KÖPRÅD: Audi Coupé

dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

tja, jag är en 21 årig arbetslös kille som nu bilen har pajjat för och måste ha tag i en ny ganska omgående men pga arbetslöshet har jag bara en budget på ca 15 000 kr MAX.

En kompis till mig hade förut en audi 80 coupe 2,8 liters quattro som jag provkörde en gång och jag gillar verkligen hur bilen ser ut ut- och invändigt och den var mycket skön att köra. En liten bil jag blev lite förälskad i.

Är på jakt nu efter något liknande men har inte så mycket pengar och har kollat lite på blocket och hittat en 2.8 quattro 93a och en 90as 2.3e(?) framhjulsdriven.

Undrar nu hur bra bil man får för pengarna om man köper någon av en sådan, quattro eller HK spelar inte så jätte stor roll så länge det är mer än 120 hk iaf och vill gärna ha en bra bil som inte går alldeles för dyrt eller kräver mycket reparationer.

Vad är det för saker man ska uppmärksamma på en av ovanstående?
Pratade lite med min kompis och han klagade mycket på bussningarna på quattron och även att kammen helst ska vara bytt och även att klimatsystemet enligt honom va ganska dåligt och även det mycket dyrt att laga ifall det skulle gå sönder.

Vad skulle ni säga om dom här bilarna? Är dom värda pengarna 10-15 000 kr för en arbetslös som har ca 7 000 kr i månaden men som ändå inte vill köra runt i vilken skrotbil som helst då bil och snöskoter är en väldigt stor hobby och gillar verkligen dom små coupeerna.

Vill ha råd av folk som har erfarenhet och vet inte bara såna som "hört" att något ska vara dåligt.

redigering: undrar även vad "e" står för efter 2.3

MVH KRILLE

Senast redigerat av dArgonkiler (27 augusti 2010)

ValP2k
27 augusti 2010 · 1 122 Inlägg

Kan bara svara ordentligt angående min egen bil. Det är inget att rekommendera när det gäller ekonomi. Tycker quattron är otroligt behaglig under vintern när det blir mycket körning här i norr. Soppa snål kan ja inte påstå heller. Om jag vore du skulle jag nog ha kollat på en 1.8 från den ekonomiska synvinkeln.

Bussningarna (Bakvagnen) i quattron kan ja inte heller klaga på mina verkar ha suttit sen 89- inge glapp än förutom den i diffklumpen.

Senast redigerat av ValP2k (27 augusti 2010)

gasa nu foer faen!
dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

Har inte såna ekonomiska problem att tanka egentligen så länge det inte rör sig om en v8a om man tittar på liter/mil på kanske 1.5-2 l/mil och det tror jag inte dom tar om man nu inte ligger och plågaren kväll i snöröken(quattro)

1.8 är inte något jag vill ha då jag som sagt helst vill ha lite under huven om man skulle behöva det någongång

CarpeDiem German Engineering
27 augusti 2010 · 9 083 Inlägg

dArgonkiler skrev:
tja, jag är en 21 årig arbetslös kille som nu bilen har pajjat för och måste ha tag i en ny ganska omgående men pga arbetslöshet har jag bara en budget på ca 15 000 kr MAX.

En kompis till mig hade förut en audi 80 coupe 2,8 liters quattro som jag provkörde en gång och jag gillar verkligen hur bilen ser ut ut- och invändigt och den var mycket skön att köra. En liten bil jag blev lite förälskad i.

Är på jakt nu efter något liknande men har inte så mycket pengar och har kollat lite på blocket och hittat en 2.8 quattro 93a och en 90as 2.3e(?) framhjulsdriven.

Undrar nu hur bra bil man får för pengarna om man köper någon av en sådan, quattro eller HK spelar inte så jätte stor roll så länge det är mer än 120 hk iaf och vill gärna ha en bra bil som inte går alldeles för dyrt eller kräver mycket reparationer.

Vad är det för saker man ska uppmärksamma på en av ovanstående?
Pratade lite med min kompis och han klagade mycket på bussningarna på quattron och även att kammen helst ska vara bytt och även att klimatsystemet enligt honom va ganska dåligt och även det mycket dyrt att laga ifall det skulle gå sönder.

Vad skulle ni säga om dom här bilarna? Är dom värda pengarna 10-15 000 kr för en arbetslös som har ca 7 000 kr i månaden men som ändå inte vill köra runt i vilken skrotbil som helst då bil och snöskoter är en väldigt stor hobby och gillar verkligen dom små coupeerna.

Vill ha råd av folk som har erfarenhet och vet inte bara såna som "hört" att något ska vara dåligt.

redigering: undrar även vad "e" står för efter 2.3

MVH KRILLE

Kul att du funderar på att köpa en Audi Coupé smile Jobbigt att du är arbetslös men det kommer ordna sig smile Nåja, nog om det tongue

Ska försöka svara på dina frågor om Audi Coupé smile

Jag tycker att det är en perfekt förstabil som du kan börja med smile Har provkört en Audi Coupé 2.3E 10V, framhjulsdrift alltså, den är riktigt pigg big_smile Varvade som mest 4000 - 4500 på 2:ans växel. Det finns fina exemplar för din budget. Det är ju inga nya bilar men försök att hitta en med så lite rost som möjligt.

2.6E och 2.8E är med V6, ska du ha en bil som är bensinsnål så undvik V6:orna. De har ingen bra rykte heller så ta 2.3E istället smile Effekten är 136hk/190Nm i vridmoment (100 kW)

Angående sista frågan om vad E betyder efter 2.3, 2.6 och 2.8 så kan jag inte svara på det, vet inte heller vad det står för så nån annan Audi-entusiast får gärna svara på det big_smile Hoppas att du är nöjd med mina svar och önskar dig lycka till smile Är det nåt annat du undrar, fråga gärna smile

Mvh

Senast redigerat av CarpeDiem (27 augusti 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

Kul att du funderar på att köpa en Audi Coupé smile Jobbigt att du är arbetslös men det kommer ordna sig smile Nåja, nog om det tongue

Ska försöka svara på dina frågor om Audi Coupé smile

Jag tycker att det är en perfekt förstabil som du kan börja med smile Har provkört en Audi Coupé 2.3E 10V, framhjulsdrift alltså, den är riktigt pigg big_smile Varvade som mest 4000 - 4500 på 2:ans växel. Det finns fina exemplar för din budget. Det är ju inga nya bilar men försök att hitta en med så lite rost som möjligt.

2.6E och 2.8E är med V6, ska du ha en bil som är bensinsnål så undvik V6:orna. De har ingen bra rykte heller så ta 2.3E istället smile Effekten är 136hk/190Nm i vridmoment (100 kW)

Angående sista frågan om vad E betyder efter 2.3, 2.6 och 2.8 så kan jag inte svara på det, vet inte heller vad det står för så nån annan Audi-entusiast får gärna svara på det big_smile Hoppas att du är nöjd med mina svar och önskar dig lycka till smile Är det nåt annat du undrar, fråga gärna smile

Mvh

Tack så mycket för ett härligt svar wink

Vill nästan helst ha en framhjulsdriven bil för min egen skull så jag håller mig borta från att sladda så mycket jag kan och då även hålla mig borta från böter hehe

Måste ha en billig och bra bil tills jag åtminstone får jobb och då kanske kan köpa någon nyare med mer kräm i

jocke_gronberg
27 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

Audi 80 av samma årsmodell borde ge samma känsla som att köra coupen. Fast till ett bättre pris. finns även med den motorn du vill ha.

jocke_gronberg
27 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

Handbromsen bak ska alltid testat vid köp får inte ligga på. bromsok kostar 1500:- st och man byter ofta båda två.

Handbromsen sitter i oken.

vid köp av V6 kolla så det lite läcker olja mellan topparna.

Senast redigerat av jocke_gronberg (27 augusti 2010)

CarpeDiem German Engineering
27 augusti 2010 · 9 083 Inlägg

dArgonkiler skrev:

Kul att du funderar på att köpa en Audi Coupé smile Jobbigt att du är arbetslös men det kommer ordna sig smile Nåja, nog om det tongue

Ska försöka svara på dina frågor om Audi Coupé smile

Jag tycker att det är en perfekt förstabil som du kan börja med smile Har provkört en Audi Coupé 2.3E 10V, framhjulsdrift alltså, den är riktigt pigg big_smile Varvade som mest 4000 - 4500 på 2:ans växel. Det finns fina exemplar för din budget. Det är ju inga nya bilar men försök att hitta en med så lite rost som möjligt.

2.6E och 2.8E är med V6, ska du ha en bil som är bensinsnål så undvik V6:orna. De har ingen bra rykte heller så ta 2.3E istället smile Effekten är 136hk/190Nm i vridmoment (100 kW)

Angående sista frågan om vad E betyder efter 2.3, 2.6 och 2.8 så kan jag inte svara på det, vet inte heller vad det står för så nån annan Audi-entusiast får gärna svara på det big_smile Hoppas att du är nöjd med mina svar och önskar dig lycka till smile Är det nåt annat du undrar, fråga gärna smile

Mvh

Tack så mycket för ett härligt svar wink

Vill nästan helst ha en framhjulsdriven bil för min egen skull så jag håller mig borta från att sladda så mycket jag kan och då även hålla mig borta från böter hehe

Måste ha en billig och bra bil tills jag åtminstone får jobb och då kanske kan köpa någon nyare med mer kräm i

Inga problem, grabben smile

Ja, men då tycker jag att du går och köper en 2.3E 10V FWD wink Man kan inte låta bli att göra donuts om man har Quattro tongue

Här är en annons jag hittade på blocket: http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi … 11&w=3

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

är faktist denna jag kollat in lite

http://www.blocket.se/vasternorrland/Au … 11&w=3

skavanker på lacken kan man räkna med lite beroende på hur mycket det är, rutan borde gå fixa ganska lätt då jag har en farsa som är bra händig och gärna hjälper till, samma gäller med handbromsen om det bara är att spänna den

vita dimljus är väl inte original, är inte dom oranga på utsidan? även svarta fälgar som passar bra till färgen på bilen, enda är väl att jag skulle vilja ha svart inredning men det är inte en så stor deal

CarpeDiem German Engineering
27 augusti 2010 · 9 083 Inlägg

dArgonkiler: Jaha, där ser man smile Den ser ju bra ut, skavanker får man räkna med men det tror jag att du fixar smile Schyst farsa du har big_smile Handbromsen är lätt att åtgärda också smile

Jag tror att dimljusen är vita original. På utsidan är de oranga så det stämmer. Ännu snyggare med vita fälgar big_smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

blir nog att ringa killen imorgon och kolla lite, är ju "bara" ca 40 mil ifrån mig så är inte så jätte långt om man tänker att jag körde 147 mil för skotern i vintras wink

vad ska man fråga om? bussningar som polaren pratade om fast det va ju en quattro så kanske slits mer på en sådan, vad mer?

CarpeDiem German Engineering
27 augusti 2010 · 9 083 Inlägg

dArgonkiler skrev:
blir nog att ringa killen imorgon och kolla lite, är ju "bara" ca 40 mil ifrån mig så är inte så jätte långt om man tänker att jag körde 147 mil för skotern i vintras wink

vad ska man fråga om? bussningar som polaren pratade om fast det va ju en quattro så kanske slits mer på en sådan, vad mer?

Oj, långa körsträckor tongue

Till att börja med, kolla under bilen efter läckage. Är den besiktigad? Skattad? Finns det lån på det? Vid provkörning: Testa alla växlar inkl backen. Lyssna efter missljud osv.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
dArgonkiler
27 augusti 2010 · 47 Inlägg

finns inte så mycket bilar här uppe där jag bor så man får räkna med sträckor men låter allt bra och det blir en titt kan man fråga om det går mötas så det löser sig om man vill smile

står att den är skattad och besiktad tills nästa år man får hoppas det är sanning

CarpeDiem German Engineering
27 augusti 2010 · 9 083 Inlägg

dArgonkiler skrev:
finns inte så mycket bilar här uppe där jag bor så man får räkna med sträckor men låter allt bra och det blir en titt kan man fråga om det går mötas så det löser sig om man vill smile

står att den är skattad och besiktad tills nästa år man får hoppas det är sanning

Jag förstår men det ordnar sig smile

Ok, men för säkerhets skull kan du kolla alla papper på bilen om just besiktning och skatten.

Uppdatera gärna om det blev affär eller inte.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Ghibli
27 augusti 2010 · 57 Inlägg

orkar inte läsa igenom tråden men i vilket fall som helst så ska du INTE köpa en 2.8 om du vill åka med bilen och inte har fast inkomst.

Hade en sån själv när jag gick i skolan (utan quattro) och det finns mycket roligare bilar att tanka än en sån, däremot vet jag inte hur bränsleekonomin är på 2.3e.

Engen HEAVY METAL
27 augusti 2010 · 765 Inlägg

har 2,3 5an i min audi100a  på 136 Hk och 36000mil snart och Den går att köra ganska snålt om man vill .. ligga runt 0,8 om man kör mycket landsväg går utan problem.. Men dom är ju rätt kul o gasa med,, men jag får nog säga att jag ligger runt litern med min!!  Hur som hellst V6orna tycker jag du ska solla bort då dom kostar långt mer än det smakar..  Gamla audi är inte så himla bra ur reservdels synpunkt då dom är ganska dyra att underhålla, Många delar som ofta rasar säljs inte på meknomen tex.. Utan man måste köpa orginal eller från skroten om du hittar något,   Tips är att kolla extra på servopumpen, dom är till 90% ompackade pga läckage eller utbytta, svårt som fan o få tag på i dag om du ska byta ut den. Ventilkåpspackning , Soppa pumpen , Soppa trycks regulatorn, Styrenheten till Accn brukar sluta funka vilket är näst intill omöjligt att hitta begad, har letat till min sedan jag köpte den,har inget fel på ac i övrigt!
  Dom tickar annars ganska mycket i Lyftarna dessa motorer, inget man egentligen behöver bry sig om men börjar det låta tröskverk så kan det va dags att byta dom,,  Så länge dom tystnar när motorn är varm så e det lugnt!! Lyssna även efter vinande ljud från växellådan!!   Annars trevliga bilar som går riktigt bra och är riktigt slittåliga!!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
LeafBox Lat Perfektionist
27 augusti 2010 · 6 359 Inlägg

Okej, jag vill påstå mej vara garagets okrönte Coupé-kung. Och såhär tycker jag att landet ligger iaf!

Vi börjar med motorn, HÅLL DEJ BORTA IFRÅN V6:ORNA. Speciellt 2.6:an. Väldigt ostabila.
Ska du ha en motor som håller så äre 10v 5:an du ska hålla utkik efter. (2,3E)
Det ända med den motorn som brukar pajja är tempgivaren. Kostar ett par hundra.

Dom kan ticka lite i ventiltryckarna. Men köper man bra olja brukar det minska drastiskt.

Handbromsen - Funkar sällan

Listerna längs sidorna är ett mkt vanligt audi-fenomen. se till satt dom sitter. Kostar massor att byta.

På quattro är det just bussningarna i quattro-stagen du ska kolla.

Bränsleförbrukning? Enligt fabrik ska dom dra strax över litern blandad körning. lägg sedan på 20 års slitage....

Och påståenden ovan om att det skulle vara dåligt med reservdelar är ju bara dyngprat iaf.
Finns så det räcker och blir över med tanke på att det är samma motordelar på alla audi 5-cyl.
Och samma delar i övrigt som på en vanlig 80/90

Nu kanske jag låter negativ. Men jag kunde inte vart nöjdare med min bil. Den startar alltid, och jag vet att jag alltid kommer fram, och de med stil oxå. Skulle inte byta den imot annan bil i samma prisklass.

Är det ngt du undrar så PM:a mej (eller te_wik)
Mer korrekt svar får du nog inte då iaf!

Senast redigerat av LeafBox (3 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Engen HEAVY METAL
27 augusti 2010 · 765 Inlägg

Dom auids jag haft där delar som soppa pump och styrservo och en del givare som jag bytt ut har varit lögn och få tag på skroten...  Servo hittade jag iofrs till sist till min förra 100a men det satt långt inne!! min personliga erfarenhet.. Men mycket beror säkert på vart man bor och vilka kontakter man har!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
dArgonkiler
3 september 2010 · 47 Inlägg

sket sig med det bilköpet, kändes som säljaren var aldeles för oseriös och då vill jag inte spenmdera en hel dag i en bil och 70 mil.

har hittat en -88s audi 90 nu som är aldeles i närheten och som killen vill ha 15 000 för men vet inte om det är värt det.

28 000 mil
en spricka i högra framlycktan men syns knappt
en mitt list på vänstra framdörren borta, borde va lika lätt att slita bort den på andra sidan då och polera så blir det kanske mer "cleant" kanske
klarlacken har släppt på den lilla vingen på bakluckan så är inte så jätte snyggt men inte så farligt
annars är bilen i väldigt fint skick med lite rost och ägaren har skött insidan annars mycket bra och den har nyligen gått igenom besiktning UA

tror ni bilen är värd 15 000? kanske kan pruta ner till 13 med lite tur men då kommer färsäkringen ligga på kring 2000 också

LeafBox Lat Perfektionist
3 september 2010 · 6 359 Inlägg

Jag skulle inte ge inte 15 för den bilen. 10max
Jag gav 15 för min Coupé
Och den var nästan felfri förutom en liten rostblämma på en skärm (som jag sedan hade omlackad)
Och att givaren till fläkten var väck.

Satt nog får det att få bra mkt bättre

Senast redigerat av LeafBox (3 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang