Ljusramp med 6x55w (totalt 330w) --- storlek på relä, säkring och kablar?

aakesson
18 september 2010 · 812 Inlägg

om man skall montera en ljusramp med 6x55w (totalt 330w)
1. vilken styrka skall man ha på relät om bara ska ha ett
2. vilken styrka skall det vara på säkringen
3. vilken grovlek skall man ha på kablarna

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
18 september 2010 · 857 Inlägg

Relä skulle jag rekommendera ett 70A relä. Säkring 40A. Kablar är lite beroende på om batteriet sitter i motorrummet eller ibak. Jag skulle ha 6mm2 till relä och säkring och sen 1,5 eller 2,5 till vardera lampa.

aakesson
18 september 2010 · 812 Inlägg

batterit sitter fram

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
18 september 2010 · 857 Inlägg

Då ska du ha minst 4mm2 för att få så lite förlust som möjligt i kabeln.

G-sson
18 september 2010 · 612 Inlägg

Rekommenderar att du delar upp det på flera matarkablar, säkringar och relän. Visst är det smidigt att bara använda en av varje, men ganska opraktiskt om man vill göra det på rätt sätt.

Först och främst, när man säkrar av en installation väljer man säkringen baserat på den klenaste inkopplade kabeln som ska skyddas, jag googlade fram en liten lista som möjligtvis inte är helt korrekt men i alla fall definitivt visar vad man bör sikta på:

Minsta kabelarea för säkringar:
10A = 1,5mm.
16A = 2,5mm.
20A = 4,0mm.
25A = 6,0mm.
32A=10mm
63A=16mm
125=50mm

Detta gäller för 230/400V installationer, men med tanke på att man i bilen har ett batteri som utan vidare kan leverera åtskilliga hundratal ampere ska man inte fuska för mycket...

Om man gör som g-man föreslår (ett av förslagen alltså) med 4mm2 matarkabel och 1,5mm2 från relä till lampa så har man en 1,5mm kabel som max får säkras med 10A, medan det sitter en 40A säkring på matarkabeln. Inte bra... Skulle gå lösa genom att även sätta en 10A säkring på varje 1,5mm kabel efter relät (då skyddar 40A-säkringen matarkabeln, och 10A-säkringarna skyddar 1,5mm-kablarna), men känns rätt onödigt. (Ni som varit uppmärksamma har säkert redan lagt märke till att 4mm2 enligt listan ovanför endast får säkras av med 20A förresten... wink )

För övrigt har glödlampor den egenskapen att dom drar mycket mer ström i det ögonblick när dom tänds än när dom sedan lyser - 55W-lampor ligger nånstans nära 5A i normal drift, men kan ta närmre 25A en bråkdels sekund när dom tänds. Generellt inget problem, vanliga säkringar brukar inte ens hinna lösa ut på den korta tiden, men man får överdimensionera relät ganska kraftigt om man vill vara säker på att grejerna håller länge.


Själv så hade jag hellre satsat på 2-3 relän med separata matarkablar och säkringar. Det ger även den fördelen att alltihop inte kan lägga av av fel på en enda grej...

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 september 2010 · 857 Inlägg

Du kan aldrig jämföra högspänning med lågspänning. Är många mer meter på en kabel på högspänning jämfört med lågspänning.

Jobbar du med bilel eller högspänning?

Då kabeln från batteri till relä o säkring säkert inte sitter längre från batteriet än en meter så kan man belasta en 6mm2 kabel med 420w på en meter.

http://support.elot.se/forum/hide-lite/ … ering.html

Kan kolla denna också. http://www.docentdecibel.se/faq/beraekn … nfo_7.html
http://www.greensilver.com/pic/ledningsarea.pdf

Senast redigerat av g-man (19 september 2010)

tucce
19 september 2010 · 106 Inlägg

g-man, det var inte frågan om starkström eller svagström i G-ssons exempel utan om klenspänning och starkspänning två helt olika saker, jag tror nog att du blandar begreppen nu.
En säkring bryr sig inte om om det är 12 eller 12000 volt som är arbetsspänningen utan det är strömstyrkan som skall räknas ut.  Detta sker med Ohms lag.

mvh  Bosse

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 september 2010 · 857 Inlägg

Jo jag vet skillnad på spänning och ström då jag jobbar som elektriker på lastbilar men då dom flesta säger ström om spänning så använder jag det uttrycket också.

Dock ett 30A relä kommer inte klara av det eftersom när det slår ihop och tänder lamporna så bränner det på kontakten så det bränner ihop. Jag tycker det är bättre att använda ett 70A relä om man bara ska ha ett relä då det inte kommer brinna ihop på en gång

tucce
19 september 2010 · 106 Inlägg

Ja du Elda, där är klart att effekten påverkar säkringen, men det är ändå strömstyrkan som säkringen är märkt med inte Effekt. Alltså räknar man ut strömstyrkan över säkringen med Ohms lag. Effekten får du när nu vet spänning och styrka. P=UxI


   Mvh  Bosse

G-sson
19 september 2010 · 612 Inlägg

Elda skrev:
du har fel. Det är effekten som påverkar säkringen och inte strömmen.

Nej, det är strömmen som ger ett spänningsfall i säkringen, detta utvecklar effekt = värme i tråden som smälter om temperaturen blir för hög - vilket den blir vid en viss ström, oavsett spänningen i systemet.

Jobbar du med bilel eller högspänning?

Ingetdera egentligen, elprogrammet på gymnasiet och allmänt el/elektronikintresse som idag används till att reparera bl.a. mopeder på jobbet.

Du kan aldrig jämföra högspänning med lågspänning. Är många mer meter på en kabel på högspänning jämfört med lågspänning.

Instämmer. Och å andra sidan har man lägre spänning till att börja med i klenspänningssystem, vilket gör att alla spänningsfall blir betydligt allvarligare. 1V hit eller dit när det gäller 230V är marginellt, men 1V förlust i ett 12V system är riktigt allvarligt. (Men nu skulle det ju absolut inte bli ens i närheten av så högt i en bil om man har den minsta aning om hur kabelarea ska väljas!)

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 september 2010 · 857 Inlägg

På lastbilar använder vi 1,5mm2 kabel till 2 extraljus och 2,5 till 4 ljus. Kablarna blir inte varma och inget spänningsfall uppe vid lampan (lamporna på taket). Jag pratar med erfarenhet sen 8år tillbaka på både lastbilar och transportbilar.
Beror ju helt på längden på kabeln hur mycket ström man kan köra genom den.

Senast redigerat av g-man (19 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang