Behöver hjälp med att koppla in slutsteg+baslåda..

Froddmaistro
26 augusti 2010 · 15 Inlägg

Kan börja med att säga att jag har detta paketet http://tinyurl.com/32zt5cy och ja jag nöjjer mej me det just nu:D
Här är lite bilder som hjälper mej att föklara det jag vill ha reda påsmile

http://www.imagehost.se/visa?id=ymvuvwyv - kablar
http://www.imagehost.se/images/nzttm3d2.jpg - baksida slutsteg
http://www.imagehost.se/visa?id=dnpeo746 - Framsida slutsteg
http://www.imagehost.se/visa?id=bydhmmvq - Baslådans knas anslutning:P

Jag antar att den helblåa elkabeln ska gå från REM fram till huvudenheter(stereon)
Och till baslådan ska la den blåvita dubbelkabeln sitta mellan subwoofer -/+ till baslådan, men hur hade dom tänkt att jag skulle fästa elkabeln i lådan? "Plupparna" går att skruva på. Jag tyckte det såg ut som RCA anslutning uppifrån men dom passade inte.
Och varför fick jag RCA kabel med eftersom jag köpte ett monoslutsteg som bara ska förse basen? cool
Är jag ute å cycklar eller har jag delvis rätt:D

henke_92 TBM NINJA
26 augusti 2010 · 917 Inlägg

den hel blå är väl ström kabel? den ska från batteriet till steget (remote ocg GDM eller va nu plus heter) plus den ser jävlig tunn ut? storlek?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Froddmaistro
26 augusti 2010 · 15 Inlägg

henke_92 skrev:
den hel blå är väl ström kabel? den ska från batteriet till steget (remote ocg GDM eller va nu plus heter) plus den ser jävlig tunn ut? storlek?

Har redan fört den 5m långa röda "powerkabeln" från +på batteri ut i skuffen som ska pluggas in i +12V(om jag inte har fel), och den andra bruna "powerkabeln" är 1m lång jord, som också ligger i skuffen jordad i chassit och väntar på att pluggas in i GND som jag har för mej är jorden:) Behöver bara veta vad jag ska göra med resterande elkablar(de som är kvar på bilden) och hur det ska kopplas

Den helblåa är mindre än va den ser ut, tycker det ser ut som en vanlig elkabel smile

Senast redigerat av Froddmaistro (26 augusti 2010)

Pavva
26 augusti 2010 · 1 215 Inlägg

den helblåa ska från REM (remote) på steget till remote på stereon. när stereon sänder ström så slås den "riktiga" strömmen på till slutsteget. på så sätt behöver du ingen huvudströmbrytare till steget.

rca kablarna kopplar du från lågnivån på stereon till lågnivån på slutsteget.

sen högtalarkablarna mellan steget och högtalarna.

Senast redigerat av Pavva (26 augusti 2010)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Froddmaistro
26 augusti 2010 · 15 Inlägg

Pavva skrev:
den helblåa ska från REM (remote) på steget till remote på stereon. när stereon sänder ström så slås den "riktiga" strömmen på till slutsteget. på så sätt behöver du ingen huvudströmbrytare till steget.

rca kablarna kopplar du från lågnivån på stereon till lågnivån på slutsteget.

sen högtalarkablarna mellan steget och högtalarna.

Okej tackar!smile Line-out då med andra ord cool

Froddmaistro
26 augusti 2010 · 15 Inlägg

Förästen, rånar min lilla tråd här till en annan fråga.. Hoppas någon läser lol

Om jag köper ett par 6,5or (moddar i framdörrar på något sätt) måste jag driva dom med ytterligare ett slutsteg? Eller räcker det med en hyffsad huvudenhet?
Isåfall, vore det mer värt att sattsa på det än att köpa ett par 6,9or i hatthyllan inklusiv ett par 5,25or?
Blir det så mycket skillnad?smile känner att jag inte vill lägga ut så mycket mer pengar cool

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

6,5or fram före nåt skit där bak helt klart, ja. Ett slutsteg till dom också så kan det bli riktigt trevligt, fast huvudenhetens effekt kan räcka en bit den också om det är lättdrivna högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
27 augusti 2010 · 230 Inlägg

Lånar denna tråd lite också då jag undrar nästan samma sak.
Det är ju högtalarkabel han ska använda från steget till basen, men ska man använda sig utav någon slags kontakt när man ansluter den till basen?
Eller är det skruvar man använder för att fästa kablarna?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Hur kablarna ansluts till högtalaren varierar, men för det mesta så är det tryck eller skruvkontakt på basar och flatstift på mellanregister & diskanter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
27 augusti 2010 · 230 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Hur kablarna ansluts till högtalaren varierar, men för det mesta så är det tryck eller skruvkontakt på basar och flatstift på mellanregister & diskanter.

Okej, Vet du hur det är på denna bas: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=112
Svårt att se och jag det som jag fattar av manualen står det inte.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Det där är ju en färdig baslåda, där har du en anslutningsterminal på sidan där du kan ansluta kablarna antingen med en banankontakt eller genom att skruva.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
27 augusti 2010 · 230 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det där är ju en färdig baslåda, där har du en anslutningsterminal på sidan där du kan ansluta kablarna antingen med en banankontakt eller genom att skruva.

Aha, okej.
trodde det va samma som på mutant basen som TS länkade till.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Japp det är likadant, och antingen så stoppar du in kablarna där och skruvar ner "hattarna" så dom trycks fast, eller så sätter du banankontakter på kablarna och stoppar in i hålen ovanifrån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
27 augusti 2010 · 230 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Japp det är likadant, och antingen så stoppar du in kablarna där och skruvar ner "hattarna" så dom trycks fast, eller så sätter du banankontakter på kablarna och stoppar in i hålen ovanifrån.

Okej, dåsa, vad rekommenderar du för tjocklek till högtalarkabel till basen?
Kommer driva på detta: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=185
Räcker det med 2.5mm2 lr är det lika bra att köra på 4mm2?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

2,5mm2 räcker absolut, tror inte du märker nån skillnad med 1,5mm2 heller. Jag kör själv dock 4mm2 men det är mest för det estetiska och för att lättare hålla reda på alla kablar, tunnare kablar ju högre i registret högtalaren spelar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jockmokk
27 augusti 2010 · 230 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
2,5mm2 räcker absolut, tror inte du märker nån skillnad med 1,5mm2 heller. Jag kör själv dock 4mm2 men det är mest för det estetiska och för att lättare hålla reda på alla kablar, tunnare kablar ju högre i registret högtalaren spelar.

Okej,
Men då får det bli 2.5 till basen och några meter 1.5, för kabelpaket jag tänkte beställa innehöll bara 6m 0.75mm2 alu.
Så 16 meter 1.5mm2 borde räcka med lite margial också,
Från steg som ska sitta i bagaget, till 2 högtalare bak och till ett kitsystem fram.

Tack för hjälpen! smile

Johan240 Perfektionist!
14 september 2010 · 147 Inlägg

Eftersom att de redan var någon som har rånat den här tråden så hoppas jag att jag också får göra de.
Jag har dragit alla kablar till mitt steg och till basen. Förutom remoten. Vart är det den ska kopplas in på denna stereo http://www.denver-electronics.com/Uploa … swe%29.pdf big_smile

Ha vett, åk brett!
Volvo 244 "DLX" (1987)
Volvo 740 "Blackline" (1987)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 september 2010 · 8 744 Inlägg

Som vanligt till den blå kabeln, stift #5 i A-kontakten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Johan240 Perfektionist!
16 september 2010 · 147 Inlägg

Tackar big_smile

Ha vett, åk brett!
Volvo 244 "DLX" (1987)
Volvo 740 "Blackline" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang