Fläkt S40 -97: vart sitter motståndet och reläet?

TimarS40
26 augusti 2010 · 19 Inlägg

Jag har läst här om fläktmotor till S40 och att man ska kolla Motstånden. Men var är de monterade och var sitter reläet till som enligt servicehandboken skall finnas. Hoppas på hjälp.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 augusti 2010 · 2 307 Inlägg

Va har du för problem kan ju va bra å börja med

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TimarS40
27 augusti 2010 · 19 Inlägg

Fläkten är död. Kollade med Rejmes idag om de säljer många satser Motstånd, fick till svar att OM motstånden pajjat funkar fläkten iaf på Högsta fart därför att den då har direktström de andra lägena leder strömmen i olika mängd till jord och det som blir över går till fläktmotorn, därav reduceringen av hastighet.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 augusti 2010 · 2 307 Inlägg

OK.

Då säger vi såhär.

OM måtståndet pajjar så funkar inte fläkten på nån hastighet på dessa bilarna. Gamla 240/740/940 så kunde det va fallet men inte på dessa.

Både fläkten å motståndet sitter på passagerarsiden bakom handskfacket. Skruva ner panelen under handskfacket så ser du vart grejjerna e.

Motståndet sitter med 2 skruvar in i klimatenheten ungefär på mitten av handskfacket. Den övre skruven e ett litet h-vete å komma till men det går om man skruvar lös handskfacket å bänder lite i plåten som sitter i vägen för skruven. Fläkten sitter närmare A-stolpen

Det första jag hade gjort hade vart å kolla säkringen men det har du säkert redan gjort. Sen hade jag mätt så att det e 12 volt till motståndet å kansek tom ohmat fläkten för att kolla så att det e lite motstånd i den.

E det motstånd i fläkten så e det förmodligen motståndet.

Jag har säkert bytt 50 motstånd men bara 1 fläkt.

Du kan ta loss kontaktstycket på motståndet å koppla in ett annat löst om du inte vill skruva loss det först.

Lycka till

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TimarS40
1 september 2010 · 19 Inlägg

Okej Jag skall kolla Tack för hjälpen Återkommer med resultatet.

TimarS40
10 september 2010 · 19 Inlägg

Hej igen. Säkringen till Fläkten i kupe´n är hel.
Men ingen spänning fram till skarvdonet på fläkten. Jag har matat dit med extern spänning direkt från batteriet och då funkar Fläkt OCH hastighetsregleringen dvs Motstånden är okej eftersom de ligger mellan fläktmotor och jord. Med mitt sätt att se det återstår bara Kabelhärva och Relä. Men var sitter reläet? Också det bakom hanskfacket eller är det ihopbyggt med motstånden där bakom?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 september 2010 · 2 307 Inlägg

Säger så här jag har du ström fram till motståndet ?? då e det motstånde som e kass

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TimarS40
10 september 2010 · 19 Inlägg

Du läste nog inte mitt svar riktigt där. Eftersom Hastighetsregleringen fungerar med ordinarie reglage när jag matar fläkten extern på Plussidan och jag har ström ut från säkringen men inte i kontaktstycket vid fläktmotorn så frågar jag om Reläet är placerat tillsammans med motstånden. Inget kul att riva ner hanskfacket för att kontrollera ett fungerande motståndspaket.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
11 september 2010 · 2 307 Inlägg

Aha nej jag läste nog kanske inte helt ordentligt smile

Relet har jag ingen aning om vart det sitter har bytt typ 100 motstånd å nån fläkt men aldrig nått relä

Senast redigerat av JaggaChafen (11 september 2010)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TimarS40
11 september 2010 · 19 Inlägg

Jag får nog lämna in ski.... för en bild i rephandboken jag köpte visar en reläenhet skruvad på sidan av fläktmotorn i fläktkåpan, jag ser öarna där den skall vara skruvad men inget relä, kanske bara för bilar med AC men Tack ändå för engagemanget.

TimarS40
30 september 2010 · 19 Inlägg

Så där ja. HIMLA bra med fläkt.
Det var reläet som jag misstänkte, det är placerat vid säkringarna i Kupe´n

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang