justera växling på automatlåda.

MysdressLarry
1 juli 2006 · 212 Inlägg

köppte en automat bil nyligen å förra ägaren sa att man kan justera hur den ska växla, altså inte om man har på ekonomi eller sport.

spelar ingen roll om man har på ekonomi eller sport så går det att hålla den uppe i 5000varv utan att den växlar, men om man släpper gasen efter direkt efter 3000 varv då växlar den..

nu har jag inte haft en automat innan så jag vet inte om det ska vara så?

men stämmer det att der går att justera det? eller vad är det som kan vara fel?

tack på förhand

BMW 525d (2005)
aNatoMiC
1 juli 2006 · 24 Inlägg

de är ju kickdownen eller? men de finns några chip som man kan sätta i en autolåda som gör att den växlar snabbare.

precision
1 juli 2006 · 2 652 Inlägg

om du har nere kickdown så växlar ju bilen sent . försök att dra bilen sakta upp till 5000rpm växlar han liak sent då?

carawelle
1 juli 2006 · 460 Inlägg

Läge "S" standard
I växelläge D startar bilen med måttligt gaspådrag på 2an
med fullgas på 1an

Läge "E" economy
på läge D och 3 startar bilen på 2an ochså på fullgas upp och nedväxlingar sker vid lägre hastighet
och varvtal än i läge "S"
När fullgas ges är läge "E" urkopplat och bilen växlar som i läge "S"


A.E
bilverkstadsägare i 25år

Germax
1 juli 2006 · 12 086 Inlägg

bmw_z skrev:
om du har nere kickdown så växlar ju bilen sent . försök att dra bilen sakta upp till 5000rpm växlar han liak sent då?

Har nere kickdown? Kickdown kallas det när man gasar fullt så lådan växlar ner.. de är lixom inget man trycker på en knapp! smile Du kanske menar overdriven? Den går oftast att koppla ur o då stannar bilen på näst högsta växeln.

Du som skrev tråden, alltså gasar du järnet så växlar lådan för mest presdanda, de är programerat, men slår du av vid 3 tusen så märker ju bilen att du inte vill gasa mer och växlar upp. Sen finns de ju dom här körprogramen o de fungerar helt enkelt så att de drar ut längre på växlarna vid sportläge.. samt att de på vissa modeller är "redo" för kickdown snabbare än vid economi.. tex på min kärra o man trycker fullgas på economi så tar de 3 sekunder innan den växlar ner.

Dessutom är ofta orginallådor på mindre sportiga bilar programerade så att själva ögergången vid växlingar ofta är längre än vad man som förare vill.. detta gäller vid krafigt gaspådrag, sånt går att programera lr ändra motstånd o skit beroende på hur styrningen är uppbyggd förståss.. gasar man fullt med min bil så tar själva växlingsövergången mellan 1an o 2an 1-2 sekunder. Men har sätt på amerikanska Maxima där de modifierat så de slår i växeln direkt som den gör vid vanlig körning.

Ofta så är orginallådor lite snålt programerade så de inte ska gå så hårt på lådan, allt för att de inte ska gå sönder för mkt..

Senast redigerat av JapMax (1 juli 2006)

carawelle
1 juli 2006 · 460 Inlägg

JapMax skrev:

bmw_z skrev:
om du har nere kickdown så växlar ju bilen sent . försök att dra bilen sakta upp till 5000rpm växlar han liak sent då?

Har nere kickdown? Kickdown kallas det när man gasar fullt så lådan växlar ner.. de är lixom inget man trycker på en knapp! smile Du kanske menar overdriven? Den går oftast att koppla ur o då stannar bilen på näst högsta växeln.

Du som skrev tråden, alltså gasar du järnet så växlar lådan för mest presdanda, de är programerat, men slår du av vid 3 tusen så märker ju bilen att du inte vill gasa mer och växlar upp. Sen finns de ju dom här körprogramen o de fungerar helt enkelt så att de drar ut längre på växlarna vid sportläge.. samt att de på vissa modeller är "redo" för kickdown snabbare än vid economi.. tex på min kärra o man trycker fullgas på economi så tar de 3 sekunder innan den växlar ner.

Dessutom är ofta orginallådor på mindre sportiga bilar programerade så att själva ögergången vid växlingar ofta är längre än vad man som förare vill.. detta gäller vid krafigt gaspådrag, sånt går att programera lr ändra motstånd o skit beroende på hur styrningen är uppbyggd förståss.. gasar man fullt med min bil så tar själva växlingsövergången mellan 1an o 2an 1-2 sekunder. Men har sätt på amerikanska Maxima där de modifierat så de slår i växeln direkt som den gör vid vanlig körning.

Ofta så är orginallådor lite snålt programerade så de inte ska gå så hårt på lådan, allt för att de inte ska gå sönder för mkt..

litet tillägg så blir det en bra beskrivning...


"Kickdown" växlar ned ett steg och blockerar lådans uppväxling,styrs av en wire som ändrar lådans hydraultryck eller elektriskt via en kontakt under gaspedalen.

I bägge fallen finns ett litet motstånd just när man kommer in i kickdown området.

Kickdown egenskaper går oftast att justera via wiern eller flytta "elkontaken under gaspedalen.

Finns även lådor som är helt elekroniskt styrda men dom finns ingen andledning att beskriva styrningen på i den här tråden.



A.E
bilverkstadsägare i 25år

Nisse_Hult
1 juli 2006 · 19 Inlägg

Egendomlig tråd detta.
Det står nämligen inget om vad det är för en låda...
Men alla tipsar på som om inget har hänt, eller så.

Ok, det står Mercedes under Bilar online men inga tecken pekar åt det hållet heller.
Så, vad är det för låda?

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
LazerHawke
2 juli 2006 · 1 268 Inlägg

Nisse_Hult skrev:
Egendomlig tråd detta.
Det står nämligen inget om vad det är för en låda...
Men alla tipsar på som om inget har hänt, eller så.

Ok, det står Mercedes under Bilar online men inga tecken pekar åt det hållet heller.
Så, vad är det för låda?

det är automatare han har allså borde det va den han syftar på då...

__JoCCe__
4 juli 2006 · 357 Inlägg

"Finns även lådor som är helt elekroniskt styrda men dom finns ingen andledning att beskriva styrningen på i den här tråden."

Då kanske du vet om en saab 9000cse -92 har en elektronisk eller mekanisk styrd automatlåda? tack på förhand

Heter de Lövena eller Löven??
nettcobra
7 juli 2006 · 14 Inlägg

vad för bil årsmodell??

__JoCCe__
8 juli 2006 · 357 Inlägg

nettcobra skrev:
vad för bil årsmodell??

En 92:a om de va mig du fråga...

Senast redigerat av __JoCCe__ (8 juli 2006)

Heter de Lövena eller Löven??
MysdressLarry
25 juli 2006 · 212 Inlägg

Först lär jag byta olja och filter i växellådan.

Om det inte hjälper så lär jag skicka den på renovering..

så det vart inte så roligt. sad

BMW 525d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang