Ena högtalaren tjuter, helt nya hertz

danne9108 Yrkeschaufför
31 augusti 2010 · 165 Inlägg

tjena

köpte nyss ny stereo och nytta framsystem och kopplade in allting idag, v jag sett så är allting kopplat på ätt sätt. Men höger fram tjuter det rätt högt så fort stereon går igång vilket är väldigt irriterande, när man höjer volymen låter det skit bra förutom tjutet i bakgrunden. Vad kan det bero på? Kan något vara felinställt på steget, eller är något felkopplat?

Uppskattar hjälp smile


Setup:

Hertz esk130 kit fram, hillman 1560 hu och något random 2kanalssteg på 250w

mk4_andreas
31 augusti 2010 ·

det kansek är en störning?

danne9108 Yrkeschaufför
31 augusti 2010 · 165 Inlägg

et kan det säker vara, ska jag testa flytta högra sidans högtalarkabel då eller?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Ingen felinställning iaf, så mycket kan jag då säga. Det är en störning som uppkommer någonstans i systemet, kan även vara högtalarkablarna som snappar upp nåt på vägen. Testa att dra dom utanför bilen och koppla till högtalarna för att se så det inte är förstärkaren som ger ut nån störning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
twin_cam Smålänning
31 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Kanske stereon? För högtalare ger inget ljud om dom inte får signal... Enda som akn störa i kedjan är HU, eller möjligen steget om det är felinstallerat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Om det tjuter utan att bilen är igång så är det knappast någon störning utan endera typ fel på steget , HU:n eller glapp någonstans i lågnivådelen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M_icke_
1 september 2010 · 3 466 Inlägg

Har sett i en bil att det blev tjutande ljud i högtalaren för att magneten låg emot plåten, kanske värt att kolla iaf?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
1 september 2010 · 2 009 Inlägg

Jag vill oxå va med och gissa.. Och min gissning är att lågnivåkablen till steget är jordad nånstans...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
ekelund88
1 september 2010 · 2 656 Inlägg

vanligt hedeligt generatorvin ?

Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Och generatorn snurrar när motorn är avstängd då antar jag.

/Göran

ekelund88 skrev:
vanligt hedeligt generatorvin ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ekelund88
1 september 2010 · 2 656 Inlägg

Sharky skrev:
Och generatorn snurrar när motorn är avstängd då antar jag.

/Göran

ekelund88 skrev:
vanligt hedeligt generatorvin ?

ja för de stog ju verkligen att motorn va avstängd NOT .... läs om läs rätt innan du ska komma och rätta och spela allanballan

Senast redigerat av ekelund88 (1 september 2010)

Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Frasen "så fort stereon är igång" indikerar att det är oberoende av huruvida motorn är igång eller inte.

/Göran


ekelund88 skrev:

Sharky skrev:
Och generatorn snurrar när motorn är avstängd då antar jag.

/Göran

ekelund88 skrev:
vanligt hedeligt generatorvin ?

ja för de stog ju verkligen att motorn va avstängd NOT .... läs om läs rätt innan du ska komma och rätta och spela allanballan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ekelund88
1 september 2010 · 2 656 Inlägg

Sharky skrev:
Frasen "så fort stereon är igång" indikerar att det är oberoende av huruvida motorn är igång eller inte.

/Göran


ekelund88 skrev:

Sharky skrev:
Och generatorn snurrar när motorn är avstängd då antar jag.

/Göran


ja för de stog ju verkligen att motorn va avstängd NOT .... läs om läs rätt innan du ska komma och rätta och spela allanballan

det är vad du antar .. och jag antog att bilen var igång ? jag har "nästan aldrig" stereon igång när jag har bilen avstängd tex så det där är nog en uppfattningsgrej ..

Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Bra. Då är båda fallen antaganden - ditt utifrån hur du brukar göra och mitt utifrån vad OP skriver.
Jag förstår dock inte hur ditt påpekande om att jag "skall läsa om läsa rätt" skall tolkas om ditt antagande bygger på hur du brukar göra.

Vi får ser vad OP säger - om det är sant att det är "så fort stereon är igång" eller om det är logiskt villkorat med "och motorn är igång"

/Göran



ekelund88 skrev:

Sharky skrev:
Frasen "så fort stereon är igång" indikerar att det är oberoende av huruvida motorn är igång eller inte.

/Göran


ekelund88 skrev:

ja för de stog ju verkligen att motorn va avstängd NOT .... läs om läs rätt innan du ska komma och rätta och spela allanballan

det är vad du antar .. och jag antog att bilen var igång ? jag har "nästan aldrig" stereon igång när jag har bilen avstängd tex så det där är nog en uppfattningsgrej ..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ekelund88
1 september 2010 · 2 656 Inlägg

Sharky skrev:
Bra. Då är båda fallen antaganden - ditt utifrån hur du brukar göra och mitt utifrån vad OP skriver.
Jag förstår dock inte hur ditt påpekande om att jag "skall läsa om läsa rätt" skall tolkas om ditt antagande bygger på hur du brukar göra.

Vi får ser vad OP säger - om det är sant att det är "så fort stereon är igång" eller om det är logiskt villkorat med "och motorn är igång"

/Göran



ekelund88 skrev:

Sharky skrev:
Frasen "så fort stereon är igång" indikerar att det är oberoende av huruvida motorn är igång eller inte.

/Göran



det är vad du antar .. och jag antog att bilen var igång ? jag har "nästan aldrig" stereon igång när jag har bilen avstängd tex så det där är nog en uppfattningsgrej ..

jo att man kanske ska sluta anta saker och kanske se de från 2 hål istället för att sitta och vara en forumsriddare som aldrig har fel .. jag påstog aldrig att du hade fel i ditt förslag till problemet

och att du nu ska sitta och vara dryg som fan i en tråd för du tror att det absolut inte är så som jag säger suck säger jag och du ska vara en moderator

M_icke_
1 september 2010 · 3 466 Inlägg

Se det som såhär "så fort stereon går igång" kan ses på 2 sätt, att man enbart startar stereon eller att man startar bilen. Så länge det inte är specificerat så tycker jag att det är fel att dömma ut någons förslag..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Jag har inga problem att se det från båda hållen eller erkänna att jag har fel. Jag är dessutom väl medveten om att mitt sätt att skriva kan uppfattas som att jag är dryg ibland men det är en yrkesskada efter 30 år som ingenjör. Det jag avsåg med mitt första svar till dig som du stötte dig på ( mea culpa ) var en fråga om du hade läst OPs orginalinlägg och hur du tolkade det han skrev.
Sedan bad du mig de facto att läsa om och läsa rätt när din tolkning byggde på hur du normalt sett själv gör och inte utifrån en tolkning av vad OP skriver.

/Göran



ekelund88 skrev:
jo att man kanske ska sluta anta saker och kanske se de från 2 hål istället för att sitta och vara en forumsriddare som aldrig har fel .. jag påstog aldrig att du hade fel i ditt förslag till problemet

och att du nu ska sitta och vara dryg som fan i en tråd för du tror att det absolut inte är så som jag säger suck säger jag och du ska vara en moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M_icke_
1 september 2010 · 3 466 Inlägg

Sharky skrev:
Bra. Då är båda fallen antaganden - ditt utifrån hur du brukar göra och mitt utifrån vad OP skriver.
Jag förstår dock inte hur ditt påpekande om att jag "skall läsa om läsa rätt" skall tolkas om ditt antagande bygger på hur du brukar göra.

Vi får ser vad OP säger - om det är sant att det är "så fort stereon är igång" eller om det är logiskt villkorat med "och motorn är igång"

/Göran



ekelund88 skrev:

Sharky skrev:
Frasen "så fort stereon är igång" indikerar att det är oberoende av huruvida motorn är igång eller inte.

/Göran



det är vad du antar .. och jag antog att bilen var igång ? jag har "nästan aldrig" stereon igång när jag har bilen avstängd tex så det där är nog en uppfattningsgrej ..

Jag tycker att du som moderator borde veta att det finns väldigt många här på garaget som har helt olika erfarenheter och därmed uttrycker sig på ett "lite mindre korrekt" sätt eller helt enkelt utelämnar viktiga uppgifter som dom inte tror att är intressant. Därför kan man inte anta allt för mycket..

Om TS alltid startar bilen först så att han aldrig har stereon igång utan att ha bilen igång kanske han ser det som oviktigt om det tjuter när bilen är avstängd eller inte. Därför kan man mycket väl ana generatorvin då det brukar vara den vanligaste formen av tjutande störningar.

Skulle det inte vara generatorvin kan man ju utesluta en hel del andra svar i tråden med...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ekelund88
1 september 2010 · 2 656 Inlägg

Sharky skrev:
Jag har inga problem att se det från båda hållen eller erkänna att jag har fel. Jag är dessutom väl medveten om att mitt sätt att skriva kan uppfattas som att jag är dryg ibland men det är en yrkesskada efter 30 år som ingenjör. Det jag avsåg med mitt första svar till dig som du stötte dig på ( mea culpa ) var en fråga om du hade läst OPs orginalinlägg och hur du tolkade det han skrev.
Sedan bad du mig de facto att läsa om och läsa rätt när din tolkning byggde på hur du normalt sett själv gör och inte utifrån en tolkning av vad OP skriver.

/Göran



ekelund88 skrev:
jo att man kanske ska sluta anta saker och kanske se de från 2 hål istället för att sitta och vara en forumsriddare som aldrig har fel .. jag påstog aldrig att du hade fel i ditt förslag till problemet

och att du nu ska sitta och vara dryg som fan i en tråd för du tror att det absolut inte är så som jag säger suck säger jag och du ska vara en moderator

förstår inte hur du menar där jag gjorde självklart en bedömning utifrån vad han skrev ! tror du man bara hispar ur sig ett och annat i tråden förskojsskull ?

men jag tolkade som att han skulle göra när jag sätter på min stereo .. alltså med bilen påslagen med fulleffekt till stegen osv

Sharky
1 september 2010 · 10 287 Inlägg

Det var precis därför jag var försiktig i inlägg nr 6 och utgick från tesen att han hade tjut även när motorn var avstängd.
Sedan att jag uttryckte mig på ett sätt som kan uppfattas som stötande i inlägg nr 10 har jag bett om ursäkt för.

/Göran


M_icke_ skrev:
Jag tycker att du som moderator borde veta att det finns väldigt många här på garaget som har helt olika erfarenheter och därmed uttrycker sig på ett "lite mindre korrekt" sätt eller helt enkelt utelämnar viktiga uppgifter som dom inte tror att är intressant. Därför kan man inte anta allt för mycket..

Om TS alltid startar bilen först så att han aldrig har stereon igång utan att ha bilen igång kanske han ser det som oviktigt om det tjuter när bilen är avstängd eller inte. Därför kan man mycket väl ana generatorvin då det brukar vara den vanligaste formen av tjutande störningar.

Skulle det inte vara generatorvin kan man ju utesluta en hel del andra svar i tråden med...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang