Byta ut hel/halvljusspaken mot en valig strömbrytare, tillåtet?

volvofredde
5 augusti 2010 · 6 Inlägg

Jag har problem med en renault 19, som tydligen har en sjukdom att en plastbit i ljusomkopplaren går av, och då kan man inte använda den för att få på helljuset. Ljustutan fungerar som den ska i parkeringsläge.

Det jag undrar är om jag ska öppna upp och dra kablarna via en strömbrytare som jag kan aktivera helljuset med, eller om bilprovningen kan bli lite snea då. Givetvis ska spaken sitta kvar för blinkers.

volvofredde
5 augusti 2010 · 6 Inlägg

Ingen som vet nåt, eller varit i samma situation?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 augusti 2010 · 5 650 Inlägg

bara köpa en hel från en skrot kostar typ nada och man slipper tatta koppla sj big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
volvofredde
5 augusti 2010 · 6 Inlägg

MrEricsson skrev:
bara köpa en hel från en skrot kostar typ nada och man slipper tatta koppla sj big_smile

Jo det går visserligen men har läst runt lite och det är tydligen ett väldigt vanligt fel på r19, därför tänkte jag på en helt vanlig tryckströmbrytare.

discokapten Kapten på disco!
5 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

De kollar inte om helljuset fungerar, så nog är det lagligt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
volvofredde
5 augusti 2010 · 6 Inlägg

discokapten skrev:
De kollar inte om helljuset fungerar, så nog är det lagligt.

Ok, är du 100? Vet iaf att på många gamla jänkare så trycker man igång helljuset med foten så en knapp bör väl inte vara några konstigheter.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
5 augusti 2010 · 1 659 Inlägg

volvofredde skrev:

discokapten skrev:
De kollar inte om helljuset fungerar, så nog är det lagligt.

Ok, är du 100? Vet iaf att på många gamla jänkare så trycker man igång helljuset med foten så en knapp bör väl inte vara några konstigheter.

Så var det på gamla Volvo också wink
Du får göra så om du vill.
Och dom ska visst kolla om helljuset fungerar, sen om inte alla gör det är en annan femma!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
volvofredde
5 augusti 2010 · 6 Inlägg

Tackar för svar. Får ta å prova smile

RPM2006
6 augusti 2010 · 537 Inlägg

De ska kolla om helljus lampan (den blåa i bilen) lyser när dom sätter på helljuset. Men om alla lampor lyser, är inställda e.d skiter dem i.

ME_Racing Old school JDM
6 augusti 2010 · 176 Inlägg

Rätta mig om jag har fel. Man får väl byta ut alla knappar och spakar mot det man själv vill ha, bara man skriver/sätter upp bild på vad det är?
T.ex. blinkers, då sätter man bara en textremsa med texten "blinkers", eller något...?

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
THT
21 augusti 2010 · 9 Inlägg

Instämmer med ovan. Så länge knapparna är uppmärkta så är det ok.
Byggde panel till ett par Epa-traktorer och det enda som krävdes var symboler eller text.
Vet inte om det är aktuellt, men det finns en del universal-spakar på div traktor-firmor med blinkers och
hel-halv ljus. Annars är kanske en fot-omkopplare från Biltema något?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang