Hur räknar man ut ritningar till en baslåda?

SivBertil
1 juli 2006 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har en 12tummare (4 ohm, 65 oz magnet) av märket Woofer som jag hade tänkt bygga en bandpasslåda till. Elementet följde med en duett a-traktor som lådan nu ska sitta i, det är därför jag inte vet mycket om den.
Senare planeras en ytterligare bandpasslåda med exempelvis 2 slavkopplade 8tummare för att komplettera snärtbasen vilket kanske inte Woofern har (är bandpasslåda det optimala?).
Eftersom en duett a-traktor är ganska liten har jag tänkt på att använda dessa lådor som sits (soffa) som går över "kardanbulan" på golvet. De kan inte gå ut i de bakre hörnen för att där ska ventilerade lådor till 2 st GAS Alpha6940 (250 W 4ohm 6"9:or) stå.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska räkna ut ritningar till dessa tjoggisar och hur ska jag dessutom sedan få in dem i en a-traktor på ett snyggt och praktiskt sätt? =/

Kan någon hjälpa mej med lådvolymen vore det bra, så om du har någon idé så skriv.
Konstruktiv kritik är varmt välkommet. smile

Ronnie.L
1 juli 2006 · 914 Inlägg

varför bandpass till en 12" ? Funkar inte lika bra en med en simpel portad eller kanske sluten låda ?

MikaelS
1 juli 2006 · 157 Inlägg

Bäst effekt du får ut ur en bandpass är när du har 2lika 12" riktade mot varrandra.

Drönirettab
1 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Det går inte att räkna ut en låda till din bas, det saknas en del värden.
6x9 bör monteras i sluten låda om man ska göra en låda till den.

Att ha två olika lådor med olika element som ska spela subbas kan vara nästan hopplöst att få att fungera ihop, använd bara 12" istället. Eftersom du ska ha 6x9 så kommer de att spela snärtbasen. Om du delar 12" vid tex 60-70 Hz så spelar den subbas och 6x9 tar hand om snärten.

Johan-hej Häj Häj
3 juli 2006 · 90 Inlägg

Ladda ner ProBox2000 det är ett bra program som jag använder, fråga om du vill att ja ska göra en ritning åt dej

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N
freddegredde
3 juli 2006 · 1 Inlägg

va skojjigt de e att se alla roliga inlägga med folk som ger råd om saker dem inte ens har en blekaste om:)

Jag kan ju bara säga direkt att du inte kommer kunna bygga nån sorts bandpasslåda utan spec på elementet, att ens börja tänka på slavar i bandpasslådor är bara att skrota. Bandpasslådor är för övrig väldigt knepiga att räkna på och kräver mycket förkunskaper och ska inte provas som nybörjare överhuvudtaget för det blir fel. När det blir rätt däremot är det riktigt trevligt till hembiomuller.

Skaffa spec på elementet och lägg in i ett högtalarberäkningsprogram.

Hittar du ingen spec så bygg en sluten låda på typ 60 liter. Köp en massa tegelstenar, stoppa i en efter en och exprimentera tills du hittar en bra kombination mellan tryck och djup. Tänk även på att vissa element inte funkar alls i tex en sluten låda.

Att bygga högtalare är inte bara som de flesta tror "smacka ihop nåt bara så blire skitbra!" fel...
Att dela basen vid 70hz för att låta 6*9 ta hand om pisksnärten kan du oxå kasta i sjön, finns inte en 6*9 på denna jord som klarar av att spela bas på ett sättsom gör någon glad(fast de e klart, de finns ju tondöva)

Lär dig från seriösa källor (inte forum alltså) hur all funkar och vad olika saker betyder så kommer du ha en kul hobby sen:)

Senast redigerat av freddegredde (3 juli 2006)

Sharky
3 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Lite tufft att vara så kategorisk. Framförallt så kan det vara svårt för en nybörjare att identifiera seriösa källor.
Jag håller helt klart med om att det går att få mer eller mindre lustiga tips både på diverse forum och tyvärr också genom säljare på bilstereobutiker.

Kan man sovra så är jag helt övertygad om att det finns tillräcklig kompetens även på detta forum.

/Göran

freddegredde skrev:
Lär dig från seriösa källor (inte forum alltså) hur all funkar och vad olika saker betyder så kommer du ha en kul hobby sen:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
3 juli 2006 · 21 761 Inlägg

freddegredde skrev:
Att dela basen vid 70hz för att låta 6*9 ta hand om pisksnärten kan du oxå kasta i sjön, finns inte en 6*9 på denna jord som klarar av att spela bas på ett sättsom gör någon glad

Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

essett essett
6 augusti 2011 · 6 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

essett
Volkswagen Golf IV "essett" (1998)
Nitromast Dr. Scanner
6 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

essett skrev:

Drönirettab skrev:
Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

Då kan ju vi andra undra lite varför? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

essett skrev:

Drönirettab skrev:
Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

Grattis, årets trådlyft! wink Och jag undrar lika som Nitromast, varför? Mina middar går ner till 70Hz under vardagarna när jag vill spela på, men det är inga problem att köra dom ner till 40Hz om man inte ska spela alltför högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Nitromast Dr. Scanner
6 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

essett skrev:

Drönirettab skrev:
Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

Grattis, årets trådlyft! wink Och jag undrar lika som Nitromast, varför? Mina middar går ner till 70Hz under vardagarna när jag vill spela på, men det är inga problem att köra dom ner till 40Hz om man inte ska spela alltför högt.

Och mina ligger på 50 hmm

bosabengt
6 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

LOL   lol

Biljudsveteran sen 1984!
Simon76
7 augusti 2011 · 376 Inlägg

freddegredde lär vi nog inte få några svar ifrån.. Han har inte loggat in på 3 år..
Men essett kanske kan förklara?
Hur delar du? Hur högt går basen och när börjar middarna?

Jag har ställt mina middar på 50 (där min sub slutar), och tycker det går att ösa ganska bra..
Är det fler här som är av åsikt att det är helt fel??
Hur ska man annars göra? Kan ju inte köra suben till 70-80.. Låter inget vidare..
Eller ska man ha ett glapp mellan sub och midd?

ps: grattis essett till årets trådlyft..

Senast redigerat av Simon76 (7 augusti 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
7 augusti 2011 · 7 241 Inlägg

essett skrev:

Drönirettab skrev:
Är lite fundersam. Varför skulle inte en 6x9 kunna spela bas från 70 Hz när man låter 6,5" göra det i framdörrarna?

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

Säger med grattis till årets trådlyft.....

Ställer samma fråga.. VARFÖR skulle man inte kunna köra ner under 70Hz?
Delar mina midbasar på 55Hz och basen på 50Hz och det funkar ypperligt......

Simon76 skrev:
freddegredde lär vi nog inte få några svar ifrån.. Han har inte loggat in på 3 år..
Men essett kanske kan förklara?
Hur delar du? Hur högt går basen och när börjar middarna?

Jag har ställt mina middar på 50 (där min sub slutar), och tycker det går att ösa ganska bra..
Är det fler här som är av åsikt att det är helt fel??
Hur ska man annars göra? Kan ju inte köra suben till 70-80.. Låter inget vidare..
Eller ska man ha ett glapp mellan sub och midd?

ps: grattis essett till årets trådlyft..

DET varierar på setup och bil.
Jag får en peak runt 50-60Hz om jag inte har gapet på 5Hz mellan bas o midbasar.....
Andra kör överlappat för att de får en dipp osv osv.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nitromast Dr. Scanner
7 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Simon76 skrev:
freddegredde lär vi nog inte få några svar ifrån.. Han har inte loggat in på 3 år..
Men essett kanske kan förklara?
Hur delar du? Hur högt går basen och när börjar middarna?

Jag har ställt mina middar på 50 (där min sub slutar), och tycker det går att ösa ganska bra..
Är det fler här som är av åsikt att det är helt fel??
Hur ska man annars göra? Kan ju inte köra suben till 70-80.. Låter inget vidare..
Eller ska man ha ett glapp mellan sub och midd?

ps: grattis essett till årets trådlyft..

Kör precis lika som dig jag! smile Förstod inte riktigt heller vad han mena med "gräva ner till 70hz".
Jag är snarare nästan tvärtom, varför skulle jag låta mina basar gräva över 70hz? :S

evilaudio
7 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

Nitromast skrev:

ChriZtoffer skrev:

essett skrev:

Kan då bara svara med att, jag skulle aldrig låta mitt framsystem gräva ner till 70 Hz...  smile

Grattis, årets trådlyft! wink Och jag undrar lika som Nitromast, varför? Mina middar går ner till 70Hz under vardagarna när jag vill spela på, men det är inga problem att köra dom ner till 40Hz om man inte ska spela alltför högt.

Och mina ligger på 50 hmm

delar mitt i den vita jettan vid 100..   vill man spela hyffsat högt så e de nästan ett måste att dela högre annars bottnar middarna rätt fort-.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
7 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

Nitromast skrev:

Simon76 skrev:
freddegredde lär vi nog inte få några svar ifrån.. Han har inte loggat in på 3 år..
Men essett kanske kan förklara?
Hur delar du? Hur högt går basen och när börjar middarna?

Jag har ställt mina middar på 50 (där min sub slutar), och tycker det går att ösa ganska bra..
Är det fler här som är av åsikt att det är helt fel??
Hur ska man annars göra? Kan ju inte köra suben till 70-80.. Låter inget vidare..
Eller ska man ha ett glapp mellan sub och midd?

ps: grattis essett till årets trådlyft..

Kör precis lika som dig jag! smile Förstod inte riktigt heller vad han mena med "gräva ner till 70hz".
Jag är snarare nästan tvärtom, varför skulle jag låta mina basar gräva över 70hz? :S

de hänger nog mycke på va man har för basar,låda mm.. delar mina 18" vid 80hz.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Nitromast Dr. Scanner
7 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

evilaudio skrev:

Nitromast skrev:

ChriZtoffer skrev:

Grattis, årets trådlyft! wink Och jag undrar lika som Nitromast, varför? Mina middar går ner till 70Hz under vardagarna när jag vill spela på, men det är inga problem att köra dom ner till 40Hz om man inte ska spela alltför högt.

Och mina ligger på 50 hmm

delar mitt i den vita jettan vid 100..   vill man spela hyffsat högt så e de nästan ett måste att dela högre annars bottnar middarna rätt fort-.

Hmm. Jag tycker då det låter bäst vid 50, även vid höga volymer!
Men det är nog ganska individuellt efter varje system. Däremot tror jag att många delar vid 80!

jag ser dock ingen anledning till varför man inte skulle kunna sätta framsystemet under 70hz...

evilaudio
7 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

Nitromast skrev:

evilaudio skrev:

Nitromast skrev:

Och mina ligger på 50 hmm

delar mitt i den vita jettan vid 100..   vill man spela hyffsat högt så e de nästan ett måste att dela högre annars bottnar middarna rätt fort-.

Hmm. Jag tycker då det låter bäst vid 50, även vid höga volymer!
Men det är nog ganska individuellt efter varje system. Däremot tror jag att många delar vid 80!

jag ser dock ingen anledning till varför man inte skulle kunna sätta framsystemet under 70hz...

för att de bottnar mycke lättare ju lägre man delar.   

visst att om man ska bygga en "sq bil" så delar man framsystemet lågt som fan..


själv kör jag mer "PA-delning" i mina bilar just för att kunna spela högre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang