Volvo 850 T5 Uppfräschning| [ 02-14 ] Nu är bilen såld!

JBPictures
28 oktober 2010 · 930 Inlägg

Ja det tror jag nog:) ja jag har tänkt det, det vill bara till att får tummen ur arslet och åka till skroten en torsdag då dom stänger halv 5 varje dag och jag slutar jobba vid 5=/ men på torsdagar stänger dom kl 6 så det blir lite brottom för att man ska hinna tyvärr=/

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
JBPictures
18 november 2010 · 930 Inlägg

Inte mycket uppdatering nu. köpte förra veckan nya vinterdäck till bilen så det är egentligen det enda som hänt på det sista, men ska se om det händer någon sen när lön kommer:) har funderingar på att lacka R vingen, och kanske köpa lite ljud till bilen:) det behövs ju nu i vintertider när man inte åker runt och glider så är det skönt att åka och spela lite:) Så nu tänkte jag be er ge några förslag på lite saker man kan köpa, Bas, huvudenhet slutsteg m.m smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Chris147
3 december 2010 · 6 Inlägg

Tänkte bara säga att Volvo tar 140 spänn för ett kit med en liten burk med lack på sprayburk och en liten burk med klarlack. Inte så farligt dyrt med tanke på att det är en rätt speciell färg, men det går säkert åt två burkar till en hel vinge smile

Volvo854se1994
JBPictures
4 december 2010 · 930 Inlägg

Chris147 skrev:
Tänkte bara säga att Volvo tar 140 spänn för ett kit med en liten burk med lack på sprayburk och en liten burk med klarlack. Inte så farligt dyrt med tanke på att det är en rätt speciell färg, men det går säkert åt två burkar till en hel vinge smile

Det låter ju faktiskt ganska billigt:) men sen är frågan hur bra det blir om jag kör med sprayburk då jag nästan bara använt spruta innan så kommer det nog bli ovant, men jag får väll se vad det hamnar på sen:) eller om jag lämnar bort den till en jag känner som vet vad han gör!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
birka76 BASS GLAD
4 december 2010 · 1 381 Inlägg

jag skulle aldrig lacka saker med spryburk allså
bättre lämna in den då

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volvo XC90 (2006)
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Markuiis
27 januari 2011 · 72 Inlägg

Kommer bli riktigt snyggt med R-vingen på! Angående lackering så kan du ju lackera själv om du känner att du har kunskapen till de, annars blir det nog bäst resultat hos en lackerare! smile Lycka till med bilen! /Mvh Markus

JBPictures
2 februari 2011 · 930 Inlägg

Det är lite tråkigt att det tyvärr inte händer så mycket här=/ har en kamera på avbetalning samt att det finns inte plats i garaget.
Men det senaste som hänt är att jag bytt termostat så jag får in lite värme till bilen igen. Samt att jag var uppe på JB skroten häromdagen och hoppades på att hitta lite kul, men det fanns ju inte många bilar där och det var inte mycket kvar i dom som fanns där, så jag gick in i butiken och köpte mig ett armstöd från x70.

Det som ska hända härnäst är nog att jag ska spackla klart a stolpen och få dit oljetrycks mätaren, men jag är lite osäker på vart jag ska sätta givaren till den. Är det någon som har något bra tips på det?
Sen ska R vingen lackas och sättas dit. och så ska det köpas ljud, ska kolla på elmia om man hittar något där. annars drar jag till brl och köper mig något smaskigt:) tanken är att hela ljudsystemet ska bytas ut,
Alltså huvudenhet, frontsystem, bas, slutsteg Ja allt:)

En bild på armstödet får ni med:)

http://img715.imageshack.us/img715/935/img0456gl.jpg

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
JBPictures
3 februari 2011 · 930 Inlägg

Idag blev det en välbehövlig service av bilen. En bit på vägen iallafall:)
Det som gjordes var
*Tändstift
*Fördelarlock
*Rotor
*Oljefilter
*Bränslefilter
*Ny olja

så nu känns det bra när man bytt dom sakerna.
Samt att vi försökte även att lokalisera det oljeläckage jag har någonstans från motorn. Som tur var så var det inte mellan motor och växellåda det kändes skönt. och vi kollde under den lilla motorkåpan där uppe och där låg det en hel del olja samt att det är täckt på hela baksidan av blocket och ner. Och vevhusventilationen är fri och funkar fint. så egentligen återstår det väll nästan bara två alternativ. Antingen så är det ett enkelt problem så det är oljelocket som läcker för det är olja runt det och så antagligen där det runnit ner under kåpan, men skulle det inte vara där så kan jag ha oturen att det är vid kamaxeln, och då antar jag att det inte blir lika billigt att fixa det. men jag ska skaffa ett nytt oljelock och se om det slutar annars blir det att kolla vid kamaxeln och sen hoppas på det bästa:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Markuiis
3 februari 2011 · 72 Inlägg

Hade samma problem med min, Det hjälper inte alltid att byta oljefällan och slangarna, På min hade det täppt igen olje kanalerna i tråget... Så jag rev ner det och tvätta de ordentligt, efter det har det inte läckt en droppe. Ett sätt att kolla detta är att riva bort oljefällan och kolla om det är något gegg i det hålet som går ner till tråget.

JBPictures
3 februari 2011 · 930 Inlägg

Okej, men vartifrån är det det läcker då? eftersom det kommer långt upp ifrån motorn?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Markuiis
3 februari 2011 · 72 Inlägg

Jimpstyle skrev:
Okej, men vartifrån är det det läcker då? eftersom det kommer långt upp ifrån motorn?

Det kan trycka ut olja lite varstans om det är täppt, om man kör med det för länge så kan det trycka sönder packboxar m.m. det kan även trycka in mycket olja i intercoolern, och då kan det skvätta bra. det sitter ett dräneringshål under intercoolern, har sett på vissa bilar som det är igen pluggar och det ska vara öppet! kolla de. Har du kollat oljereturen till turbon föresten? lossa även tryckrören och kolla om du har mycket olja i dom, lite olja är det alltid men det ska inte vara mer än en tunn hinna

Senast redigerat av Markuiis (3 februari 2011)

JBPictures
3 februari 2011 · 930 Inlägg

Okej dessa saker måste kollas upp:) Tackar för tipsen

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Glimbrink
3 februari 2011 · 723 Inlägg

Jimpstyle skrev:
Okej dessa saker måste kollas upp:) Tackar för tipsen

Nu måste bilen gå mycket bättre och friskare när du bytt ut alla dem delarna?

Det gjorde iafall min smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
JBPictures
4 februari 2011 · 930 Inlägg

Glimbrink skrev:

Jimpstyle skrev:
Okej dessa saker måste kollas upp:) Tackar för tipsen

Nu måste bilen gå mycket bättre och friskare när du bytt ut alla dem delarna?

Det gjorde iafall min smile

Jodå det kändes som att bilen blev friskare, samtidigt så mår man ju bra själv när det är gjort då man vet att sånt är behövligt:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
perzy Snål gnällspik
4 februari 2011 · 402 Inlägg

Det är vanligt att packningen -en gummiring- till oljepåfyllningslocket blir hård och läcker. Kostar en selma på volvo.  Håller med Markuiis om vikten att rengöra vevhusventilationen, och det ordentligt. Av med insuget och byt oljefälla, slangar etc. Är man riktigt seriös så ska man även ner med tråget eftersom det kan sätta igen en oljekanal och silen där nere.  Det är regel att vevhusventilationen sätter igen på dessa motorer, i min oljefälla var det en gegga med konsistens som modellera ungefär. INget man blåser ur med tryckluft kan jag säga!

Volvo S80 2,9.
JBPictures
4 februari 2011 · 930 Inlägg

perzy skrev:
Det är vanligt att packningen -en gummiring- till oljepåfyllningslocket blir hård och läcker. Kostar en selma på volvo.  Håller med Markuiis om vikten att rengöra vevhusventilationen, och det ordentligt. Av med insuget och byt oljefälla, slangar etc. Är man riktigt seriös så ska man även ner med tråget eftersom det kan sätta igen en oljekanal och silen där nere.  Det är regel att vevhusventilationen sätter igen på dessa motorer, i min oljefälla var det en gegga med konsistens som modellera ungefär. INget man blåser ur med tryckluft kan jag säga!

Men vi blåste ju i vevhusventilationen och det gick runt bra där, så det kan ju inte vara där uppe det satt sig. det enda skulle väll kanske vara vid tråget!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Glimbrink
4 februari 2011 · 723 Inlägg

Jimpstyle skrev:

perzy skrev:
Det är vanligt att packningen -en gummiring- till oljepåfyllningslocket blir hård och läcker. Kostar en selma på volvo.  Håller med Markuiis om vikten att rengöra vevhusventilationen, och det ordentligt. Av med insuget och byt oljefälla, slangar etc. Är man riktigt seriös så ska man även ner med tråget eftersom det kan sätta igen en oljekanal och silen där nere.  Det är regel att vevhusventilationen sätter igen på dessa motorer, i min oljefälla var det en gegga med konsistens som modellera ungefär. INget man blåser ur med tryckluft kan jag säga!

Men vi blåste ju i vevhusventilationen och det gick runt bra där, så det kan ju inte vara där uppe det satt sig. det enda skulle väll kanske vara vid tråget!

Du har ingen länk till en guide eller dyl hur man rengör vevhuset? Måste man plocka isär allt eller man kan spola rent det också?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Lund-gren
4 februari 2011 ·

Glimbrink skrev:
Du har ingen länk till en guide eller dyl hur man rengör vevhuset? Måste man plocka isär allt eller man kan spola rent det också?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 11&p=1 Lite bilder långt ner när jag bytte min vevhusvent smile

Glimbrink
4 februari 2011 · 723 Inlägg

Lund-gren skrev:

Glimbrink skrev:
Du har ingen länk till en guide eller dyl hur man rengör vevhuset? Måste man plocka isär allt eller man kan spola rent det också?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 11&p=1 Lite bilder långt ner när jag bytte min vevhusvent smile

är det något man vågar ge sig på när man inte är super duktig men ändå har lite koll? Och om det tar lång tid låt säga att man kan lägga en 5-6 timmar om dagen (amatör timmar)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Markuiis
4 februari 2011 · 72 Inlägg

På 5-6 timmar bör man fixa de, bara man har rätt verktyg och lite kunskap.

Här är en riktigt bra guide om byte/rengöring av ventilationen

http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent … motor.html


/Markus

Senast redigerat av Markuiis (4 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang