Porsche 944 ventiler

maxdaleberg
27 augusti 2010 · 1 Inlägg

tjenare!! ny på garaget... big_smile


iallafall det finns en 944 porsche ute på blocket som jag funderar på att köpa. men i beskrivningen står det att det är fel på motorn, jag pratade med ägaren och han sa att det är ventilerna, och att dom skramlar?

min fråga är.. är det någon som vet vad problemet är och om det är enkelt / billigt att fixa på en bilverkstad ?

tack på förhand big_smile

MVH max

engolf
28 augusti 2010 · 3 235 Inlägg

Ventilskrammel? Han menade nog att ventilerna tickade. Om det är hydrauliska lyftare på den så behöver dem nog bytas, eller är kanske oljan dålig/gammal.

_DamnIt R1 driver!
28 augusti 2010 · 5 128 Inlägg

Och om det är gammal/dålig olja i den och ventiler med hydraliska lyftare tickar, ska man inte dra ur lyftarna då och pressa ur den gamla oljan?

Dubs I got Dubs!
28 augusti 2010 · 2 423 Inlägg

Slarvar man med att byta olja i tid, så samlas det smuts som täpper till i de hydrauliska lyftarna, vilket resulterar i att ventilerna inte öppnar full ut och börjar ticka.

Börja med att byta till en helsyntetisk olja av god kvalitet och kör med några täta oljebyten, se om tickandet upphör, minskar. (Olja innehåller "tvätt-medel" som löser upp skit i motorn.)

Alternativt att du kör en engineflush, vilket kostar cirka 1000 kr, Det man gör är att man tömmer motorn på all olja och sedan tvättar man rent motorns innandömme genom att en speciell vätska som pumpas runt i motorn under högt tryck under några minuter.

Givetvis finns det en hel drös med mirakelmedel som ska göra underverk för motorn och allt vad det heter (som t.ex. Wynns valve treatment och dyl ) men dessa lovar mycket mer än de kan hålla.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang