10200 kr i service/reparation hjälp!

hedley Saaboholic
21 september 2010 · 3 129 Inlägg

Inge onormalt när det är märkesverkstad.. ANA i trollhättan ville ha drygt 12.000:- för att byta topplocks packning och 8000:- + material kostnad för byte av turbo.

Kan säga som såhär att båda gjordes själv wink

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
PoulZen
21 september 2010 · 772 Inlägg

För en märkesverkstad så är det helt normala priser. Det är inte billigt att få stämpeln och för att få service gjort så garantin fortfarande gäller. Vill man ha det billigare så är det en vanlig verksta som gäller, eller att göra det själv.

En fråga bara, varför byttes skivorna vid 6000mil? Det är väll inte normalt?

MrCarfreak Gasglad
21 september 2010 · 3 244 Inlägg

PoulZen skrev:
För en märkesverkstad så är det helt normala priser. Det är inte billigt att få stämpeln och för att få service gjort så garantin fortfarande gäller. Vill man ha det billigare så är det en vanlig verksta som gäller, eller att göra det själv.

En fråga bara, varför byttes skivorna vid 6000mil? Det är väll inte normalt?

Handlar om hur man kör med bilen!! Många bromsar sällan hårt så bakskivorna får arbeta å då rostar de upp och andra bromsar för hårt/för ofta.. Likadant med övriga delar på bilar, slitaget beror på en själv i många fall.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Toresbo
21 september 2010 · 261 Inlägg

kostnaden för denna service reparation är nog helt normal.  verkstaden är tvungen att ta ut dessa priser. licensen för att få vara vw/audi mfl. kostar en bra slant så det lär ju tjänas ihop bla.

CupRacing
22 september 2010 · 55 Inlägg

Appropå att byta skivor... Fick byta skivor/belägg runt om efter knappt 4000mil på tjejens fars Mitsubishi SpaceStar, vid 7000mil var det dags att byta fram igen, samt att stötdämparna samt bussningar i framvagnen skulle behöva bytas, sålde bilen istället. Den bilen rullade relativt mycket i Stadstrafik.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
Oxygen
22 september 2010 · 629 Inlägg

Stor service inklusive alla remmar och spännare, olja+filter, luft och kupéfilter samt nya tändstift på Alfan gick på ca. 15500 kr!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Rock-Star
22 september 2010 · 2 982 Inlägg

BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Senast redigerat av Rock-Star (22 september 2010)

Rquired Allmänt envis
22 september 2010 · 12 512 Inlägg

Rock-Star skrev:
BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Två timmar för att byta olja på en M54? Är E60 speciellt knepigt byggd (Tycker jag inte det jag sett?) eller tar du bara det lungt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
22 september 2010 · 2 982 Inlägg

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:
BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Två timmar för att byta olja på en M54? Är E60 speciellt knepigt byggd (Tycker jag inte det jag sett?) eller tar du bara det lungt? smile

'
överslagsräkning smile man måste räkna med marginaler, man kanske gnuggar bilen lite extra i tvätten.

j menar: man måste vara rätt pantad om man kör in i en gds hall för att byta olja och inte vaska bilen om man har tid övers.

men nu är tid för rån bokad hos BMW...'

edit: yes, det är en m54 smile

Senast redigerat av Rock-Star (22 september 2010)

Rquired Allmänt envis
22 september 2010 · 12 512 Inlägg

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:
BMW vill ha 4800 för ett oljebyte med castrol SLX 0W-30.. + ny oljeplugg.

köper jag detta själv . oljeplugg för 36:- på mekomen och 980:- för 10L castrol SLX 0W-30 på mapodo.de och en 2h på GDS hallen = 1300:-

men jag vill ha den där jävla stämpeln då bilen har gått under 10k mil.

denna månad får jag leva på luft och vatten...

Två timmar för att byta olja på en M54? Är E60 speciellt knepigt byggd (Tycker jag inte det jag sett?) eller tar du bara det lungt? smile

'
överslagsräkning smile man måste räkna med marginaler, man kanske gnuggar bilen lite extra i tvätten.

j menar: man måste vara rätt pantad om man kör in i en gds hall för att byta olja och inte vaska bilen om man har tid övers.

men nu är tid för rån bokad hos BMW...'

edit: yes, det är en m54 smile

Ok, nej tycker den borde gå på en halvtimme kanske? Lite mer om man inte har bråttom? Sedan beror det förstås på annat med, i mitt fall gör jag så mycket jag kan hemma och byter endast olja på minuttaxa(!) i den enda hallen med lyft som finns kvar i Halmstad. Då kan man förstås korta ner tiden lite. smile

Senast redigerat av Rquired (22 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
22 september 2010 · 2 982 Inlägg

Rquired skrev:

Rock-Star skrev:

Rquired skrev:

Två timmar för att byta olja på en M54? Är E60 speciellt knepigt byggd (Tycker jag inte det jag sett?) eller tar du bara det lungt? smile

'
överslagsräkning smile man måste räkna med marginaler, man kanske gnuggar bilen lite extra i tvätten.

j menar: man måste vara rätt pantad om man kör in i en gds hall för att byta olja och inte vaska bilen om man har tid övers.

men nu är tid för rån bokad hos BMW...'

edit: yes, det är en m54 smile

Ok, nej tycker den borde gå på en halvtimme kanske? Lite mer om man inte har bråttom? Sedan beror det förstås på annat med, i mitt fall gör jag så mycket jag kan hemma och byter endast olja på minuttaxa(!) i den enda hallen med lyft som finns kvar i Halmstad. Då kan man förstås korta ner tiden lite. smile

yes, men iochmed att bilen inte gått över 10000mil så känner jag att en riktig servicebok är viktigt. ända upp till 17000mil. men därefter är det ju ett helt annat värde på bilen och andra pengar inblandade.
jag vill åt den där jävla stämpeln i serviceboken. wink

Toresbo
22 september 2010 · 261 Inlägg

ta reda liter på vad ni får för pengarna innan ni häver ur er uttryck som rån osv.  ett rent oljebyte på en auktoriserad verkstad kostnar nog inte mycket mer än 1300.  kostnaden d fick på 4800 eller vad det var ingår det nog lite mer i än bara ett oljebyte....

Cruel
22 september 2010 ·

Beatnikbandit skrev:
ta reda liter på vad ni får för pengarna innan ni häver ur er uttryck som rån osv.  ett rent oljebyte på en auktoriserad verkstad kostnar nog inte mycket mer än 1300.  kostnaden d fick på 4800 eller vad det var ingår det nog lite mer i än bara ett oljebyte....

Nja vore väl inte fel med ett filter byte i kalkyleringen heller..

MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

Måste dela med mig utav detta som hände idag..

Ringe i fredags till Svenska bil i högsbo för att få en prisuppgift på en tätnings list som sitter runt om i karossen vid vänster bakdörr. Fick pris på 365:- vilket jag informerade min kund om. Skulle beställa listen idag och ringde svenska bil. Nää då finns det tydligen ingen list för det priset.. hepp, men hur fasen kan ja då få ett pris på den summan då? Då svarar de att de ringer upp, går 30min, ingen ringer, då ringer jag upp. De frågar efter regnr osv. Sen undrar de vad det är för en bil samt årsmodell ? :s

Vad ska man dra för slutsats av det här? Svenska bil är det sista stället jag ringer till om ja söker specifika delar till Saab/opel iafall!!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Toresbo
22 september 2010 · 261 Inlägg

Cruel skrev:

Beatnikbandit skrev:
ta reda liter på vad ni får för pengarna innan ni häver ur er uttryck som rån osv.  ett rent oljebyte på en auktoriserad verkstad kostnar nog inte mycket mer än 1300.  kostnaden d fick på 4800 eller vad det var ingår det nog lite mer i än bara ett oljebyte....

Nja vore väl inte fel med ett filter byte i kalkyleringen heller..

oljefilter byts väl alltid vid ett oljebyte om det är seriöst gjort ?!?

MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

Märkesverkstäder tar även ut en miljöavgift samt spolarvätska osv. Det är de små summorna som bidrar till den höga slutkostnaden.

Jag tar 1300:- för en oljebytes service inkl. kontroll av hela bilen samt påfyllning av spolarvätska. Mer än så bör det inte kosta!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Rock-Star
22 september 2010 · 2 982 Inlägg

Beatnikbandit skrev:

Cruel skrev:

Beatnikbandit skrev:
ta reda liter på vad ni får för pengarna innan ni häver ur er uttryck som rån osv.  ett rent oljebyte på en auktoriserad verkstad kostnar nog inte mycket mer än 1300.  kostnaden d fick på 4800 eller vad det var ingår det nog lite mer i än bara ett oljebyte....

Nja vore väl inte fel med ett filter byte i kalkyleringen heller..

oljefilter byts väl alltid vid ett oljebyte om det är seriöst gjort ?!?

ja , oljefilter är inräknat i priset.

Rock-Star
22 september 2010 · 2 982 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Märkesverkstäder tar även ut en miljöavgift samt spolarvätska osv. Det är de små summorna som bidrar till den höga slutkostnaden.

Jag tar 1300:- för en oljebytes service inkl. kontroll av hela bilen samt påfyllning av spolarvätska. Mer än så bör det inte kosta!

'
4800 vill de ha för endast oljebyte och oljefilterbyte. (vette fan om oljepluggen bytes eller ej?)

MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

Rock-Star skrev:

MrCarfreak skrev:
Märkesverkstäder tar även ut en miljöavgift samt spolarvätska osv. Det är de små summorna som bidrar till den höga slutkostnaden.

Jag tar 1300:- för en oljebytes service inkl. kontroll av hela bilen samt påfyllning av spolarvätska. Mer än så bör det inte kosta!

'
4800 vill de ha för endast oljebyte och oljefilterbyte. (vette fan om oljepluggen bytes eller ej?)

Herrejävlar va dyrt. Pluggen kostar ju bara runt 50-100:- Oljepluggen bör bytas vid varje oljebyte!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
evilaudio
22 september 2010 · 16 195 Inlägg

MrCarfreak skrev:

Rock-Star skrev:

MrCarfreak skrev:
Märkesverkstäder tar även ut en miljöavgift samt spolarvätska osv. Det är de små summorna som bidrar till den höga slutkostnaden.

Jag tar 1300:- för en oljebytes service inkl. kontroll av hela bilen samt påfyllning av spolarvätska. Mer än så bör det inte kosta!

'
4800 vill de ha för endast oljebyte och oljefilterbyte. (vette fan om oljepluggen bytes eller ej?)

Herrejävlar va dyrt. Pluggen kostar ju bara runt 50-100:- Oljepluggen bör bytas vid varje oljebyte!

har aldrig bytt en oljeplugg i hela mitt liv big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang