Håller på med Körkortet Behöver tips.

mumifix
24 augusti 2010 · 192 Inlägg

Heej, Skulle behöva veta från er som har nyss tagit körkort om hur mycket måste kunna för att lyckas ta ett körkort i dagsläget, jag Har kört 4-5 månader Privat och läst trafikboken ett par gånger och gjort lite olika prover på trafikskolans dator ligger runt 55-58 Poäng på varje prov som de är max 70 frågor för varje fas som A,B,C o så vidare. har provat teori provet på Bonniers Trafikskola 09 o de blev Godkänt. Så min fråga är om de räcker för att klara uppskrivningen?. och sen Körprovet är jag mest Nervös Inför. I övrigt Tycker Min far att jag kör bra man har fortfarande lite svårt för fickparkering wink Hade Tänkt Hinna ta det Innan De blir minus Grader Ute på Vägarna hmm

Volvo 855 (1994)
Turbomotor volvolover
24 augusti 2010 · 667 Inlägg

hur många poäng ska man ha för att bli godkännd på testet på datan ? tongue sen när du gör slutprovet så kan de bli helt andra frågor en vad man fått innan... de råkade jag ut för, men ja hade tur ändå för de va relativt lågiska frågor så de gick bra smile  och fick parkering vet ja inte ens om man ska göra på uppkörningen, ja fick aldrig göra det.. fick du ngn mindre bok med typ "hem uppgifter" som du kan göra? isf om du fick det och kan den så kan du säkert provet, det r ju en sammanfattning av allt i princip,.. ett alternativ är ju att du kör på en körskola några gånger och se vad dom tycker och att du eventuellt gör ett test på deras dator och se vad du får. deras frågor kan ju va helt annorlunda, och bakvända och så. och de tycker ja rör till det väldigt mkt för mig tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
phigab
24 augusti 2010 · 4 Inlägg

uppskrivningen är lättare än man tror men när du har gjort provet läs igenom frågorna en gång till det är lätt att missa något. jag klarade data testerna precis hemma, underkänt på några dock men jag fick riktigt bra på provet  64 poäng.

uppkörningen klarade jag med utan anmärkningar även fast jag trodde jag misslyckades på mycket.
jag var riktigt orolig för fickparkering med fast min körlärare sa att man aldrig får köra det på uppkörningen big_smile

mvh

mumifix
24 augusti 2010 · 192 Inlägg

på datorerna på trafikskolan här så ska man ha minst 60 eller över för tex fas A ska bli godkänd, Varför dom har den Gränsen är för att man ska ha så höga Poäng som Möjligt På riktiga Provet sen. plus att jag hörde från nån snubbe inne på trafikskolan att dom elr jag får Beröm från vägverket Så högre poäng man får. därför satte trafikskolan den Kravgränsen på deras datorer där uppe. Jo jag fick lite hem uppgifter men jag Strunta i det eftersom de var lättare för mig att svara på frågorna på datorn istället än att skriva ner det :p

Volvo 855 (1994)
mumifix
24 augusti 2010 · 192 Inlägg

jaså då kanske Jag slipper att fickparkera på uppkörningen big_smile  Men dom kanske inte har så här. för jag kommer någ få någon inspektör från örebro fast att jag säger att jag kör i mellan kumla och hallsberg istället när jag ska boka tid. Tror inte att jag skulle Klara och köra upp mitt inne i örebro xD

Senast redigerat av mumifix (24 augusti 2010)

Volvo 855 (1994)
Go_sideways
24 augusti 2010 · 428 Inlägg

Låter ju som att du har ganska bra koll på teorin redan med tanke på dina resultat. Mitt tips till dig är att gå på din magkännsla. Den brukar stämma. Även om du kollar igenom fler gånger och tvekar så lita på dig själv. Många frågor är oftast ganska logiska smile

xXSammy
25 augusti 2010 · 6 590 Inlägg

Vill man skippa köra upp när snön kommer ( Tolkar de så ) tycker jag inte att man är redo..

Läs ÅRETS körkortsbok överdrivet mycket..fråga trafikskolan om en uppkörnings lektion för att se om de är något du missat. Jag gjorde fel på uppkörningen men de gäller att visa att man är säker på sin sak.
Missade att svänga en korsning ( var inte uppmärksam ) men de var bara åka frammåt och ta första avfarten så kom jag till en parkering som tur var; tom desutom. Klarade den uppkörningen

De/Dem
mumifix
25 augusti 2010 · 192 Inlägg

ja visst ska man kunna köra när de är vinter oxå men har ju mycket mer att tänka på när halka uppstår jag har en del kompisar som körde upp på vinter men dom blev kuggade men dom klara det på sommaren.

Volvo 855 (1994)
loow Jävel
25 augusti 2010 · 2 018 Inlägg

Du kommer klara de, jag pluggade mindre än dig men körde mer. Klarade båda på första försöket. Dagarna efter varandra. Var bara jävligt avslappnad när du kör upp så går de bra, o på uppskrivningen så går du igenom alla frågor en gång till efter du svarat på dom, o så tänker du ordentligt.

Sen har du kortet i handen wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
gamlingen
25 augusti 2010 · 5 198 Inlägg

mumifix skrev:
jaså då kanske Jag slipper att fickparkera på uppkörningen big_smile  Men dom kanske inte har så här. för jag kommer någ få någon inspektör från örebro fast att jag säger att jag kör i mellan kumla och hallsberg istället när jag ska boka tid. Tror inte att jag skulle Klara och köra upp mitt inne i örebro xD

Varför skulle det va svårare prov om du kör inne i Örebro

Lund-gren
25 augusti 2010 ·

Håller med malheus om du ska kunna klara en uppkörning oberoende av ifall de är vinter eller sommar och ifall du inte tror att du klarar att köra upp inne i örebro (på grund av de är storstad?) så är du inte redo för körkort, mer träning!

Kommer ihåg när jag körde upp att jag också gjorde fel men vart godkänd pga att jag känndes trygg i trafiken och kunde hantera bilen utan problem... att göra fel betyder alltså inte nödvändigtvis att du kuggar uppkörningen utan de är fler faktorer som spelar in

men som sagt ta en körlektion så får bilskolelärarna säga hur långt de tycker du kommit, de är ändå dom som vet bäst smile

Edit, att dina kompisar kuggade på vintern men klarade på sommaren, kanske har att göra med att de fick några månaders mer träning också roll

Senast redigerat av Lund-gren (25 augusti 2010)

gamlingen
26 augusti 2010 · 5 198 Inlägg

En uppkörning är inte svårare på vintern,,, inte heller att köra i en större stad.. som tidigare sagts så är det sällan nåt enstaka fel som kuggar,, utan helheten.

ekelund88
26 augusti 2010 · 2 656 Inlägg

gamlingen skrev:
En uppkörning är inte svårare på vintern,,, inte heller att köra i en större stad.. som tidigare sagts så är det sällan nåt enstaka fel som kuggar,, utan helheten.

tvärtom tror jag det är nog lättare på vintern

melodic_death_metal
26 augusti 2010 · 622 Inlägg

ekelund88 skrev:

gamlingen skrev:
En uppkörning är inte svårare på vintern,,, inte heller att köra i en större stad.. som tidigare sagts så är det sällan nåt enstaka fel som kuggar,, utan helheten.

tvärtom tror jag det är nog lättare på vintern

håller med, jag har kört upp för B, C, CE  på vintern och jag tycker att det är bättre för då kan man ju ta det lugnare om man vill det. Sen kör man saktare och håller mer avstånd helt automatiskt, och då blir körningen något lättare smile

mumifix
26 augusti 2010 · 192 Inlägg

Okejokej smile ska ta en körlektion Och se va dom tycker man känner jag trafikskolan rätt så försöker dom väl mjölka folk på pengar, man kunde oxå prova ett teori prov på trafikskolan oxå för 220kr för att se vart man ligger ska prova ett sånt senare idag smile

Volvo 855 (1994)
Evert_
26 augusti 2010 · 303 Inlägg

låter som du kommer att bli anmäld till sämsta bilförare visst det är dyrt å ta körlektioner det va det även på min tid
men kom i håg har du en bra lärare så kommer du lära dig å bli en bra bil förare. jag hade kört ett år privat dom flesta tyckte jag körde bra men när jag skulle köra med skola så skakade dom på huvudet visst jag körde bra men missade dom små viktiga detaljerna som är så viktiga.

vet inte hur många gånger jag har varit nära på att krocka för att folk inte kan kolla döda vinkeln och backspegeln..

heter numera blyfot_racing här på garaget
Kosha
26 augusti 2010 · 138 Inlägg

Jag nötte prov på Trafikskola TEO när jag skulle ta mitt B körkort båda gångerna, funkade bäst för mig då jag inte är en sån som läser speciellt mycket. Sen om dina 55-58 poäng på trafikskolans program räcker för den riktiga teorin vet jag inte då jag hade ca 62 poäng på varje prov på Trafikskola TEO men fick 51 tre gånger i rad på det riktiga provet, men det är väl bara att testa antar jag? På uppkörningen så försök bara ta det lugnt var extra försiktig osv så bör du ju klara det, försök att "kärringköra" så kommer det nog gå bra ska du se. Sen som vissa andra skrev så är det väl ett litet plus att köra på vintern då du som sagt kan köra lugnare och trafikrytmen lär vara segare så det är ju bara bra för din del.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

teoriprovet är hur lätt som helst om man bara pluggat lite. Tycker inte heller du ska oroa dig för snö. Jag själv körde upp i halvt snöstorm, det var skitsvårt att se nånting och några linjer fanns inte att följa. Jag skulle backa runt hörn och fick gå efter buskarna innanför trottoaren eftersom hela skiten var täckt i snö. Sen körde jag fel i en rondell men gjorde inget olagligt, dvs köra ut ur rondell från inre fil.. jag fick bara välja en valfri plats att vända. Då drog jag kryckan o gjorde en handbromsvändning på motorleden smile Nej jag körde in vid en mack och vände.

lycka till

mumifix
6 oktober 2010 · 192 Inlägg

Lite vad som har hänt. jag har klarat uppkörning helt utan någon anmärkning. men uppskrivning går lite dåligt är inne på andra försöket. fick först 49/65 sen andra 49/65 och det som jag har mest fel på är trafikregler. vet ni något program som typ har samma frågor som vägvärkets teori prov?

Volvo 855 (1994)
gamlingen
6 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

mumifix skrev:
Lite vad som har hänt. jag har klarat uppkörning helt utan någon anmärkning. men uppskrivning går lite dåligt är inne på andra försöket. fick först 49/65 sen andra 49/65 och det som jag har mest fel på är trafikregler. vet ni något program som typ har samma frågor som vägvärkets teori prov?

Du kan ju alltid plugga i boken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang