Lackskydda bilen?

Pelle89
24 augusti 2010 · 16 Inlägg

Nu när hösten börjar komma (tragiskt men sant) så började jag fundera på om att kanske lackskydda bilen innan vintern. Har kollat runt lite efter olika lackskydd osv och det verkar som dom flesta rekommenderar Fireglaze.

Så skulle någon här kunna berätta lite för och nackdelar med de olika lackskydden som finns på marknaden idag?
Vilket lackskydd skulle ni rekommendera?
Samt om man klarar som privatperson att lägga på ett 2-komponetsskydd?

Jag har tänkt polera bilen själv i garaget för att sedan lägga på lackskyddet. Jag har bara polerat och vaxat med sonax-produkter förut, men blev ändå ganska nöjd med resultatet smile

MVH Per

Senast redigerat av Pelle89 (24 augusti 2010)

Pelle89
24 augusti 2010 · 16 Inlägg

Tack, men har suttit och kollat igenom trådarna där, men tycker ändå inte att jag får ett svar på mina frågor.

Europa
26 augusti 2010 · 59 Inlägg

Undrar samma sak, och håller med Pelle89 att det inte finns ett exakt svar till hans fråga. T.ex. fireglaze skall väl appliceras i extremt små mängder? Och hur vet man att man tagit tillräckligt (på ett ungefär)?

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
mattiass Rekondare
27 augusti 2010 · 254 Inlägg

Jag skulle rekommendera Ultima Paint Guard Plus, hur enkelt som helst att applicera och håller fruktansvärt bra och ger en bra blank yta. Du duschar 3 spray på appliceringssvampen sen lägger du ut det över t.ex halva huven sen duschar du på en till dusch på svampen och ta nästa sida av huven och fortsätt så över hela bilen sen är det bara att låta det dunsta, blir hur bra som helst och ger riktigt bra pärleffekt som håller i ca 3 månader och sen efter 24h kan du lägga på ett till lager och då håller det ännu längre och blir ännu blankare och mer skyddande. En kompis till mig la på 4 lager innan förra vintern och han tvättade med avfettning 1 gång i veckan och efter vintern var skyddet lika bra som innan.

Volvo XC70 (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 augusti 2010 · 4 418 Inlägg

Europa skrev:
Undrar samma sak, och håller med Pelle89 att det inte finns ett exakt svar till hans fråga. T.ex. fireglaze skall väl appliceras i extremt små mängder? Och hur vet man att man tagit tillräckligt (på ett ungefär)?

Har du en maskin, typ Biltema och mjukaste trissorna så tar du ungefär 5 ärtor per padd. Sen kör du ut det på tex 1/3 eller 1/4 del av huven (beroende på hur stor den är) .. Så kör du tills medlet i princip är borta. Låna gärna någon bekants "skrot bil" och testa på smile

Pelle89
28 augusti 2010 · 16 Inlägg

Får nog bli Lahega Brightguard 37 A+B då smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 augusti 2010 · 4 418 Inlägg

Pelle89 skrev:
Får nog bli Lahega Brightguard 37 A+B då smile

Ett helt klart bra val. Hoppas att du blir nöjd! smile

mattiass Rekondare
28 augusti 2010 · 254 Inlägg

Jill skrev:

Pelle89 skrev:
Nu när hösten börjar komma (tragiskt men sant) så började jag fundera på om att kanske lackskydda bilen innan vintern. Har kollat runt lite efter olika lackskydd osv och det verkar som dom flesta rekommenderar Fireglaze.

Så skulle någon här kunna berätta lite för och nackdelar med de olika lackskydden som finns på marknaden idag?
Vilket lackskydd skulle ni rekommendera?
Samt om man klarar som privatperson att lägga på ett 2-komponetsskydd?

Jag har tänkt polera bilen själv i garaget för att sedan lägga på lackskyddet. Jag har bara polerat och vaxat med sonax-produkter förut, men blev ändå ganska nöjd med resultatet smile

MVH Per

Om du ska ha ett skydd som håller bra vintertid så är det 2.komp.skydd.

Bäst av 1 komp skydden är Orange Sealer. http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=474
Fireglaze är väldigt lätt och lägga men tål inte så mycket. Ultima är ett typ syntet vax som du måste applicera 211 gånger för att det ens ska funka plus att det är onödigt dyrt, absolut inget att satsa på.

Jag la ett lager i maj och i början av augusti så märktes det att det var dags att lägga på ett till lager för att avrinningen var sämre, dyrt? ca 265kr och räcker till 20 behandlingar, det är väl ändå inte dyrt när ett lager håller 3 månader och 4 lager håller 7 månader utan problem? Har du ens provat det föresten?


Fireglaze kan jag hålla med om att inte håller bra, jag gjorde ett test med Orange sealer och fireglaze på huven och båda var i princip lika "dåliga". Men visst är 2k skydd det ultimata med det kostar ju oftast där efter..

Senast redigerat av mattiass (28 augusti 2010)

Volvo XC70 (2001)
mattiass Rekondare
28 augusti 2010 · 254 Inlägg

Dubs skrev:
Skyddet försvinner inte bara för avrinningen mattas, FG har aldrig haft bra avrinning.

Tvättar du bort det på 3 månader gjorde du ett gravt fel eller tvättade med för vassa medel.

Det har jag inte påstått, men jag provade det på huven och den blev len och fin men sen så började den bli sträv och inte alls samma glans. Men avrinning är ju ett skydd i sig det med mot t.ex surt regn eftersom det blir ytspänning som får vattnet att rinna av? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tvättade med petrokemiskt avfettningsmedel och alkaliska medel

Volvo XC70 (2001)
mattiass Rekondare
28 augusti 2010 · 254 Inlägg

Jill skrev:

mattiass skrev:

Jill skrev:

Om du ska ha ett skydd som håller bra vintertid så är det 2.komp.skydd.

Bäst av 1 komp skydden är Orange Sealer. http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=474
Fireglaze är väldigt lätt och lägga men tål inte så mycket. Ultima är ett typ syntet vax som du måste applicera 211 gånger för att det ens ska funka plus att det är onödigt dyrt, absolut inget att satsa på.

Jag la ett lager i maj och i början av augusti så märktes det att det var dags att lägga på ett till lager för att avrinningen var sämre, dyrt? ca 265kr och räcker till 20 behandlingar, det är väl ändå inte dyrt när ett lager håller 3 månader och 4 lager håller 7 månader utan problem? Har du ens provat det föresten?


Fireglaze kan jag hålla med om att inte håller bra, jag gjorde ett test med Orange sealer och fireglaze på huven och båda var i princip lika "dåliga". Men visst är 2k skydd det ultimata med det kostar ju oftast där efter..

Jag har inget intresse av att pröva ett medel som du måste lägga en massa lager och så håller det bara ändå som ett vax. Det räcker med alla kundrecensioner som jag har läst.
Är ju görans mördande reklam som gjort att det sålt ö.h.t ...
Nu börjar kunderna dock att genomskåda bluffen varpå man säljer ut hela lagret som du kanske märker wink

Finns för den som vill testa att köpa på ebay, om man vill bilda sig en egen uppfattning.
http://cgi.ebay.co.uk/Ultima-Paint-Guar … arParts_SM

Hehe ja det där om att göran har gjort väldigt mycket reklam för det håller jag med om, men det funkar ju faktiskt.. Men hållbarhet är ju viktigt för vissa personer, men många putsar sina bilar 1 gång i månaden och lägger på lackskydd osv, så för dom spelar det väl ingen roll om det håller 2 år eller 2 månader när dom ändå putsar efter 1 månad medans vissa lämnar in bilen 1 gång per år och då är det ju ett 2komp skydd som gäller.

Jag tycker du kan prova Ultima Paint Guard Plus iaf så du kan bilda en egen uppfattningen om det innan du uttalar dig om det smile

Volvo XC70 (2001)
Speedman Bilvårdsexpert
28 augusti 2010 · 663 Inlägg

Speedman skrev:
Hur applicerar ni Fireglazen?

Misstänker ni gör fel vid användningen om man tycker det håller dåligt.

Sedan bör man tänka på vad man säger när man nämner ordet bäst i en produkt. Frågorna man bör ställa sig innan är, har man testat alla produkter i denna kategori och har man gjort det på rätt sätt?

Inga av mina produkter är bäst, men hör till bland dom bästa. Längre än så vill jag inte gå wink

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
28 augusti 2010 · 4 418 Inlägg

Speedman skrev:

Speedman skrev:
Hur applicerar ni Fireglazen?

Misstänker ni gör fel vid användningen om man tycker det håller dåligt.

Sedan bör man tänka på vad man säger när man nämner ordet bäst i en produkt. Frågorna man bör ställa sig innan är, har man testat alla produkter i denna kategori och har man gjort det på rätt sätt?

Inga av mina produkter är bäst, men hör till bland dom bästa. Längre än så vill jag inte gå wink

Mvh Tobbe

Det har du helt rätt i Tobbe. Jag menade mer att OS anses som bäst på svenska marknaden av många som kör med enpetare.
Själv gillar jag inte enpetere ö.h.t. så de kvittar för mig wink

mattiass Rekondare
28 augusti 2010 · 254 Inlägg

Jill skrev:

mattiass skrev:
Hehe ja det där om att göran har gjort väldigt mycket reklam för det håller jag med om, men det funkar ju faktiskt.. Men hållbarhet är ju viktigt för vissa personer, men många putsar sina bilar 1 gång i månaden och lägger på lackskydd osv, så för dom spelar det väl ingen roll om det håller 2 år eller 2 månader när dom ändå putsar efter 1 månad medans vissa lämnar in bilen 1 gång per år och då är det ju ett 2komp skydd som gäller.

Jag tycker du kan prova Ultima Paint Guard Plus iaf så du kan bilda en egen uppfattningen om det innan du uttalar dig om det smile

Det har du rätt i, vill man pilla på bilen så är vax eller ultima en väg att gå.
Själv föredrar jag ett ordentligt 2 komp som skyddar även då jag inte hinner att vaxa smile
Lika fin, månad ut och månad in... jag älskar PPS cool

Ska jag prova alla "halleluja-produkter" som folk vill pracka på en så skulle jag ha ett heltidsjobb.
Springer jag på det någon gång och har tid över och en bil att testa på så säger jag självklart inte nej. Men i dagsläget räcker det med alla andra som har testat och dokumenterat med bilder o texter smile

Ja PPSen är underbar smile

Speedman skrev:
Hur applicerar ni Fireglazen?

Misstänker ni gör fel vid användningen om man tycker det håller dåligt.

Sedan bör man tänka på vad man säger när man nämner ordet bäst i en produkt. Frågorna man bör ställa sig innan är, har man testat alla produkter i denna kategori och har man gjort det på rätt sätt?

Inga av mina produkter är bäst, men hör till bland dom bästa. Längre än så vill jag inte gå

Mvh Tobbe

Jag polerade huven med menzernas medelrubbing och finpolish sen körde jag med fireglaze och körde ut medlet ordentligt, torkade det lilla av resterna som fanns kvar och körde sedan ut ett tunt lager och lät det torka i 30min ca och sedan torkade jag av det smile Ungefär som det står på förpackningen hehe

Volvo XC70 (2001)
Speedman Bilvårdsexpert
28 augusti 2010 · 663 Inlägg

mattiass skrev:
det torka i 30min ca och sedan torkade jag av det smile Ungefär som det står på förpackningen hehe

Testa att inte torka av första varvet så blir det rätt. Har du testat nya eller äldre versionen?

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
mattiass Rekondare
29 augusti 2010 · 254 Inlägg

Okej, det var den nya. Mycket som skiljer den gamla och nya verisionen?

Senast redigerat av mattiass (29 augusti 2010)

Volvo XC70 (2001)
Speedman Bilvårdsexpert
29 augusti 2010 · 663 Inlägg

Versionen PLUS har bättre hållbarhet och mera glans. Men då gäller det att man lägger på andra lagret på det första, utan att torka av emellan och att helst lägga andra varvet för hand, p.g.a risk att man polerar bort första lagret Fireglaze annars.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
29 augusti 2010 · 4 418 Inlägg

Speedman skrev:
Versionen PLUS har bättre hållbarhet och mera glans. Men då gäller det att man lägger på andra lagret på det första, utan att torka av emellan och att helst lägga andra varvet för hand, p.g.a risk att man polerar bort första lagret Fireglaze annars.

Mvh Tobbe

Det där var nå nytt .. Nästan så jag måste testa det. Gillar ju glansen i FG.

Taus
29 augusti 2010 · 35 Inlägg

Use the same as West Coast Customs: www.smartwax.se

NMI
30 augusti 2010 · 1 045 Inlägg

Taus skrev:
Use the same as West Coast Customs: www.smartwax.se

tror nog jag skulle köra ett annat märke,
inte ens dom som importerar det använder det på sina kund bilar wink

men som sagt finns hur mycket märken som helst och många av dom är väldigt bra,,

2k är ju bäst, men dyrast,
detta är riktigt bra.
http://shop.bollnasbilvard.se/zirconite … c-507.aspx

men har du orken göra om minst en gång året skulle jag lägga 1k billigare i inköp,,,,

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang