G-sson
18 september 2010
· 612 Inlägg
Rekommenderar att du delar upp det på flera matarkablar, säkringar och relän. Visst är det smidigt att bara använda en av varje, men ganska opraktiskt om man vill göra det på rätt sätt.
Först och främst, när man säkrar av en installation väljer man säkringen baserat på den klenaste inkopplade kabeln som ska skyddas, jag googlade fram en liten lista som möjligtvis inte är helt korrekt men i alla fall definitivt visar vad man bör sikta på:
Minsta kabelarea för säkringar:
10A = 1,5mm.
16A = 2,5mm.
20A = 4,0mm.
25A = 6,0mm.
32A=10mm
63A=16mm
125=50mm
Detta gäller för 230/400V installationer, men med tanke på att man i bilen har ett batteri som utan vidare kan leverera åtskilliga hundratal ampere ska man inte fuska för mycket...
Om man gör som g-man föreslår (ett av förslagen alltså) med 4mm2 matarkabel och 1,5mm2 från relä till lampa så har man en 1,5mm kabel som max får säkras med 10A, medan det sitter en 40A säkring på matarkabeln. Inte bra... Skulle gå lösa genom att även sätta en 10A säkring på varje 1,5mm kabel efter relät (då skyddar 40A-säkringen matarkabeln, och 10A-säkringarna skyddar 1,5mm-kablarna), men känns rätt onödigt. (Ni som varit uppmärksamma har säkert redan lagt märke till att 4mm2 enligt listan ovanför endast får säkras av med 20A förresten... )
För övrigt har glödlampor den egenskapen att dom drar mycket mer ström i det ögonblick när dom tänds än när dom sedan lyser - 55W-lampor ligger nånstans nära 5A i normal drift, men kan ta närmre 25A en bråkdels sekund när dom tänds. Generellt inget problem, vanliga säkringar brukar inte ens hinna lösa ut på den korta tiden, men man får överdimensionera relät ganska kraftigt om man vill vara säker på att grejerna håller länge.
Själv så hade jag hellre satsat på 2-3 relän med separata matarkablar och säkringar. Det ger även den fördelen att alltihop inte kan lägga av av fel på en enda grej...