Honda CRX turbokonverterad, 800kg

Hedan1
8 september 2010 · 76 Inlägg

Ja, som rubriken lyder.
Började med att lätta min Crx med en 1,6L D16z5 motor, på 124 pigga hästar.
1010kg orginal. Nu väger den 800kg.
Men nöjde mig inte med detta utan bestämde mig för att turbo konvertera den.
Tanken var först cirka 0,3-0,4 bar i laddtryck och runt 180hk, extra spridare i insugsröret.
Men det skenade snabbt iväg och nu håller jag på att bygga för 260-300hk.
Sammanfattar lite snabbt vad jag gjort hitills. sen ska jag följa upp projektet ordentligt med info +bilder.
Om någon har några bra tips under loppet så är det bara att skriva smile

Såhär såg den ut före:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10584.jpg


Plockar bort asfaltsmattan:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10570.jpg

Såhär såg motorn ut från början:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10609.jpg

Installerat ny kyl + intercooler, även grenrör +turbo syns på bilden.
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10682.jpg


Fuelcell nedsänkt i resrvhjulsbaljan + batteriet bakflyttat
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10677.jpg

Köpt mätarna jag behöver:
Laddtryck
Oljetryck
Oljetemp
Avgastemp
Bredbandslambda (bosch 4,9)
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10841.jpg

255L/H pump
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10661.jpg

Grenrör +DP, DP ska svetsas om och Grenröret förstärkas
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10660.jpg


Tar det steg för steg från och med att motorn blev urlyft.

Var inga problem att få ur motorn, lyfte den uppåt med växellåda på

Precis tagit ut motorn lyft av ventilkåpan + kamaxlarna:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10818.jpg

Såhär ser det ut under oljetråget
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10828.jpg

Kolvarna borta och veven påväg ur:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10836.jpg

Gammla stakarna jämfört med nya:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10835.jpg
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10816.jpg

Tomt block:
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10837.jpg

Så då har jag samanfattat lite snabbt vad jag gjort hitills.

Nästa steg blir att tvätta rent blocket, måla, köpa nya ramlager + packboxar till veven.
Sedan slänga i de nya kolvarna, vevstakar å lagrena till vevstakarna. Har de mesta delarna liggandes hemma. men saknar några.

Senast redigerat av Hedan1 (31 januari 2011)

BJonsson
8 september 2010 · 4 074 Inlägg

Intressant! smile
Prenumeration bokad..

Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
MrTegefeldt Stålverksarbetare
9 september 2010 · 372 Inlägg

Dom gamla stakarna ser mer ut som tandpetare.
Du får jobba hårt nu så den kommer ut till nästa sommar, så kan vi rejsa då wink
Lycka till!

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Vilot
9 september 2010 · 495 Inlägg

Lycka till med din pocket-rocket!

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
DeadNation
9 september 2010 · 132 Inlägg

denna ska det prenumeras på!

Greenmeenie Arn Racing
9 september 2010 · 194 Inlägg

Intresant! smile kommer följas big_smile

Oh man, this is gonna hurt!
Nissan 200sx s13 "KrånglarAlltidSomFan" (1993)
Eiiiiik
9 september 2010 · 337 Inlägg

Ska jag absolut följa min vän!

Hedan1
9 september 2010 · 76 Inlägg

Tack allesammans för de positiva kommentarerna smile
Tanken är att motorn ska vara klar till omkring påsk ( Elmia )
Troligtvis får jag packboxarna, ramlager med mera nästa vecka, så målning å tvätt ska vara klart tills dess

Powerman Japan Quality
9 september 2010 · 670 Inlägg

Mkt trevligt projekt. Se upp med avgasvärdena sen.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
KHRacing
9 september 2010 ·

trevlig bil, haft haft en hel drös sådana.


vad har du gjort för att få den att väga 800kg ?

ponka
10 september 2010 · 186 Inlägg

Detta verkar intressant! Då får det allt bjudas på en tur sen när den är klar wink

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 september 2010 · 1 903 Inlägg

alltid intressant med mycket bilder! smile
blir en prenumeration här! smile

lycka till!

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
CarbonLoader Team Carkings
10 september 2010 · 2 300 Inlägg

Funderar du inte på att lätta karossen när du nu tagit projektet såpass långt som du har?
Kanske lite kolfiber??? wink

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Fillejr
10 september 2010 · 70 Inlägg

Dem gamla stakarna vart ju inte mycke o hänga i granen. smile

_DamnIt R1 driver!
10 september 2010 · 5 128 Inlägg

Kul projekt! Ska helt klart följas! smile

Hedan1
10 september 2010 · 76 Inlägg

KHRacing skrev:
trevlig bil, haft haft en hel drös sådana.


vad har du gjort för att få den att väga 800kg ?

Strippat allt, sågat bort alla fästen som inte behövs, fuelcell, tagit bort original fläkt + alla kanaler med mera tongue

Hedan1
10 september 2010 · 76 Inlägg

ponka skrev:
Detta verkar intressant! Då får det allt bjudas på en tur sen när den är klar wink

Hehe, jarå. Bara den blir klar. Jo men det ska den nog allt bli big_smile

Hedan1
10 september 2010 · 76 Inlägg

CarbonLoader skrev:
Funderar du inte på att lätta karossen när du nu tagit projektet såpass långt som du har?
Kanske lite kolfiber??? wink

Jorå, blir kolfiber, väghållning med mera när motorn är klar smile

Hedan1
10 september 2010 · 76 Inlägg

Fått honat + målat blocket idag smile Veven bli nog uppmätt + balanserad i helgen smile
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10847.jpg

Senast redigerat av Hedan1 (10 september 2010)

Hedan1
11 september 2010 · 76 Inlägg

Kolvarna i, nu väntar jag bara på veven
http://i1180.photobucket.com/albums/x401/hedan1/SDC10878.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang