en bra säng, köksmöbler, soffa, med mera som man kan ha i många år framåt så att man kan oroa sig över allt annat i livet.

Jag tycker dock inte att det är samma sak att upprätta en sparfond som man låter barnen använda när dom är 18, som det är att köpa och betala allt dom pekar på upprepande gånger. smile Får jag en summa pengar en gång så är det upp till mig att använda dom. Är jag då uppfostrad att tänka på vad jag gör med pengarna så kan man göra mycket med det, är jag van vid att få allt jag pekar på under hela uppväxten så kommer dom där tusenlapparna på sparkontot när jag är 18 år snabbt att gå upp i rök.

Oj, jäklar..40 lök tongue mina föräldrar starta en sparfond som jag fick lösa ut när jag flyttade för 2 år sen..det där med fonder går ju upp å ner..den räckte till typ halva soffan tongue Så tur i oturen var att jag
hade sparat ihop nästan lika som du fick själv big_smile det är fan inte billigt att flytta

Åkte hem från Varberg idag, reagera på en sak både där och i affärerna på vägen, går typ ALLT att köpa på kredit idag eller? tongue

Senast redigerat av Bjork (9 augusti 2010)

OEM <3
almqvist__89
9 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

jag är just nu arbetslös å har min bil på mamma för att det då kostar 126kr i månaden och det är guld värt smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
9 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Min bil står på min far nu, men han sa att han betalar för 1 år. Efter det så är det upp till mig att fixa pengar till försäkring osv. Om jag inte får ihop pengar så får jag ställa av den eller något.
Och som någon sa, så är det hjälp på traven, inte en guldsked i arslet, eller har jag fel?

Din pappa står som ägare OCH betalar försäkringen? Då har du tyvärr en guldsked i arslet. tongue

Det normala är att någon förälder står som ägare men den sonen/dottern som brukar bilen betalar premien.

Alex_M Steker som aldrig förr
9 augusti 2010 · 503 Inlägg

ja kan säga att jag har fått allt jag har pekat på av mina föräldrar. och inte fan har jag några problem med att hålla i pengarna i dagens läge. det handlar om sunt förnuft ! och tro mig. jag jobbar hårt för min cash med. dock hos pappas firma. men det spelar ingen roll. men å andra sidan så kan man ju säga att pappa betalar wink nädå. men det är ju han som betalar ut lönen höhö.

Fast jag tror ändå att man ska skämma bort sina barn fan. Det är bara snåla svenskar som inte bryr sig om sina barn som inte gör det fan. Jag kommer skämma bort mina barn den dagen dom kommer. Dom ska fan få allt dom pekar på. Dock ska dom lära sig vad pengar är och hur man hanterar dom. Precis som jag har gjort.

Nåja nu gick jag "lite" OT.

Ontopic:

Det är bara att prioritera som folk säger här. men har du ett bra jobb som du tjänar lite flis på. så kan du både ha kakan och äta den.... då med fin lägenhet, fin bil, fina kläder osv. glöm inte att månadsspara oxå. det är bra om man vill göra nåt smile tex resa utomlands eller så.

8-)
almqvist__89
9 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

håller med alex_M, mina föräldrar har gett och hjälpt mig med i stort sett allt och skämt bort både mig å min bror till en viss gräns. jag har vänner å andra som levt trailer trash liv när dom växte upp å  föräldrarna sket i dom å dom har fått fixa allt på egen hand å då e det soc eller kåken som gäller tyvärr så jag tror på å hjälpa sina barn å skäma bort lite grann å hjälpa dom på traven..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
vw-mannen
9 augusti 2010 · 295 Inlägg

Finns ju även sånna som mig.. Sparar ihop till Allt UTAN sponsorer eller föreldrar som betalar åt mig.. o ja har byggt ihop några bilar.. o så får man ju ha lite kontakter på att få vissa grejjer fixat till billigare pengar.. som exempel fälgar o renovera sånna Lackning m.m

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
pale Mensa -09
9 augusti 2010 · 132 Inlägg

jobba-spara-köpa

Röda bilar är SNABBAST!
NightCruiser
9 augusti 2010 · 1 163 Inlägg

rickylicious skrev:
Att spara några kronor varje månad från 0-18 års ålder är en kanonstart på barnets vuxenliv. Mina föräldrar gjorde det och då hade jag 40 000 att köpa möbler till min första bostad. Hur bra grund som helst, då har man oftast en bra säng, köksmöbler, soffa, med mera som man kan ha i många år framåt så att man kan oroa sig över allt annat i livet.

Jag tycker dock inte att det är samma sak att upprätta en sparfond som man låter barnen använda när dom är 18, som det är att köpa och betala allt dom pekar på upprepande gånger. smile Får jag en summa pengar en gång så är det upp till mig att använda dom. Är jag då uppfostrad att tänka på vad jag gör med pengarna så kan man göra mycket med det, är jag van vid att få allt jag pekar på under hela uppväxten så kommer dom där tusenlapparna på sparkontot när jag är 18 år snabbt att gå upp i rök.

Så hade jag det med, mina föräldrar samt mor och far föräldrar hade satt in en summa varje år, tror det var 1500kr vid födelsedag och lika mkt vid jul på ett fond konto så hade ca 60000kr när jag fyllde 18år...
Gav en bra start i livet och kunde leka lite.

Kommer göra exakt likadant för mina barn, 300kr i månaden per unge på autogiro till ett fondkonto så har dom lite pengar att röra sig med om dom vill ut och resa, köpa sig en fin bil, studera vidare eller vad dom nu känner för.
Det kommer bli upp till dom men om dom bränner allt så är det deras problem, visst hjälper man sina barn i akut fall men vägrar bli en privat bank för dom...

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang