Tips på bra kombination till Volvo 240?

pinjegard
19 augusti 2010 · 55 Inlägg

Någon bilkunnig här som kan ge tips på en bra kombination av Växellåda, bakaxel (vilken kardan man ska ha) på en Volvo 240 Original! Det är ju Rally bil så den ska helst tåla lite och axet är snäppet viktigare en hastigheten ju. Det måste vara Volvo original grejer annars går de ej.
Tacksam för alla tips:)

Senast redigerat av pinjegard (8 november 2010)

Volvo 244 (1981)
pinjegard
8 november 2010 · 55 Inlägg

Allt är av intresse för bra effekt:)

Volvo 244 (1981)
Bensinskallen P o r s c h e
8 november 2010 · 1 700 Inlägg

Den senare m45 är väl hållbarast? Kardan spelar inte så stor roll, i princip samma på alla senare, bara att om du har m45 behöver du rätt framkardan.

Bakaxel är det väl 1031 ( har jag för mig i alla fall ) och 4:10 utväxling som gäller, kör ju alla voc:are på. Vet inte vad det är för diff som gäller, om de också ska vara original, om de ä slungis eller om det finns lamell. Lamell ska tydligen (!?) gå att hitta i televerkets och försvarets gamla 240:is enligt rykte.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
pinjegard
8 november 2010 · 55 Inlägg

Okej. Man får väl göra om lite i bilen till nästa årsmile Är inte jätte insatt i vilket som är det bästa. Den bakaxeln har jag redan. Men det är dax för växellåds byte. Är lite kass. Har för mig att diffen måste vara orginal, ska kolla reglementet.

Volvo 244 (1981)
Bensinskallen P o r s c h e
8 november 2010 · 1 700 Inlägg

Ok. Det är i alla fall populärast med 4:10 utväxling, den lägsta som finns, men även ganska sällsynt tyvärr att få tag på, och då ska man ju ha hela axeln. Vet inte vilket som kommer sen i ordningen.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Johan945
8 november 2010 · 65 Inlägg

kör då inte slung diff för guds skull

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang