Vax/polerings frågor

DevilTcow
5 september 2010 · 16 Inlägg

Hej jag har polerat och vaxat bilen och det gick så där...

1.jag har lite vax rester som har torkat, hur får man bort det bäst?

2.På gummi drog jag maskeringstejp men missade lite grann och det är lite vitt på det svarta gummit vid fönstret, hur får jag bort det?

3.tejpen var köppt på en mack och la finns limmrester på fönsterkanten/fönstret, hur får jag bort det utan att skada lacken?

4.plastkåpan som sitter över registreringskylten är av mattsvart plast och tejplimmet sitter som fan och det ser förjävligt ut sad hur kan jag fixa det? rubbing på mattsvart? eller måste ja köpa en ny?

5.när kan jag tvätta bilen/när behövs den tvättas? kan jag köra med högtryckstvätt eller åker vaxet bort (kallt vatten)? kan jag tvätta med svamp och medel utan att vaxet försvinner?

6.Behöver jag polera varje gång när jag vaxar? eller är det bara om ytan är väldigt repig så vaxet fastnar bättre?

7.finns det nått bra ställe man kan tvätta/vaxa bilen själv i gävle? det känns inte bra att tvätta den på macken och sen åka hem och få sand eller dam på den för att sen dra vaxtrasor över den

8. finns det nått bättre en maskeringstejp? har extremt mycket svart plast/lister på bilen :S

Senast redigerat av DevilTcow (5 september 2010)

reebstyle
5 september 2010 · 93 Inlägg

1 menar du på själva lacken? om vaxet torkat kan du ta lite vatten på en fiberduk

2 jag provade dutta försiktigt med limtvätt har även provat en dyrare fönster rengörings medel båda funkade för mig 

3 limtvätt/ t-röd bara dutta försiktigt

4 se svar 3
5tvätta när den är skitig men undvik avfettning om det inte är nödvändigt köp ett bra bilshampo (jag rekomenderar meguiars ) tvätta med svmp ¨går fint
6 nej polera vid behov:) annars tvätta riktigt sen vax
7 bor inte där
8köp maskeringstejp av dyrare fabrikat det gör faktist skillnad hadde maskeringstejp ala ullared som fastande som satan  sen köpte jag nånn dyrare rulle på jula som inte har fastnat en gång hittils=)

hoppas det var till någon hjälp MVH

DevilTcow
6 september 2010 · 16 Inlägg

Okej tackar så mkt smile. vad är det för märke på tejpen? min kostade typ 50kr men märket stog på utsidan sad
om man har fått rubbing på svart gummi/lite svartmatt vad kan man göra då? våtslipa lite? smile

DevilTcow
9 september 2010 · 16 Inlägg

vart hittar jag limtvätt?

reebstyle
10 september 2010 · 93 Inlägg

brukar finnas på mackar jula etc
det jag använde ser ut somen tändvätske flaska genomskinlig med stor ettiket LIMMTVÄTT
men det är starka grejjer  prova lite t
-röd el liknande först

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang