El/motor problem med en BMW E32 750 91:a.

wentma
20 augusti 2010 · 83 Inlägg

Har fått tag i en resevdelsbil till ett bra pris. Det är en E32 750 91:a. Motorn skall delvis vara renoverad med ny oljepump, ny kamkedja, ny kedja till oljepumpen, bytta spridare med mera. Detta är dock obekräftade uppgifter då jag inte får tag i den tidigare ägaren som skall ha gjort renoveringen och säljare som jag köpte den av visste ingenting.
Skulle vilja ha igång motorn innan slakten börjar för att kolla hur den går men det går inte pga. elproblem.

Detta yttrar sig så här;

Så fort man ansluter batterikabeln så tänds EML lampan i kombi instrumentet och bägge spjällmotorerna börjar "surra" med tändning av. Har provat med andra EML boxar och ABS boxar men ingen skillnad.
Om man har bägge motronixboxarna och EML inkopplade men inte ABS boxen, ingen lampa och inget surr.
Om man har bägge motronixboxarna och ABS inkopplade men inte EML boxen, ingen lampa och inget surr.

Om man försöker starta med ett fulladdat bateri (12.8V) så blir det ett spänningsfall ner mot 10.5V och starten orkar knappt gå runt.
Drar även tjuvström på ca. 4.0A. Har plockat alla säkringar, alla relän, kontakter med mera som jag har hittat både vid motorn och inuti bilen men inte hittat något. Dom stora 50 och 80A säkringarna vid batteriet är OK. Det hänger 5 avklippta sladdar under ratten. 2 st har konstant +12V, dom 3 andra inget.
Ser ut som dom har gått bakåt i bilen och på skarvad på den ena kabelstammen som sitter under vä. baksäte, bredvid elcentralen.
Kanske kan vara till något gammalt larm elller liknande.

Finns det någon duktig BMW mek som har några tips, skulle uppskatas väldigt.

Mackan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang